magica og lille tryll ♡ Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Hvor mye er vanlig å få ut av en pupp? Sikkert store forskjeller men... Jeg får pumpet ca 80 ml ganske lett fra ene puppen, etter det må jeg slite for noen usle dråper. Men hvis jeg håndmelker så står strålen, burde jeg håndmelke siste rest for å få tømt puppen da eller...? 80 ml, er det mye, lite eller gjennomsnittlig?
Indigo 08-10-13 Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Tja, vanskelig å svare på om 80 ml er mye, lite eller gjennomsnittlig. Produksjonen er så forskjellig fra kvinne til kvinne. Barnet spiller nok også inn; altså om det spiser mye og sjeden, lite og ofte, mye og ofte osv osv. Det jeg vil fram til er at produksjonen tilpasser seg barnet. Dessuten tar det jo noen timer å få produsert opp ny melk, så det spørs også om det er lenge siden sist du ammet. Type pumpe er også en faktor her. Det er _stor_ forskjell på pumper. Dessuten om du har god eller dårlig utdrivningsrefleks. Jeg synes melka flyter bedre i pumpa om jeg tar den nesesprayen, husker ikke i farta hva den heter! Da får jeg pumpa ut litt ekstra melk! Nå har jeg ammet i 11 mnd, og det er en god stund siden jeg sluttet å fullamme. I mine "glansdager" pumpet jeg 400-500ml tilsammen lett! Hadde en overproduksjon, og selv om jeg kun lettet på trykket (for å unngå å stimulere til mer produksjon) nedjusterte ikke melka mi seg før etter ca. 4 mnd. Aner ikke hvordan all den melka fikk plass i mine små pupper:) Nå pumper jeg 300 ml+ tilsammen, så produksjonen har gått ned etter at lille begynte med fast føde. Men må altså vente 10 timer på å få produsert opp så mye nå! Ammer kun 3-4 ganger om dagen... Kan jeg spørre; ammer du eller pumper du og gir på flaske? Hvis sistnevnte, så er det sikkert greit å håndmelke ut det siste for å få tømt, dette stimulerer/opprettholder produksjonen din:)
Cruella De Vil Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Hei! Det er vel ganske varierende hvor mye man får ut, men jeg fullpumper altså og får da ut ca. 180-220 tilsammen hver 4. time. Dette etter mye arbeid for å få produksjonen igang, selvsagt, men dere som ammer får jo dette "gratis", man får vel også stort sett mer melk ved amming enn pumping fordi babyen holder produksjonen igang bedre. Gutten min er litt over 4 måneder, men jeg har pumpet samme mengde ca. en måneds tid nå (er jo meg selv som styrer om produksjonen går opp eller ned, og øking er slitsomt med pumping, gitt ). Jeg tror 80 ml er greit, men kommer jo an på hvor gammelt barnet er osv. Hvis målet er å fryse ned litt melk, er 160 en fin mengde å fryse ned. Hvis målet er å få mye melk og/eller holder produksjonen oppe/øke, bør du tømme puppen helt, ja, da får kroppen beskjed om å lage mere melk. Det er noen som har problemer med å få ut melk med pumping, så det kan jo hende du er en av dem og håndmelking går bedre. Håper dette var til hjelp, selv om det er vanskelig å svare veldig konkret siden alle er forskjellige, bare si fra hvis du lurer på noe med pumping.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2009 Hmm... skjønner at det er individuelle forskjeller her ja. Jeg fullammer, men de siste dagene har snuppa nekta å spise fra ene puppen, så har pumpa for å opprettholde produskjonen. Virker som hun har ombestemt seg litt nå da, for nå kan hun til nød ta dumme-puppen ;oP minni75: etter å ha styra med denne pumpingen i noen dager, så må jeg bare si: all ære til dere som fullpumper dere!! Det syns jeg det står respekt av altså! For det virker veldig krevende.. Takk for svar begge )
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg får ut alt fra 50 til 100 ml på hver pupp. Prøver å pumpe hver 4. time, men det blir alt fra hver 4. til hver 6. time. Produksjonen varierer litt fra dag til dag og fra gang til gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå