Gå til innhold

Materutiner 7mnd baby?hjelp....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hvordan dere andre gjør det med mating, har en baby på 7mnd, hadde vært supert å høre hva som er rutinen en normal-dag. Jeg sliter litt med å få det til å gå opp etter at vi begynte med grøt...

gir dere grøt og frukt/grønnsaker 2 el 3 ggr om dagen? melk før/etter matingen eller bare vann?

noen mellommåltider/snack innimellom? hva gir dere da i tilfelle?

min lille får bare melk når hun våkner i 7-8tiden om morgenen. Så får hun grøt og til slutt litt grønnsakmos eller fruktmos i ellevetiden, totiden og femtiden, og så er det bare melk i 7-8tiden før hun legger seg..

Fikk høre at det var bedre å gi grøt som frokost en liten stund etter melken, og så heller gi melk innimellom måltidene, og så bare gi vann til måltidene?? men da blir det jo mating hele tiden føler jeg, om hun skal ha innimellom hver av de tre grøtmåltidene???

Hvordan gjør dere dette? hadde vært supert med noen tips og erfaringer her ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagen ser omtrent slik ut:

Pupp en gang etter 0500 (om han våkner tidlig), og så 0630 når han står opp (prøver å slumre i senga... Zzzzzz)

Grøt rundt 0700-0800. Får så mye han orker å spise, og det er som regel godt over full posjon.

Lunsj rundt 12. Da har vi begynt å introdusere brød. Spiser vel en knapp skive, og får mme i tillegg.

Middag rundt 1500. Hjemmelaget ;-)

Kveldsgrøt rundt 1800. Så mye han vil ha.

Jeg ammer ikke mye, og med 3-4 måltider om dagen, så har han heller ikke noe behov for det. I dag har jeg, i tillegg til overnevnte, ammet + mme en gang, og han får vann til måltidene. Jeg gir han rett og slett det han har behov for der og da :-) Er han fornøyd, så er jo alt krute godt!

Min erfaring er jo også at det varierer litt fra dag til dag hva han har behov for. I dag var han f.eks. veldig tørst og fikk mme etter at jeg hadde ammet. Litt lite futt i puppen nå, så da hadde han behov for mer. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene han har hatt behov for å drikke så mye utenom måltidene.

Noen ganger får han frukt eller "fruktgrøt" (fruktmos blandet med grøtpulver) som mellommåltid.

Skrevet

Sånn har vår matdag vært:

0700: Pupp på senga.

0830: Halv posjon grøt, halvt beger fruktmos og pupp.

1130: Halvt beger fruktmos med litt brød i småsmå biter i og pupp.

1400: Litt middag fra middagsglass, 1/3 glass med fruktmos og pupp.

1645: Halv posjon med grøt, halvt glass med sviskemos og pupp.

1845: Pupp x 2 før sengetid.

I tillegg våkner hun for pupp en til to ganger om natta.

Når det gjelder måltidene får hun alltid hvor mye grøt/fruktmos/middag som hun vil ha. Jeg tilbyr alltid puppen tilslutt, og jenta mi er fortsatt veldig glad i den, og har alltid plass til en liten skvett eller to ;o)

Skrevet

Gutten vår har hatt en periode der han ikke har villet ha melk (får kun MME), men har nå begynt å drikke litt mer...

Sånn ser dagen ut:

Ca 7: MME - 200 ml

Ca 10: Grøt, ca 1 porsjon eller så mye han vil ha. Sviskejuice.

Ca 12: Fruktmos, ca 1 beger. Sviskejuice eller vann.

Ca 14: MME - 150 ml. (Vil ikke ha middag....)

Ca 16: Fruktmos.

Ca 18: Grøt, 1 porsjon + 100-150 ml MME i senga.

Skrevet

06.30 står opp, 150 ml mme sovner igjen rundt 08.00

mellom 09.30-10 får en porsjon grøt. vann og tran

ca 12 får hun 150ml mme før neste dupp som varer et par tre timer.

på ettermiddagen ( ca 15) får hun middag etterfulgt av frukt. vann. mme om hun har lyst på.

kl 18, grøt og litt vann før kveldsstell

kl 19, mellom 50-150ml mme, påfyll før natten om hun føler hun trenger det:)

legger seg for natten ca 1915

det hender hun våkner i fem tiden og da kan hun drikke mellom 20- 40 ml vann.

det er kun frokost og kveldsmåltidene som er til faste tider, resten avhenger av form og søvn osv.

Skrevet

Jeg synes det er veldig vanskelig med mat rutiner i det hele tatt,

poden er straks 8mnd.

Ser at mange har grøt til frokost.. hmm. Kanskje jeg burde få til det.

Men jeg syns det er greit å få ammet en del på morgen, for han er

ikke så interessert i pupp på dagen hvis vi er sammen med andre.

kl.06.00 Pupp

kl.08.00 Pupp - før soving (om jeg er heldig)

ca. kl.12.00 brødskive +vann+kanskje litt fruktmos (ikke alltid jeg får til dette måltidet hvis jeg er på farten. Da blir det bare litt pupp..)

kl.15.00 Middag +vann, prøver å få til det, og så kanskje en lur til.

kl.18.00 Grøt+vann, kanskje en fruktmos hvis vi har! =)

kl.19.00 Pupp og natta

Skrevet

Nå er mi 8 måneder, men slik ser vår "spiseplan" ut :

kl 6-7 : MME - ca 210ml

ca kl 9: Grøt (spiser det hun orker, avogtil halv porsjon, avogtil hel, og avogtil tre-fire skjeer, sove)

ca kl 13: brødskive - vann (fruktmos om ikke skiva er noe gøy, sove)

ca 15-16: middagsglass

ca kl 18: Grøt (hel porsjon) + ca 200ml MME på senga før hun legges (mellom 18 og 19 en gang).

Skrevet

Hei du

Sønnen min er 7 1/2 mnd. Dagen ser ca sånn ut pr idag;

07.00 mme 210 ml

08.30 grøt med fruktmos, vann å drikke

11.00 mme 180 ml

12.30 grønnsaksmos, vann å drikke

15.00 mme 180 ml

17.30 middag, vann å drikke

19.00 mme 180 ml

må jo egentlig innrømme at det blir "mat hele dagen", men det er dette jeg har fått anbefalt, og det funker veldig bra her i heimen.. gleder meg VELDIG til han blir større og kan spise sånn som oss ;-) og den dagen vil jo komme etterhvert.

et annet tips er å lage porsjoner med forskjellige mos og fryse ned i isterninger. det har jeg gjort. så tar jeg bare ut en terning f.eks gulrot, en potetterning og en squashterning et par timer før han skal spise, når jeg varmer det opp legger jeg i en teskje olje og voila er maten klar. Fruktmos har jeg også gjort på denne måten. Så om morgenen til grøten tar jeg bare ut et par terninger med frukt og blander i grøten. da blir grøten også fortere kald nok til at han kan spise den.

Skrevet

Her er det 4 måltid på vesla fra ho var ca 2,5 mnd. Seff berre mme til ho var 4 mnd da:D Ho er no 7,5 mnd. Ho er tjukk og rund, så har ikkje matmangel..hehe (10 kg og 70 cm.)

Frokost kl ca8 150 ml mme + graut av 1 dl vatn

lunch kl 12, 15 ml mme + skive m/leverpostei eller graut av 1 dl vatn

middag kl 16, 1 middagsglas + vatn

kvelds kl 18,30, 180 ml mme + graut av 1,2 dl vatn.

Litt tett mellom dei siste måltida, men det er pga at ho søv så mykje. Ho legge seg mellom 18.30 og 19. Står opp mellom 7.30 og 8.30.

Skrevet

Her har vi gjort det slikt en god stund allerede:

05.00-07.00 (stort sett 05.30): stå opp, amming

08.00: grøt med 1 ts sviskemos eller aprikosmos (hjemmelagd) + frukt

11.00: 165 ml MME

12.30-13.30: Middag (hjemmelagd) + frukt. Prøver å introdusere fingermat som forrett/venterett (brød, grønnsaker) eller som frukt

15.00-16.00: 165 ml MME

17.30: vegetarisk rett (hjemmelagd) eller grønnsakgrøt + frukt

18.30: amming før leggetid

23.00: 165 ml MME

Han får vann med måltidene.

Sliter litt for tiden, skulle gjerne kuttet flasken kl. 23.00, samtidig våkner poden stadig tidligere om morgenen, og det holder på å ta livet av meg siden han sover svært lite på dagtid. Vet ikke om matmengdene må økes, eller om det kanskje ikke har noe sammenheng med maten.

Snakk om foring, nå er det en som vil har mat!

Skrevet

Lille persille er 6,5 mnd og sånn ser menyen ut hos oss:-)

Ca kl 06.00: pupp

09.00: grøt av 1 dl mm el vann, ammer ca halvtime etter grøten.

12.00-13.00: pupp (rett etter at hun har våknet av form.luren)

14.30: ett middagsglass, vann om hun vil ha. (ammer 1/2t. etterpå)

17.30: grøt av 1-1,5 dl vann, ca halvt beger fruktmos.

18.30: 100 ml mme, pupp etterpå, sove.

Er igang med nattavvenning så hun får ingenting på natten. Legger fint på seg og er sjeldent sulten utenom måltidene. Jeg ammer etter måltidene siden hun spiser lite fast føde om jeg gir henne melk før. Ammet veldig ofte før vi innførte fast føde, nå har det heldigvis gått seg til.

Skrevet

Her er lillegutt straks 6,5mnd gammel og vi har nettopp introdusert middagsmåltid. Så sånn ser vår dag ut;

Ca 07.00-08.00 Våkne, pupp i senga

ca 09.30: Grøt av 1 dl vann, vann å drikke

ca 12.00-13.00: Pupp så middagsglass og vann til maten

ca 16.00: Pupp (mulig vi begynner med litt frukt til dette måltidet etterhvert)

ca 17.30: Pupp, så grøt av 1dl vann, vann å drikke.

Synes det er veldig vanskelig med amminga for jeg har en gutt som ikke sier nei til mat! Spiser til han ikke får mer!!!!! Og det resulterer jo i masse gulping etter maten. Derfor vi har kuttet ut amminga til formiddagsmåltidet. Mulig jeg kutter ut amminga til middagsglasset også etterhvert. Ikke oppe i ett helt middagsglass enda, så vi får se åssen det går når det er på plass....

Skrevet

Tusen takk alle sammen for at dere delte deres erfaringer med meg!

Kjekt å se hvordan andre gjør det også.

Og takk for tips med mat!

Ser ut som det er like mange varianter med måltidsrutiner som det er babyer, så det er vel bare å finne det som passer best for ens egen baby ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...