Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere alle sammen :)

Jeg er ny her. Prøver å bli gravid og har pøvd nå siden januar.

Har vært uten prevensjon siden November ifjor.

Gikk på p-sprøyta i åtte år og regnet med at det ville ta tid, men da sykulsen min har vært nøyaktig og normal siden Januar i år trodde jeg jammen det ville gå lett dette her. Men nei...Det skulle ikke være barebare dette her. Like skuffet hver gang TR dukker opp.

Nå har jeg da begynt på vitex.Er det noen andre her som har erfainger med vitex?

Ellers ønsker jeg alle her en god helg :)

Hilsen missbella :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfaring med Vitex. Etter 3 mnd på det ble jeg gravid, etter nesten et års prøving.

Jeg hadde tegn på lite progesteron, og tror ganske sikkert at Vitex'en gjorde sitt til at ting gradvis normaliserte seg og at jeg til slutt lyktes med å bli gravid. Jeg tok også ganske stor dose vit B6, så er jo en mulighet for at det var kombinasjonen av disse også.

Tar du kapsler eller tinktur?

Jeg tok først kapsler ca 2 mnd, så gikk jeg over til tinktur.

Skrevet

Jeg begynte på vitex den 9oktober. En uke før EL.

Jeg har hørt så mye om den og de fakta jeg fikk var nesten som en drøm å regne for meg siden jeg også sliter med mange pms plager. Jeg har nok stresset litt pga at jeg begynte med de og hadde så store forventninger. TR kom idag og jeg er veldig skuffet og lei. Og pms plagene har kommet de og. Eneste jeg har merket som har vært positivt til nå er at jeg har mindre mensensmerter. Og de jeg har hatt har vært ille.

Jeg tar kapsler. Hehe :) Hva er tinktur?

Jeg tar Triobe også. Har påvist B12 mangel som nå er bedre og legen anbefalte meg å fortsette på de, fordi det også var folat i de tablettene.

Hvilke andre områder hjalp vitex?Hadde du mye pms plager?

Skrevet

Tinktur er flytende, basert på sprit. Tas lettere opp av kroppen enn kapsler.

Jeg var ikke spesielt plaget med pms. Men hadde kluss i syklusen. Først lange, så kortere og kortere. Kort lutealfase, spotting før mens, veldig ømme bryst mellom EL og mens. Typiske tegn på lite progesteron. Og med for lite progesteron blir man ikke gravid.

Du må dessverre regne med å bruke de en stund før du ser effekt. 2 uker er nok ingenting. Det sies vel at de fleste opplever effekt fra 4-7 mnd etter man har begynt med det. Jeg var nok heldig som fikk klaff etter bare 3 mnd.

Jeg merket ikke bedring over natta, den kom gradvis, bedre og bedre for hver syklus.

Skrevet

Hei igjen :)

Det med å ha for lite progesteron var nytt for meg. Jeg har aldri hørt om det før.

Min syklus er veldig stabil. 28dager hver syklus.

Men jeg har ømme og vonde bryst fra EL til mens.

Og andre PMS plager. Er mulig jeg har for lite da.

Jg nevnte dette for legen min og det eneste hun sa var: ja velkommen til kvinneverden, det er bare sånn det er!

Vet du om det er andre ting jeg kan gjøre for å fremme progesteron?

Legen min vil tydeligvis ikke hjelpe meg.

Hilsen missbella :)

Skrevet

Syns ikke det høres ut som du kan ha for lite progesteron, hvis eneste tegnet er ømme bryst.

Og som du sier så er Vitex brukt mot pms, så jeg tenker at du godt bare kan prøve det en stund. Men tror du må ha litt tålmodighet, for som jeg sa tidligere trenger Vitex(og andre helsekostprodukt) litt tid for å begynne å fungere i kroppen.

Wild Yam, som kapsler eller Womans Care(krem) er et annet helsekostprodukt, men personlig har jeg ikke store troen, fordi jeg tror det må større mengder til enn det man får i seg gjennom noen kapsler eller krem. Har selv prøvd kremen i 3 mnd og jeg merket ingen bedring.

Blir ikke forundret når du sier at legen din ikke vil hjelpe deg. Leger generelt mener at progesteron har ikke har noen stor innvirkning på det å bli gravid. Bortsett fra dr Leif Ims, han er av en annen oppfatning.

Du kan lese mer om han på: www.futhark.no

Ellers finner du litt info om Vitex her: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/vitex_a-c.htm

Les også her: http://www.pernille.info/lutealfase.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...