gummitarzan Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 jeg er så usikker...legen min anbefalt meg det.men siden de vet så lite om den vet jeg ikke om jeg tørr..
Ronja&Odin Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 trukke det... var ei jente på 14 søm døde dagen etter hun fikk vaksinen... selv om de sier det ikke var dem som drepte henne tviler jeg på at det er sant... jeg vil ikke risikere mitt ufødte barn noe slik tror jeg.. er veldig usikker jeg og.. tenker på dattera mi på 21mnd og selvfølgelig... men tror egentlig denne vaksinen er litt farlig jeg da
<3Miinsiin<3 Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 så lenge de anbefale da så trur eg at eg skal ta den.. kjangsen er ja at man blir smittet og da er iallefalll kjangsen stor for at det skal gå galt, med både barnet og med meg selv, og jeg har en liten sønn som jeg gjerne vil se vokse opp =) siden mange gravide har tatt vaksinen før og det er gått bra så tror jeg jeg tar kjangsen på den!!
2010 Mammaen Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Tror jeg kommer til å ta den, men har enda en del uker å finne ut av det på.. Har ikke kommet til lengre en til uke 9, så har litt tid å tenke på.
Ronja&Odin Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 de vet jo ikke om dethar gått bra... kan hente barnet får sen skader også...
mor31 Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 jeg regner med at jeg kommer til å ta den siden de anbefaler det så sterkt. Men er bare 7 uker på vei ennå så det er jo en stund til, tenker at jeg må se det ann når jeg har kommet over i 2 trimester. Jeg var veldig i mot den tidligere, men nå tenker jeg at alternativet er værre.
IVFlykke?? Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Leser en på WHO eller helsetilsynet sine sider, finner en masse nyttig og konkretsaklig informasjon. Også i form av hyppige stilte spørsmål og svar. For meg personlig er jeg ikke i tvil. Legen min og gyn har sagt at dersom de var gravide ville de ikke vært i tvil. OG jeg vil ikke kunne leve med konsekvensene hvis jeg skulle bli smittet og noe skjedde med barnet, og jeg vet jeg/babyen er mer beskyttet med vaksinen. Den 14 år gamle jenta døde som følge av en type allergi kalt anafylaktisk sjokk. Hun ville mao fått reaksjoner av hvilken som helst vaksine men hadde vært reddet av adrenalin. Og når en leser og bruker denne jenta som argument i innlegg bør en faktisk også huske den norske kvinnen som døde like etter fødselen. Og hun fra de brititske øyer som også døde. RIP.
~~ElleMelle~~ Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Tviler. Grunnen til at man ikke får ta den i 1.tri er at de er usikker på evt virkninger da siden fosterets organer dannes denne perioden. Men det er da vitterlig ikke alle organer som er ferdig utviklet i løpet av uke 12!! Dessuten er det så mye forskjellig som anbefales, at en venninne som snart er høygravid ikke hadde blitt anbefalt hverken av sykehuset, fastlege el jordmor, siden de ennå ikke hatt fått beskjed om å gå ut med anbefalinger.
Små Einsteins Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg er uikke, mkommer nok til å ta den i 2.trimester.
Helann og lillebror Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 JA, jeg skal ta den - uten tvil og med god samvittighet! Den er ikke noe dårligere utprøvd enn alle andre influensavaksiner...!! Risikogravide (f.eks med alvorlig astma) har i mange år blitt anbefalt å ta den ordinære influensavaksinen. Både USA, Sverige og en rekke andre europeiske land anbefaler at gravide i 2. og 3.trimester tar den. Jeg er selv lege og kjenner jeg blir ganske så irritert over at dette hauses så mye opp. Ettervirkninger på barnet om 10 år??? Jeg må si jeg tviler sterkt på det!! Og kvikksølvinnholdet som så mange nevner - man får i seg like mye kvikksølv ved å spise en boks tunfisk... Barnet er også mye bedre rustet mot smitte etter fødselen hvis man vaksineres!
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 Den 14 åringen som døde, som de var om i nyhetene nylig, døde av HPV vaksinen...ikke svineinfluensavaksinen
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #12 Skrevet 17. oktober 2009 Rettelse, hun døde ETTER å ha tatt HPV vaksinen. Jeg vet ikke sikkert om hun døde som følge av vaksinen. Valget om vaksine er enkelt synes jeg. "De lærde" strides faktisk ikke:-) Gleder meg til å ta vaksinen på torsdag (er i 3 trimester)
MillaCamilla Skrevet 17. oktober 2009 #13 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg skal ta den. Bedre å beskytte seg mot svineinfluensa enn å være redd for en bivirkning som ikke er påvist. Jeg er i 2. trimester og skal ta den til uka/uka etter.
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 17. oktober 2009 #16 Skrevet 17. oktober 2009 Ja, jeg kommer til å ta den, men ikke før 2. trimester. Er i utgangspunktet også i risikogruppa med astma. Men - jeg var også syk i begynnelsen av september, så mulig jeg allerede har hatt den... Da er jeg vel muligens immun. Fikk jo ikke komme inn og testet det noe sted, siden alle var hysterisk redde....bare beskjed om å isolere meg i 7 dager... Vel - jeg klarte bare 5...da var jeg feberfri igjen og klar for å møte verden.
husmus &2 Skrevet 18. oktober 2009 #17 Skrevet 18. oktober 2009 Ja, jeg skal ta den. Men jeg lurer litt på om jeg skal ta vaksine for lungebetennelse i stedet...
FruBoger fødeklar Skrevet 18. oktober 2009 #18 Skrevet 18. oktober 2009 ikke tenkt tanken engang.. før jeg ble gravid så tenkte jeg at dette bare var en vanlig forkjølelse med litt sterker symptomer, og så ikke så alvorlig på det. men nå, men lille spiren i magen... tja... nei f, får høre på legen og jordmora... kanskje jeg heller bare skal bure meg inne i huset til babyen blir født?
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 18. oktober 2009 #19 Skrevet 18. oktober 2009 Ikke pokker om jeg skal! De aner jo ikke noe om bivirkninger eller noe! Og forresten så er hele svine greia bare oppblåst mener nå jeg. Tenk på alle de som dør av vanlig influensa? De blir jo aldri nevnt. Jeg sier som fredrikstad guttane: Fugleinfluensaen bare fløy over oss, og svineinfluensaen gav opp i særp! Jeg er fra Fredrikstad og vi er trygge=) hahahahahaha
sanfare25 Skrevet 19. oktober 2009 #20 Skrevet 19. oktober 2009 Heldiogvis er det jo valgfritt å ta vaksinen.. og tenker man krisemaksimering.. jeg vil heller ha ett barn som ikke blir født 100 % perfekt, enn at jeg dør fra begge barna mine. Pluss.. jeg tar vaksinen både for meg selv og for dem rundt meg! Heldigvis er det fritt valg å vaksinere seg, men tenk godt igjen det og snakk med fagfolk! http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=569179
Obliging Skrevet 19. oktober 2009 #21 Skrevet 19. oktober 2009 Superdillemma, er bare 6 uker igjen til termin i tillegg. Men nå blusser det jo opp. Tror jeg skal ta den av hensyn til resten av familien. Og hvis Babyen i tillegg blir noe beskyttet. Men livredd for eventulle bivirkningene!!
Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #22 Skrevet 19. oktober 2009 Det er nå flere som dør av en vanlig influensa enn av denne svineinfluensaen på verdensbasis årlig. Jeg tror ikke jeg skal ta den da jeg har ME. Veldig med ME får kraftig bivirkninger av slike vaksiner enda helsetilsynet sier at det skjer ikke. OM noe skjer så er det ikke sikkert man får erstatning heller. Føler hele det vaksinegreiene er pengetjening for legemiddelindustrien som norske folk har gått på. I Tyksland anbefaler de IKKE gravide å ta den vaksina og de har heller ikke kjøpt inn den vaksina.
kriztie Skrevet 19. oktober 2009 #23 Skrevet 19. oktober 2009 Kan vurdere det om 6 år når jeg ser hvordan det gikk med de som tok den nå i år. Tar ikke noe jeg ikke vet er trygt! Greit at de sier at det er bra, men nå er de jo ingen som har sett ettervirkningene, så det er ingen som kan påstå at dette er 100% bra! Tar heller risken å ikke ta den istedet for å ta noen som man ikke vet er trygt.
YoMomma Skrevet 19. oktober 2009 #24 Skrevet 19. oktober 2009 Nei. Når vaksineprodusentene klarer å formelt fraskrive seg ansvaret for eventuelle bivirkninger av vaksinen, så tolker jeg det dithen at de selv ikke kan gå god for at den er trygg. Og Norsk Pasientskadeerstatning er jo ikke kjent for å være særlig rause overfor vaksineofre (ref. meningokokkvaksinasjonen av ungdomsskoleelever rundt 1990 hvor kun én av rundt 200 har fått erstatning etter at de fikk ME eller andre alvorige bivirkninger etter å ha blitt vaksinert - http://www.tv2nyhetene.no/dokument2/nektes-erstatning-etter-vaksineskade-2400681.html ) Hadde jeg hatt en jobb hvor jeg måtte omgås mange fremmede mennesker kunne jeg muligens vurdert vaksine, men ikke uten å ha tegnet en SMELLFEIT helseforsikring i forkant!
Helann og lillebror Skrevet 19. oktober 2009 #25 Skrevet 19. oktober 2009 Sant nok er det mange som dør av vanlig influensa, men det er nesten 100 % eldre og allerede syke mennesker. Det spesielle med svineinfluensaen er jo at mange av dem som dør i utgangspunktet er unge og spreke og ikke har andre grunnsykdommer. Ville bare nevne denne lille nyansen:-) Ok - Tyskland anbefaler den tydeligvis ikke til gravide, men Sverige, USA og mange med dem gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå