mer enn bare mor Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Skal man følge den 15 % av barnets vekt når det gjelder mengder på MME per dag, eller skal man følge det som står på NAN - pakken? på NAN pakken står det at lillegutt på 3 mnd skal ha 5 måltider i døgnet * 160-200 ml MME. Hittil har lillegutt fått 160 ml per flaske (5 måltider), men har begynt å våkne tidliger om morgenen, og i natt måtte jeg gi han en flaske kl 4.30. Tidligere har han sovet fra 20 - 7. Kun våknet innimellom for å få smokken. I natt funket det ikke like lett å gi han smokken, og det var tydelig at han var sulten. Han gråter ikke, bare kaver litt og får ikke sovne - smiler når han fikk stå opp og fikk flaske. Kan jeg gi han mer mengde gjennom dagen, og vil han da sannsynlig gå tilbake til sin gamle rutine med å sove hele natta? (sikkert ikke lett å svare på, hehe!) Skal jeg holde meg til 5 måltider i døgnet slik det står på pakken, eller bør jeg innføre et nattmåltid? men da må jeg vel redusere mengde per flaske? han har pleid å fått mme hver 3.time på dagen, for så å sove natta gjennom..
Prusseluskan Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Det som står på pakken er kun ment som en veiledning, det er ikke meningen at du skal følge denne "slavisk". Det beste er å gi han det han vil ha når han vil ha, slik som med puppen. Dersom han overskrider 1 lite i døgnet over tid, må du høre med helsesøster om dere evt skal prøve med grøt/ velling etc da det ikke er bra for nyrene til de små å skulle håndtere så store mengder væske over tid. Når det er sagt vil enkelte barn ikke klare å begrense seg selv. Vår gjorde ikke det og spiste til hun kastet opp hvis vi ikke regulerte for henne. Vi tok da, i samråd med helsesøster, utgangspunkt i 15% av kroppsvekten, og la litt til dette (ca 10-20 ml ekstra pr flaske), og veide hver uke. Lille viste seg å ha stort sugebehov, så hun fikk smokk når flasken var tom og var da forøyd. Hun spiste hver 3-4 time fram til hun var ca 5 måneder, da ble det færre større måltider og litt grøt. Ta ellers en titt på tips og råd tråden til blomstre på siden her, og på flaskeposten.org
Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Fikk alltid høre at han bare skulle få det han ville ha når han ville ha. I begynnelsen ble det jo lite of ofte, ikke noe rutiner, men etterhvert laget han sine egne rutiner. Laget alltid en flaske, gjerne med mer innhold enn nødvendig, så fikk han det han ville og jeg slapp å lage ny hvis han drakk opp alt. Nå var han en spinkel og småspist fyr da. Frem til 4 mnd fikk han 7 flasker i døgnet, to på natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå