Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Hunden vår røyter noe helt ekstremt og vi har bytta fôr til den som skal redusere røytinga. Hunden er ca.30 kg og nå har den spist opp en prøvepakke vi fikk på ca.7 kg, pluss en pakke på 12 kg, men ser ikke forskjell på røytinga. Noen som kan litt om hund og vet hvor lenge han må bruke dette fôret for at det skal hjelpe? Han har brukt Labb før og er antagelig dette som har gjort at han røyter så mye.
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har hørt at mange er fornøyd med Labb, men jeg ville aldri brukt det på min hund fordi det er lite næring og proteriner i Labb og foret kan føre til røyting, urinveisproblemer etc. Hvilket for er prøvepakken dere har fått? Ser bæsjen fin, mørkbrun og fast ut? Om bæsjen er fin, mørkbrun og fast (som pølser) så er foret iallfall næringsmessig godt for din hund. Og hvordan ser tannkjøttet og klørne ut? Jeg bruker Eukanuba til min hund og er meget fornøyd med det. Men det er dermed ikke sagt at det passer til alle hunder. I tillegg så gir jeg henne tran hver dag og har en god røytekam.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Huff, Labb har ødelagt pelsen til mange hunder! Hvilket merke er det dere bruker nå da? Det viktigste er å bruke et skikkelig kvalitetsfor, kjøpt på dyrebutikk eller veterinær. Koster mer, men er vel verdt det ang helsemessige fordeler- og næringsinnhold! Det tar noen uker før man merker forskjell om det er foret som gjør det, 3-4 uker vil jeg tippe, minst. Men husk at selv blant kvalitetsforene er det forskjell, og alle hunder reagerer ulikt. Feks kan ikke min hund spise Eukanuba, og min venninnes hund røyter og bæsjer mye av Royal Canin, selv om andre har gode erfaringer med dette. Vi råforer vår hund, dvs at vi kjøper pølser med rått kjøtt, vom og laks fra Vom & Hundemat- og dette har gjort pelsen hans kjempeflott. Jeg vil anbefale deg å gi hunden fiskeolje (IKKE tran) i tillegg- og litt eggeplomme innimellom. Hvis dere ikke merker forskjell etter ca en mnd ville jeg evt prøvd et annet formerke- og gir det seg ikke da, så bør dere få hunden sjekket hos veterinæren, noen ganger kan det være stoffskiftet, eller mangel på vitaminer som gjør dette. Og i sjeldne tilfeller mer alvorlig sykdom.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Alt ser bra ut når det gjelder avføring,tannkjøtt og klør. Og fôret heter Eucanuba Sensitive Skin. Er utrolig glad i hunden min,men nå holder jeg rett og slett på å bli gal av all røytinga som har pågått i over et halvt år i strekk Dyrlegen mente på at det var Labb som hadde forårsaket røytinga. Dette er en rase som normalt ikke skal røyte noe særlig, forutenom de to gangene i året som er vanlig. HI
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Hvorfor ikke tran? Jeg har gitt tran til begge hundene mine med godt resultat. Har en Gordon Setter nå
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Godt at avføring, tannkjøtt og klør er bra. Det er viktig:) Hvordan hund er det dere har? Og har den for vane å ligge i varmen? Hunder som ligger ved ovnen/peisen el. røyter ofte langt mer enn andre hunder
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Takk for svar, Lilleva- mamma'n til Emilie. Jeg skrev i innlegget som er postet over ditt hvilket fôr vi gikk over til pga røytinga. Vi har brukt det over èn mnd nå,husker ikke helt når vi starta på det,men hvertfall for godt over èn mnd siden. Han er testa for stoffskiftet og diverse andre sykdommer,men er helt frisk Det er jo fiskeolje i fôret han får nå, er det nødvendig med ekstra tilskudd av det da? Vi gir dessuten b-vitaminer i tillegg til fôret etter anbefaling fra dyrlegen. HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Vinterflickan : Dette er en Amstaff,og han ligger ikke i noen spesiell varme. Peis eller vedovn har vi ikke
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Hmm, da må jeg nok melde pass for da blir det bare gjetning fra min side. Håper du finner en løsning og lykke til med hunden:)!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Takk for det,og takk for at du kom med tips Er en litt dum situasjon. Elsker hunder og spesielt min egen hund,men litt dumt når røytinga hans tar helt overhånd. HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 Når du bytter for er det naturlig at hunden røyter ekstra, så du vil ikke se noe resultat så fort som du håper.. etter 3-4 måneder vil det stabilisere seg og du vil få se om det hjalp å bytte for. Tilsett gjerne selolje i foret hans for å få en bedre pels! Labb er røyteforet nr 1, så braq dere sluttet med det, hadde aldri i livet gitt det til mine hunder!!
