Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg lurte på om noen er/har vært i samme situasjon og har råd/erfaringer.

Er 25 år, vært i et forhold i endel år og sluttet på pillen for 1 år siden. Hadde da brukt prevensjon i ca 5 år, og hadde alltid regelmessige sykluser på ca 28 dager før jeg begynte på pillen.

Etter jeg sluttet på pillen fikk jeg først to 29 dagers sykluser, deretter ble de lengre og lengre, nå har jeg ikke hatt mensen på snart 3 mnd, og før det var det også 3 mnd siden sist. Har vært på invendig UL og fått konstantert PCO, men mest sannsynlig ikke PCOS. Har altså cyster på eggstokker/ tok blodprøver i sommer som viste forhøyede androgener(testosteron osv)/har lange sykluser /kanskje ingen eggløsning. Vi ønsker oss nok barn i løpet av neste år.

Var hos 2 forskjellige leger. Han ene mente jeg kunne bli gravid på egen hånd ved å slanke meg noen få kg(veier 62 men har litt å gå på) og spise sunt/trene. Da skulle cystene gå vekk osv.

Han andre legen sa at det ble nok Pergo eller prøverør på meg, litt tungt og få den beskjeden da...

Er kjempetakknemlig hvis noen kan fortelle litt om deres erfaringer!!

Jente 25 år.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140833012-pcolange-syklyser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har PCO og lange sykluser,.

Har en gutt på snart tre år, og da jeg ble gravid var det helt uten noe form for hjelp.

Denne gangen gikk jeg rett på pergo. Tar ikke det noe tungt. Synes det er bra at jeg får hjelp med en gang.

Synes ikke det høres ut som du trenger å slanke deg så mye da. Vet ikke hvor høy du er, men 62 kg er jo ikke mye. Men som gyn sa til meg. "det er dere med pco som skal befolke verden ved hungersnød. Andre mister mens når de går ned i vekt, men dere får den igjen da" ;)

Håper det ordner seg for deg!

Hei på du.

Jeg er også en jente på 25 år som har fått påvist PCO. Det hele startet med at jeg om samoeren bestemte oss for å prøve å bli gravid. Dette klarte vi veldig fort, men desværre endte det med en spontan abort i uke 8 :( Etter denne SA kom kroppen aldri iorden igjen og jeg ble sendt rundt forbi for å ta forskjellige prøver. Etter undersøkelser så fikk jeg "diagnosen"PCO i august.

Jeg veier akkurat det samme som deg 62 kg. og har ellers ingen av de typiske kjennetegnene på PCO. Å gå ned noe i vekt har liten betydning for mitt tilfelle.

Etter planen så skulle jeg begynt på Pergo neste måned (november). dette trenger jeg ikke for har nå klart å bli gravid på egenhånd og er i uke 9.

Jeg vil med min lille historie fortelle deg at det går ann å klare det på egenhånd :) det skal bare litt mer til før det klaffer :)

jeg ønsker deg alt godt og tenk positive tanker.

• 3 uker senere...

Hei du:)

Dette hørtes ut som meg, du har gått gjennom det samme høres det ut for. Jeg fikk kjempedårlig behandling av fastlege og min davernede gyn. men jeg byttet fastlege og tok meg en tur på Volvat. her fikk jeg mye info om hva pco er, og hva jeg kan gjøre:)

Ble veldig lettet da fordi jeg var langt nedi kjellern da jeg fikk beskjed om at jeg hadde pco av min daverende gyn. han sparket meg ut igjen med en lapp i hånda der jeg skulle lese på nettet di opplysingene jeg trengte. Anbefaler deg seriøst en tur til Volvat:)

Jeg sluttet på pilla 1 aug og har ikke hatt mensen etterpå, men nå er det 10 dager siden jeg var ferdig med min første kur på Pergotime så jeg håper det skjer no snart:)

Lykke til:)

Jente 26 år

Jeg slenger meg med på dette ;) Jeg følte meg også dårlig behandlet av både fastlege og gyn, og fikk minimalt med hjelp derfra. Dro til volvar i Bergen, og fikk FANTASTISK hjelp av en gyn der. Etter timen hos han, var jeg såå mye klokere og hadde fått så mye info om pcos, som jeg ikke hadde fått tidligere! Fikk med meg resept på pergo, men ble desv ikke gravid etter triple doser med pergo. fikk ikke EL heller. Har flyttet fra bergen nå, da, og trodde aldri jeg skulle få en så god oppfølging av en gyn igjen, men har heldigvis fått enda en fantastisk en her da :) Men, man får hva man betaler for! Jeg er strålende fornøyd med volvat! Ønsker dere lykke til :D

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...