Kyosanim Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Har lagt bolledeig uten hell i dag. (pleier å bruke ferdig posen fra Regal) Uansett, noen som har en oppskrift hvor man ikke trenger gjær og dermed ikke behøver lang hevetid?
Gjest mphs Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Dette var en av de jeg fant når jeg googlet. Jeg spiser ikke gjær i heletatt og baker derfor bare boller uten gjær, her er den oppskriften jeg bruker: 5 dl. hvetemel, 3 ts. bakepulver, 1 ts. kardemomme, 2 ss. sukker, 100 gr. smør, 1 egg (kan gjerne erstattes med eggerstatning) 1 1/2 dl.10% fløte, (bruker oftest kremfløte som jeg blander med lunket vann) Baker disse bollene med jevne mellomrom og de hever seg veldig fint og blir gode! Har servert de til folk som spiser "vanlige" boller og de blir overrasket når jeg sier de er baket uten gjær Når man skal bake uten gjær trengs det ofte litt øvelse før man finner ut hva som er triksene, men denne oppskriften her er den beste jeg har prøvd, og det er derfor den som henger på kjøleskapet hjemme Uansett må alt bakverk heve ellersw blir det en hard kompakt klump.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå