Islilja Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Hei Jeg er ei jente på 18 år, og jeg fant ut for et par dager siden at jeg er blitt gravid. Dette var ikke planlagt, men jeg og kjæresten min er enige om å gjøre det beste ut av det likevel. Vi har det veldig bra sammen og har troen på at vi skal klare det! Det jeg er usikker på er litt rundt det økonomiske. Jeg er lærling i en barnehage og har vært det i to måneder nå. Har skjønt det slik at jeg har rett på 80% av lærlinglønna når jeg skal ut i permisjon. Men det jeg lurer på er om jeg også har rett på fødselsstipend? (Jeg får ikke stipend av lånekassa nå). Kjæresten min holder på med siste året av utdannelsen sin nå, og vil være ferdig rundt det tidspunktet babyen kommer. Hvis han bare får seg en jobb da, tror jeg det skal gå veldig bra. Hva tenker dere? Noen som er eller har vært i samme situasjon?
lavendelblomst Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Synes du virker veldig reflektert. Men du kan kontakte nav og lånekassa, de har sikkert et godt svar til deg:)
Islilja Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2009 Takk for svar Det er så mye å tenke på, det har enda ikke gått helt opp for meg, så det er veldig rart. Gruer meg til å fortelle foreldrene våre om det, aner ikke hvordan de vil reagere :S Når bør jeg fortelle det? Jeg er rundt 6 uker på vei nå..
basillus Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Var i samme situasjon da jeg fikk første ungen min. Å som lærling har du rett til vanlig permisjon med den lønnen du har før du går ut i denne. Så du kan velge å ta ut 80prosent lønn, eller 100prosent og være litt korter tid hjemme. (Husk at læretiden blir forskjøvet med den tiden du er i permisjon, så du fortsetter på en måte når du er ferdig med denne.) Du har også rett til fødselsstipend så lenge ikke kjæresten din tjener for mye, noe han ikke gjør når han er under utdanning. Du kan vel heller ikke bo hos foreldere dine. Før jeg fikk unge hadde heller ikke jeg rett på stipend/lån. Å tror dere vil klare dere veldig bra:) er bare hva man gjør det til selv.
Islilja Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2009 Takker igjen for svar! Det er så godt å se at man ikke er den eneste i en slik situasjon. Selv gleder jeg meg egentlig veldig over at jeg ble gravid, men jeg gruer meg veldig til å fortelle folk om det, er så redd for hva de vil tenke. Føler det er altfor mange fordommer mot jenter som blir gravide i ung alder :/ Synes det er kjempe fint med et slikt forum Supert å lese om andres erfaringer!
lavendelblomst Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Uke 12 er vel det som er vanlig å fortelle til andre. Men jeg fortalte det til moren min når jeg fikk vite at jeg var gravid.
Lakenskrekk Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Skjønner at du gruer deg til å fortelle dette til foreldrene dine. Grudde meg jeg også (selv om jeg er et par år eldre enn deg) :-) Bor du sammen med foreldrene dine ? Jeg bor flere timer unna de, så jeg sendte bare en melding. Litt feigt kanskje ? Mamma ble veldig sjokkert, men det gikk seg til og hun sa fra dag en at hun støtter de valgene vi tar.Jeg sa det forresten rundt uke 5 - 6. Lykke til !
Islilja Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg bor hos moren og stefaren min, men nå som jeg ble gravid skal vi finne oss en leilighet isteden. Å sende en melding virker egentlig veldig fristende Men jeg har jo ingen grunn til det, så må nok si det face to face og få reaksjonene med en gang. Jeg tror egentlig de blir veldig skuffet, og det er det som plager meg.. Jeg er jo egentlig glad for at jeg er gravid Lurer også litt på med å kontakte helsestasjon vs lege? Er ikke så veldig begeistret for legen min egentlig:P Han ble flau når jeg spurte etter p-piller liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå