Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Trenger råd. Jenta mi gikk fra å spise 1 gang per natt til å spise 4-5 ganger per natt da hun rundtet 4 mnd. Trodde først at det var økeperiode, men økeperiode som varte og varte og varte? Hun fikk etterhvert velling på flaske i ellevetiden og spisingen på natt roet seg litt, men spsite fortsatt 3.4 ganger på natta. Så vi startet med grøt rett før 5 mnd dagen. Nå er hun 5 1/2 mnd og får to grøtmåltider, et på formiddag og et til kvelden. Hun får altid pupp først. Spiser Godt med grøt. Problemet er at selv med masse pupp på dag, to måltider grøt og ei vellingflaske på kvelden våkner hun fortsatt 4 ganger på natta. Er det på tide å stenge krana på natta? Hun kan da umulig ha bruk for så mye mat? Hun vokser godt og er ei stor jente på snart 8 kilo, men alikevel..
magica og lille tryll ♡ Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Syns kanskje 4 måltider på natta hørtes litt mye ut. Er det reell spising da? Ikke bare kosesutting? Isåfall ville jeg vurdert å stenge krana... Du kan jo forsøke å bytte ut puppen med vann på flaske kanskje noen av gangene hun våkner, og se om hun godtar det. Lykke til )
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Gutten min oppfoerte seg helt likt, kanskje med unntak av at han vaaknet 6-8 ganger per natt. Tror det var etter at han ikke ble tilbydt puppen hver gang han vaaknet og at han da begynte aa ane at en gode skulle forsvinne. Mor ble utkjoert uten soevn, noe som resulterte i nattavvenning. Naa har han ikke faatt nattmat paa over en uke, og det gaar veldig greit. Han vaakner fremdeles en del for smokk og er blitt vanskligere aa legge paa kvelden, men han klarer seg fint fra 19 til 07 uten mat. Saa det er nok ofte kosen de er ute etter, ikke mat. Jeg anbefaler nattavvenning :-)
Indigo 08-10-13 Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Hei! 3-4 ganger på natta er ikke nødvendig når hun er 5 1/2 mnd, spiser 2 grøtmåltid, velling kl. 23, samt pupp gjennom dagen! Høres veldig kjent ut;) Tror nok pia di vil ha kosen, nærhet og sove inntil mamma! Men synes det er litt tidlig å nattavvenne ved 5 1/2 mnd. Jeg ville venta en mnd til og innført et middagsmåltid før jeg stengte krana om natta. Men det er meg;) Hva med å begynne med en nattavvenning light? Dvs. gi to nattmåltid til f.eks. kl. 23 og 03? Tidspunktene tilpasser selvfølgelig du i forhold til hva som "passer" best. All oppvåkning utenom må dere roe henne ned med enten sutt eller på annen måte. Funket ihvertfall her i gården. For vår del gikk det så bra at jeg tok nattavvenningen i slengen, fordi oppdaget at han faktisk ikke var sulten og roet seg fort med sutt! Ville rett og slett bare ha kos og nærhet! Men uansett, du kjenner barnet ditt best. Lytt til magefølelsen, ikke gjør noe du ikke er komfortabel med! Lykke til uansett hva du gjør:)
epla Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg kjenner meg såååå godt igjen i det du skriver! Akkurat sånn var snuppa her også. Begynte å spise veldig ofte på natt rett etter 3 mnd. Håpet det var en økeperiode, men den gang ei. Her var det amming annen hver time, av og til faktisk oftere. Snuppa spiste godt, det var ikke bare kosing heller. Startet opp med grøt litt etter 4 mnd, men det hadde ingen effekt. Ga mme på kvelden, har hørt at det skal mette mer og vare lenger i magen, men det hjalp heller ikke. Sånn holdt vi på i over 3 mnd, da var jeg rimelig klar for litt mer sammenhengende søvn kan du si... Det ble nattavvenning rundt 6,5 mnds alder, etter at vi hadde innført middag også. Det gikk overraskende greit, og det var jeg og ikke mannen som stod for gjennomføringa. Nå er vi imidlertid tilbake på noe av det samme kjøret etter en periode med feber og tannfrembrudd, så vi må vel avvenne "på nytt" igjen. Hvis du synes jenta di spiser godt om natta og at det ikke bare er for kosens del, bør du nok fortsatt ha krana til dels åpen på natta. Du kjenner jenta di best, og hun er jo som du skriver ei stor jente. Det er godt mulig hun har behov for såpass mye mat om natta ennå. Men du kan jo som nevnt i et tidligere svar her prøve å kutte ned til f eks to amminger per natt. Ta avvenninga litt gradvis, altså! Så kan du ta full avvenning etter at dere har begynt med middag også. Jeg vet det er kjempeslitsomt, man blir ikke helt menneske med så lite søvn. Håper det går seg til for dere snart - lykke til!
Gjest yrild Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 kjenner meg igjen ja... Løsningen for oss iom at han faktisk spiste og ikke bare koste på natten ble å kutte ut annethvert måltid. Pappa sto opp og bysset annenhver gang... (vi var jo helt pumpa etter to dager, men da sluttet han å våkne til byssetidene og vi hadde fått halvert oppvåkningene!) lykke til
Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Takk for gode innspill. Skal forsøke "middelveien" med ikke å stenge krana helt, nattamming er jo bra for produksjonen men prøve med sutt og byssing på noen av oppvåkningene.. Håper det blir å fungere..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå