Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 noen som har erfaring med dette? Er det best at man ikke får barn om man har det? Hvordan blir personer med dette når de blir voksne? Er det noe som er arvelig om man skal ha unger? lest en del om det, men lurer på spørsmål som bare folk med erfaringer kan svare på.. takk
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Har du FAS? Jeg vet egentlig lite om denne diagnosen, men kan ikke huske å ha hørt noe om at det kan være arvelig, det er jo en skade man får pga alkoholbruk i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Har du googlet føtalt alkoholsyndrom? Hvis ikke gjør det før du spør på BIM. Som oftest får du både raskere og bedre svar. Bare et tips altså; google er din venn..
second_time Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Alkohol er det rusmiddelet som kan gi størst skade på et foster. I alkohol er det også et stoff som heter teragoten. Dette stoffet påvirker og skader flere viktige prosesser i den føtale utviklingen hos fosteret. Hvis mor drikker regelmessig alkohol under svangerskapet og i større mengder kan barnet få FAS. Jeg kan ikke se grunnlag for å tro at FAS er genetisk overførbart til barnet om mor selv har FAS. FAS er jo en skade påført av den gravide til fosteret. Ikke noe som ligger i genene/arvestoffet. FAS kan beskrives best som en hjerneskade. Barnet får begrenset kongnitive evner og trenger mye hjelp/støtte igjennom livet. FAE er også en hjerneskade, men barnet bærer ingen fysiske tegn på at det er skadet. Barnet står i fare for å få FAE etter kun noen få alkoholinntak i svangerskapet. DERFOR MÅ IKKE GRAVIDE DRIKKE ALKOHOL UNDER SVANGERSKAPET. Det er ingen nedre grense som er sikker. Jeg hentet ut denne info fra nett: Hvert år blir det født barn i Norge som er skadet fordi de er blitt eksponert for alkohol i svangeskapet. Det kommer også barn til Norge gjennom adopsjon som har slike skader. Noen får diagnosen Føtalt Alkohol Syndrom(FAS) eller Del-Fas/FAE. Et samlebegrep er Feltal Alcohol Spectrum Disorder( FASD) FAS kjennetegnes av veksthemming, sær-egne ansiktstrekk og nevrologiske skader/forstyrrelse. FAS-barn kan ha en psykisk utviklingshemming. Ved del-FAS eller FAE er ikke skadene så synlige, men de kan være like alvorlige i form av nevrologiske og kognitive skader. Overfølsomhet i forhold til inntrykk, konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet, innlæringsvansker, sosiale vanskeligheter, problemer med søvn og mat. Dette er eksempler på vanskeligheter hos barn og unge med alkoholskader.
Iselilja Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Du mener vel at alkohol kan ha teratogen effekt (ikke at det inneholder et stoff som heter teragoten)? Det vil si kan føre til misdannelser hos fosteret?
second_time Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Helt korrekt Snøfugl! Jeg var litt trøtt på morgenen der... Bra du rettet meg :0)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg kjenner en liten jente (5. klassing nå) med FAS. Hun er en herlig jente, men har sine absolutte begrensinger i livet. Lærevansker, problemer med sosiale koder, liten av vekst osv. Jeg tror likevel hun har alle muligheter til et like godt liv som oss andre, og kan bli en god mor selv når hun blir voksen. Det er da mange andre som har begrensede intellektuelle evner og sosiale problemer! Intellekt og sosialitet definerer ikke menneskelig verdi i mine øyne. Hun har jo dessuten den fordelen at hun vet hvorfor hun har disse problemene, og kan dermed la være å bekymre seg om hvorvidt det ligger i genene. Det er ganske enkelt alkoholen hun fikk i seg i mors liv som har ødelagt noen komponenter for henne.
second_time Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg er enig med deg 11:11, men samtidig så viser de statistiske tallene fra norske forskere at barn med FAS opplever i større grad utfordringer i tenårene og at de skårer høyere på suicidal raten enn den øvrige befolkningen. Mye er sikkert avhengig av hvilket miljø barnet vokser opp i også
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #10 Skrevet 18. oktober 2009 takk for alle svar, og ja jeg har googlet det masse før jeg spurte her... men mine spørsmål var egentlig ikke fakta om det, for det har jeg funnet ut selv. det jeg lurte på er om noen har erfaring med det? noen som vet hvordan for eksempel en far som hadde FAS ville vert som far om han hadde adferdsvansker og kan ha litt problemer med hvordanman skal reagere på ting... og det er litt avvik i impulskontrollen, for det hører også med i amnge tilfeller av FAS.. Så derfor lurer jeg på om det kan være farlig å ha barn når man har det? takk om noen vil svarepå det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå