Gå til innhold

Såre slimhinner - sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er snart 6 mnd.

Siden hun ble født har jeg hatt sinnsykt såre slimhinner. Ikke sånn at jeg merker noe til det til vanlig, da, men sliter med sex. Det gjør inmari vondt for meg, og fordi det er så tynne/såre slimhinner blir det såpass tørt at det er ubehagelig for mannen min også. Vi prøver å pøse på med glidekrem og sånt, men det hjelper ikke "innerst" hvis dere skjønner.

Jeg har hørt at det ofte blir bedre når man får igjen mensen, og når man slutter å amme. Men er det noe man kan gjøre i mellomtiden?

Noen ganger tenker jeg at kanskje det blir bedre hvis jeg tvinger meg til å gjøre det, men det er liksom ikke noe godt utgangspunkt for kos.

Begynner å bli ganske frustrerende det her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde dette.

Mest sannsynlig har du såre slimhinner pga lite østrogen. Det er veldig vanlig. Jeg fikk mensen etter 2 md, men ble ikke bra før 1 md etter at jeg sluttet fullstendig å amme. Så man kan godt ha mensen og likevel være sår.

Det som hjelper er ovesterinkrem. Den smører man med hver dag i 1-2 uker, og så 2-3 ganger hver uke etter det. Den har en aplikator som man fyller med krem og fører inn i skjeden om kvelden.

Det hjelper veldig!

Oversterin-krem er uten respept. Men hvis du vil være helt sikker ville jeg tatt en tur til gyn. Altså, man kan jo være sår i skjeden av andre grunner også.

(Det står at man skal være forsiktig ved amming, men det er ikke noe problem. Jeg vet om flere gynekologer som alle skriver ut dette uten at det har noen innvirkning. )

Skrevet

Ok, tusen takk for svar. Jeg hadde ikke hørt om den ovesterin-kremen, så trodde liksom man bare måtte vente å se.

Skal sjekke det i alle fall. Snakka litt med legen om dette på 6-ukerskontrollen, for hun så at jeg hadde såre slimhinner, men da hadde vi ikke prøvd å ha sex enda, så tenkte liksom ikke at det skulle bli noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...