Gå til innhold

Dere som venter/ har hatt vinterbabyer? Hva har dere i vognen, hvilken bagtype++

Anbefalte innlegg

Hadde mai-baby sist, mens denne gangen blir det tidlig på nyåret.. lurer derfor på hva og hvor mye jeg skal ha i vognen? Lurer på enten hardbag (fra teutonia), eller softbag. Regner med man får mer plass i softbagen, men kanskje hardbagen blir lunere? Går evt noen av vinterposene oppi hardbagen, eller blir dette for trang? (Hadde en annen vogn og altså vårbaby sist)

takk for innspill!

Fortsetter under...

Vi hadde en stor emmaljunga vogn, (duo edge). Kjempe stor hardbag med trollerpose oppi, varmt og lunt hele vinteren.

Du kan jo bare teste litt i butikken, de har som regel alle poser/bagger o.l... prøv deg litt frem og se?

Tungt er det å trille uansett på vinteren, snø og slaps overalt!

Deilig med store hjul ((LUFTDEKK!!) som klatrer lett over snødumpene.

På vesla hadde jeg (nyfødt på vinteren) ull innerst, ull/fleece utenpå, troller posen og trekket til vogna... Hadde ikke lammeskinn i vogna pga posen. Har aldri brukt det noe sted. Vesla er varm av seg

Vet ikke hvor stor teutonia baggen er, men jeg har hatt brio kombi til mine to november barn. Synts det var best med hardbag, da den var høyere på sidene. Brukte en Odenwalder Holly pose oppi. Skinn under når det var veldig kaldt, men tror egentlig ikke det hadde vært nødvendig.. Brukte ikke så mye ull på barna egentlig, men bomull innerst, også en fleece dress utenpå og ulllue. Også putta jeg dem i posen. Var aldri kalde.

Denne gangen skal jeg ha i Januar, og nå har jeg riktignok kjøpt en del ull til å ha innerst, men det er siden jeg har begynt å bruke så mye ull

på de nå "store" (snart 5 og 3 år) barna mine, at jeg er blitt litt avhengig. Også er det veldig kjekt om de skulle gulpe eller sikle en del. De holder seg varmere også lukter det ikke så ille av ull, selv med litt gulp på ;)

Takk for gode svar:)

Jeg heller nok litt mot hardbag, siden jeg innbiller meg at den vil bli litt lunere kanskje.. men lurer litt på hva jeg vil få plass til oppi der, av varme gode poser feks. Noen som har hatt teutonia hardbag og vet?

Jeg tenker at folk som får vinterbabyer har størst valgmuligheter mht vogner.

Barnet er jo så lite at alle vognbagger vil jo fungere. Velger man samtidig en dunpose som er lett og formelig, så vil det ikke by på noen problemer.

Jeg har selv Teutonia Fashionbag om mi jente på drøye 6 mnd har ennå plass. Tipper til 7 mnd. Bruker også en dunpose.

Det er egentlig lite forskjell på baggene til teutonia mht størrelse. Det eneste er vel at softbag er mer tøyelig..

Tenker på du hardbaggen som man setter inn i sportsvogn kanskje, varioplus.?

Annonse

Hvis du tenker på fashionbagen til teutonia, så er det ganske dårlig plass i den. Jeg kjøpte den fordi jeg synes den er fin og fordi jeg ventet mai-barn. men han vokste ut av den da han var 4 mnd og hadde ikke fått plass til vognposen oppi der uanset,t tror jeg (har Voksi Urban).

Vi gikk over til sportsdelen med fotforlenger, men jeg synes ikke den er lun nok og den er ganske smal. Har derfor kjøpt en brukt Simo Duo hvor bagen er så stor at både gutten og posen får plass (Han er nå snart 6 mnd og veier 9,5 kg). Skal bruke den til barnehagevogn senere.

Så jeg ville kjøpt en romsligere vogn. Feks en av Brio-vognene, Emmaljunga eller Simo hvis du ikke skal ha den mye ut og inn av bil etc.

Hvis du uansett velger teutonia ville jeg valgt softbag. Den er det bedre plass i og fungerer jo som en slags pose i seg selv. Når det gjelder hardbagen man setter inn i sportsinnsatsen, har jeg ikke særlig erfaring med den, men synes den virker litt smal..

Er fashinobag og hardbag det samme?! Ble litt usikker jeg nå.. Jeg tenkte i utgangspunktet på bagen man bruker istedet for sportsvognen, men vurderer også de bagtypene som settes inn i sportsvogndelen.

Har allerede Teutoniavognen, brukt den som sportsvogn til eldstemann, og vært kjempefornøyd. Har hatt god plass til vinterpose og alt, men da var jo han større..

Vet dere hvilke av posene (feks i dun) fra Teutonia som går oppi hardbagen?(Den man bruker uten sportsvogn) Regner med det vil være litt mer rom og tøyelig i de bagtypene som går inn i sportsvognen.. Får desverre ikke testet dette i butikk da vi bor langt fra forhandlere..

Det er Fashion baggen man setter direkte på understellet. Den man setter inn i sportsdelen heter Varioplus. Fashion er bedre i bredden da den ikke bygger så mye. Lengden er nokså lik. Se teutonia.no for de forskjellige baggene.

Jeg har brukt Fashion baggen i 6-7 mnd. Det som har vært kjekt er at man kan ta ut den velourtrekket som er inni og legge madrassen tilbake. Da blir den mer romslig.

Jeg har en dunpose oppi som måler 90 cm. Baggen måler 35x77cm. Dytter den til så den går litt oppover kantene. Den er ikke fra Teutonia; kjenner ikke til de. Men ser Lilleprinsen.no har en dunpose fra Teutonia som vil passe bra.

Men man vil slite med poser som er veldig mye større.. Om du bare skal ha til den lille i denne perioden går det jo an å kjøpe disse billigere dunposene som egentlig er beregnet for bilstolbruk og heller ha en godt ullteppe/vognteppe over??

Lykke til!

Vil bare kommentere hvor lenge man kan bruke fashionbagen (som settes direkte på understellet). Gutten min vokste altså ut av den da han var 4 mnd (UTEN pose). En venninne har en gutt som er liten av vekst og han måtte bytte fra fashionbag til sportsvogn nå 4 mnd gammel da de skulle gå over til pose.

Men dersom du velger en pose med liten plass, vil du sikkert kunne bruke fashionbagen en stund dersom du ikke får en stor baby.

Såpass tidlig som 4 mnd altså.. hadde selv stor gutt sist, men en annen vogn der bagen holdt til han var 5 mnd. Ikke helt bestem enda, får visst gruble litt mer. Men takk for gode innspill og tips. Takk for tips mht mål på pose også.

Jeg har november barn, og hadde Teutonia fashion bagen med voksi urban oppi. Gutten vår er født tidlig november og vi byttet til sportsvogn omtrent til 17 mai. Og han var ikke en liten gutt:)

Annonse

Har dessverre ikke målene her jeg sitter. Men brukte da selvsagt voksi urban (den korteste lengden) i baggen. Hadde nok fått plass til skinn også. Men det er jo ull i bunnen på voksi urbanen så jeg hadde ikke det. Gutten hadde heller litt klær (ull) på seg. Tror ikke det er noe stress når en venter vinterbabyer, da er de jo minst mens de ligger så innpakket. Verre hvis de er rundt 6 måneder på den kaldeste tiden, og skal ha plass til alt i en bag. Men kommer jo selvsagt ann på hvor en bor. Jeg bor på Vestlandet, og det er jo ikke så kaldt her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...