Gå til innhold

2 års kontroll på mandag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk et skjema i posten med masse spm vi skulle krysse av. Har en liten pratmaker i huset så jeg vet ikke hvordan jeg skal krysse av riktig på spørsmålene.

De er f.eks: Hvilke ord kan barnet si i matsituasjonen? I stellesituasjonen? Setter barnet sammen 2-3 ord?

Hun snakker i ett sett hele dagen uten komma og punktum! Ved bordet snakker hun om alt mulig rart, forteller fra barnehagen, hva de har gjort og hvem hun har lekt med, sier rim og regler, synger sanger og spør oss om alt mellom himmel og jord.

Det blir spennende å se hva helsesøster sier når vesla kommer og skravler i vei!

Forresten så betyr vel dette at jeg bør hoppe videre til 2-3 år nå. Snuppa har jo faktisk fylt 2 år! Som tida flyr.....husker jeg syntes det var så rart å skulle over til de med de stoooore ungene på 1-2 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får hoppe vidare du, så kjem eg etter om eit par veker :o)

Eg sat nettopp og tenkte på at no er eg snart ferdig med denne debatten og, veldig merkeleg - jenta var jo NETTOPP nyfødd!

Moro å sjå kor ulike barn er mtp språket (som alt anna), vår lille har nettopp begynt å snakke litt (hermar etter alle ord men får stort sett berre med seg siste stavelse), og dei siste dagane har eg høyrd at ho har sett saman to ord eit par gongar. Stor forskjell på ho og broren som fortalte helsesøstera på 2-årskontrollen at "Eg kan klatre opp på seilebanen!" :D

Lykke til på kontrollen, eg gler meg til vi skal med lille, det er så kjekt når ein kontroll inneheld litt meir enn vekt og lengde.

Skrevet

Ja, akkurat sånn føler jeg også, hun var jo nettopp nyfødt! Særlig på denne tiden som er årstiden hun var nyfødt på føles det som i forrige uke. Litt synd at den må gå så fort den tida de er små. Men på den annen side så er hun om mulig enda søtere, morsommere og mer interessant å være sammen med nå. Vi kan gjøre så mye sammen og hun gir så mye respons på alt.

Men likevel er det litt tungt hver gang litt av småbarnstiden er forbi og klær og utstyr pakkes bort. Nå er den nye senga i hus og snuppa gleder seg til å begynne å sove i den. Har foreløpig utsatt det litt for jeg er ikke helt klar til å pakke bort sprinkelsenga ennå. Det går bare rett og slett litt for fort for mamma dette her.....

Skrevet

Kjenner følelsen... No er egså "heldig" at lille er litt sein med det meste, så vi har hatt baby ekstra lenge. På den måten så blir det faktisk ei større glede at ho mestrer noko nytt, f.eks. begynne å gå, enn då broren gjorde det (heilt gjennomsnittleg) og dermed blir det og litt mindre vemodig.

Men at 2-årsdagen er rett rundt hjørnet er berre rart. Her for eit par mnd sidan slutta ho å sove på dagtid i nokre veker - og DET var snodig det. No har ho imidlertid (heldigvis) ombestemt seg og tar som regel ein dupp om ettermiddagen :o)

Sprinkelsenga blir nok verande lenge enno, rart å tenke på at broren fekk stor seng like etter han fylte 2, lille er på langt nær klar for det.

Skrevet

Nå er 2 års ktr overstått og det var veldig artig da! Snuppa var i sitt beste humør og samarbeidet og pratet masse. Helsesøster var veldig imponert og sa at jenta vår kunne alle tingene de skal sjekke på 4 års kontrollen!

Det er selvfølgelig veldig gøy at hun kan så mye og at vi får skryt, men som du sier så føler man jo også at babytid og småbarnstid går så altfor fort!

Skrevet

Å så kjekt!

Kjempegøy når ungane får skryt, kanskje spesielt av fagpersonar for dei er (eller skal i alle fall vere) heilt objektive. Moro at jenta di samarbeida, det er nok ikkje sjølvsagt. Lille her er frykteleg skeptisk til framande, så eg ser for meg at kontrollen blir utført med lille hengande rundt halsen på meg ;p

Vi "snakkast" på 2-3-årsdebatten om eit par veker (lille har burdag 4. november) :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...