Gå til innhold

Begge skriver under på befruktningspapuirene, er det gitt at eksen blir medmor da?

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting...for vi startet prosessen i våres og er nå gravid, så begge skrev jo under på papirene ifht inseminasjon og befruktning. Nå er det slutt og jeg og samboer vil helst at bare jeg skal ha foreldreansvaret...

Hvordan blir dette? Siden hun skrev under på de papirene... blir hun automatisk medmor da? Eller kan vi velge å ikke sende inn de papirene slik at jeg blir sett på som enslig og at det er donor som står oppført som den andre. Ukjent far/donor.

Fortsetter under...

Sjekket opp dette i forbindelse med en annen tråd, og her er hva barne- og likestillingsdepartementet skriver i forbindelse med fastsetting av medmorskap:

"Annet ledd slår fast at dersom vilkårene for å fastsette medmorskap er oppfylt i henhold til loven og denne forskriften så kan medmorskap fastsettes, selv om den biologiske moren eller den potensielle medmoren ikke ønsker å medvirke til det. Har mors ektefelle/partner eller samboer gitt sitt samtykke til assistert befruktning, så forplikter dette samtykket i forhold til foreldreskap til barnet, selv om det for eksempel deretter blir et samlivsbrudd."

Du kan selvsagt ha omsorgsretten, men din eks vil sannsynligvis være bidragspliktig. Det er, slik jeg leser det, en viss sannsynlighet for at hun blir medmor selv om dere ikke sender inn papirene.

Er det ikke avhengig av hvor man har blitt gravid? F.eks: i køben med anonym donor må man søke om adopsjon for å bli medmor. Ville ha vær intr å høre hvordan reglene er hvis det er gjort i Norge med den nye ekteskapsloven?

Jeg oppga ikke noen andre enn meg selv på papirene i køben. Vi var egentlig par som planla dette (han er steril), men etter fram og tilbake med vinglete mann valgte jeg å skrive opp kun meg selv. Noe jeg er glad for for han gjorde det slutt under gravidteten. Jeg kommer til å skrive anonym donor på fødselspapirene og vente på brev fra NAV for å henlegge farskapet.

Hilsen ei fremtidig lykkelig singel mor ;-) :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...