KaWi Skrevet 17. oktober 2009 #12 Skrevet 17. oktober 2009 Man burde ikke gi tran til hunder, da den inneholder vitaminer som de ikke burde ha for mye av. Det er som oftest nok vitaminer i foret, så lenge det er ett bra for. Så man anbefaler fiskeolje, gjerne lakseolje, til hunder. Kan også gis til katter som røyter.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #13 Skrevet 17. oktober 2009 Takk for svar, siste anonym Vi får kanskje prøve noen måneder til da Håper så inderlig det snart blir forbedring. HI
KaWi Skrevet 17. oktober 2009 #14 Skrevet 17. oktober 2009 Du kan godt gi ekstra fiskeolje, men prøv først en mnd til med Eukanuba. Det er ett bra fôr!
KaWi Skrevet 17. oktober 2009 #15 Skrevet 17. oktober 2009 En "nødløsning" er en børste som heter Furminator. Den er utrolig bra mot røyting, og hvis du børster hunden med den, så vil det bli merkbart mindre hår. Spør i en dyrebutikk i nærheten av deg. Lykke til!
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #16 Skrevet 17. oktober 2009 Var ikke klar over det så takk til dere begge for tips:) Gir henne Eukanuba (hun har fått det helt siden hun ble født), men jeg skal prøve med litt fiskeolje istedenfor tran. Gorden Settere røyter ofte endel så det er greit å begrense det. Har en god røytekam fra Solingen i tillegg;)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #17 Skrevet 17. oktober 2009 Takk, KaWi Jeg har sett på denne børsten, men lurer egentlig på hvor mye hår vi vil få av med denne. Er det noen som har prøvd den og har veldig positive erfaringer? Vi har nemlig noen billigere såkalte røytebørster,men med disse får vi nesten ikke av noe hår. Hunden er korthåra. Syns Furminator er såpass dyr at jeg ikke har lyst å investere i en slik hvis den ikke er noe særlig bedre enn de jeg har fra før. HI
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #18 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har en røytekam fra Solingen. Er meget fornøyd for den tar underhår, kommer i ulike størrelser slik at man kan finne en som passer til hundens pels og jeg merker stor forskjell i røytingen etter at jeg begynte å bruke den. Kammer henne ca. 2 ganger i uka. Den koster litt (mener at jeg betalte rundt 500,-), men det var en god investering.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. oktober 2009 #19 Skrevet 17. oktober 2009 Furmonator funker best på langhårede dyr etter min erfarig, på korthårede kan det gjøre vondt verre, fordi det skraper opp huden. Forøvrig fikk min venninnes hund sprøyte med b-vitaminer hos vet pga pelsavfall, det funka visst fint. Vinterflickan: tran inneholder D-vitamin, som hunder ikke skal ha for mye av, det hoper seg opp og kan gi dem forgiftning om de får for mye. Derfor er det bedre å gi tilskudd av omega 3 eller olje som ikke inneholder det.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #20 Skrevet 17. oktober 2009 Skulle kanskje ha prøvd noe slikt ja. Men hunden min har så lite(hvertfall nå etter all røytinga) og kort pels,så jeg vet ikke hvor mye det vil hjelpe egentlig. Er redd at jeg bare vil skrape nedi huden hans hvis jeg bruker en slik som ligner på Furminator. HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #21 Skrevet 17. oktober 2009 Lilleva- mamma'n til Emilie: Funker b-vitamin sprøyte bedre enn tilskudd av en b-vitamintablett hver dag? HI
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #22 Skrevet 17. oktober 2009 Var ikke klar over det, så takk for tips. Skal gå over til fiskeolje nå
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #23 Skrevet 17. oktober 2009 Kanskje jeg også må prøve litt fiskeolje,men hjelper dette kun for å få skinnende pels? Ikke på røyting? HI
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. oktober 2009 #24 Skrevet 17. oktober 2009 Fiskeolje/omega 3 er bra for både hud, pels, immunforsvar generelt, syn, hjerte- og en hel del andre ting, akkurat som hos oss mennesker:)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. oktober 2009 #25 Skrevet 17. oktober 2009 Det vet jeg ikke, ville hørt med vet. Er vel mer 'intenst' med sprøyte, kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå