Gå til innhold

Kan jeg bruke Ventoline som gravid?

Anbefalte innlegg

Er gravid i 30. uke. Fikk Ventoline tidligere i år pga anstrengelsesastma. Fikk beskjed om å bruke den når jeg fikk anfall, som til da kun hadde skjedd to ganger.

Nå kjenner jeg at det begynner å bli vanskelig å puste. Piper og hveser og blir egentlig bare verre og verre. Men har faktisk aldri brukt Ventoline, og var tross alt ikke gravid da legen gav den til meg! Så hva gjør jeg? På felleskatalogen står det at det bør utvises forsiktighet ved graviditet.

Beklager for rotete innlegg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140833316-kan-jeg-bruke-ventoline-som-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det gjør nok det :-) Har du inhalator eller diskus ventoline? Husker så godt astmalegen min sa til meg at jeg måtte ikke gå og være redd for å bruke medisinen min... det er kun ca 10% av inhalatoren som faktisk kommer ned i lungene, resten sitter fast i munnen og halses... da skifta jeg til diskus varianten og den er mye bedre.

Jeg har diskus :) Synes det er så rart at jeg plutselig får "anfall" nå, da legen mente det var anstrengelsesastma. Hun lurte på om det kunne komme av hunden vår (er allergisk), så kanskje det er det som plutselig gjør det?? Snodig.

Nå hjalp det faktisk veldig. Utrolig deilig! Er så slitsomt å bare gå og trekke pusten hele tiden!

Trur du blandar litt her, er vel bricanyl som dei brukar for å stoppe riene med, er astmamedisin det også. Eg bruka Ventoline i sv.skapet med nr 2 og legen min sa at det var ikkje farlig å bruke anbefalt dose, bedre for barnet at mor får oksygen enn at mor får for lite og dermed også barnet. Eg kunne bruke 4 gonger daglig, bruka to gonger, morgon og kveld, har diskus.

Men hvis det hadde hatt noko å sei på livmora så hadde fastlegen min og legen/jm på sjukhuset sagt i frå til meg. Sto i papira mine at eg bruka ventoline, dei fikk jo jm. Legen min sa heller ingenting om det.

Veninna mi fikk bricanyl med nr 1 fordi ho fikk rier i uke 30. Var aldri snakk om ventoline. Så eg trur enda at det virkar ulikt.

Jeg og brukte ventoline når jeg gikk gravid, eneste jeg fikk beskjed om var at det kunne være riehemmende om jeg var kommet i fødsel når jeg tok det.

Lykke til videre =)

(du kan jo bli tett om du er allergisk, så er jo noe å tenke på der :) )

Bricanyl og ventoline virker likt og brukes om hverandre på astma. Det er jeg helt sikker på. Bricanyl finnest som injeksjonsvæske - det gjør ikke ventoline. Derfor blir alltid bricanyl brukt som riehemmende og ikke ventoline siden det blir gitt intravenøst.

MEN begge deler fester seg til de samme reseptorene i samme musklatur og har derfor de samme bivirkningene og virkningene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...