Gå til innhold

Merker ikke noen forskjell med ritalin

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år, og ble diagnostisert i vinter. Måtte vente med medisiner pga amming. Fikk resept på ritalin på mandag, og har tatt en tablett om dagen i 3 dager, og 2 stk i dag. Hadde store forhåpninger, men kan ikke si at jeg merker noe. Ikke merker jeg at virkningen kommer, og ikke at den går ut.

Betyr det at diagnosen er feil?

Men burde jeg ikke i så fall blitt mer hyper? (Á la hun i "Frustrerte fruer" som skaffet seg medisin for å bli "supermamma"?)

Kan det være at dosen er for liten enda, at jeg må gi det mer tid?

Jeg begynner nesten å lure på om de har gitt meg sukkertøy!

Fortsetter under...

Nei, det betyr ikke at diagnosen er feil. Det er ikke alle Ritalin virker på. Men dette betyr ikke at den ikke virker på deg:)

Og det eneste du ville merket av en slik dose uansett ADHD eller ikke, er skjerpet konsentrasjon og utholdenhet. F eks er dette populært for mange i eksamenstider, hvor en er sliten, men må prestere.

Min sønn merker ikke selv noe til virkningen, men den er der. Det kan jeg love deg. Alle rundt merker det.

Jeg kjenner det ca en halv time etter at jeg tar første tabletten, men merker det enda ikke på prestasjoner og ytelse. Jeg kjenner bare hvor rolig jeg blir i mellomgulvet. Jeg har brukt Ritalin i kun en måned, og er foreløpig oppe i 10 mg x3 for dagen. Tror det er lite, for nå etter noen uker med tilvenning kjenner jeg ikke like mye til den roen i magen som jeg gjorde i starten. Men skal til legen igjen denne uken, så da får vi se hva han sier:)

Begynte med ritalin selv for 3 uker siden.

Jeg fikk et skjema for opptrapping, å får å nå maks dose skulle jeg bruke 30 dager. Vis det er noe slikt du har fått, kan det ta en stund før du merker forskjell fordi du starter så lavt. Jeg merket veldig god forskjell etter en uke, men som nevnt over her så merket foreldrene mine og ande rundt meg mye større forandring. Spes at det gikk ann å snakke med meg når je var sint.

Du må bare gi det tid. Virker nok etter vært. Jeg merker det hjelper veldig på roen i kroppen, men konsentrasjonen min er ikke blitt bedre. Men det sa psykologen var veldig normalt.

Er heller ikke farlig å ringe lege eller den som har skrevet ut ritalin å høre med den personen hva du kan gjøre.

• 3 år senere...

Jeg er i opptrappingsfasen på Ritalin. Til nå er jeg kommet opp i 40mg(20mg morgen og 20mg kveld) i døgnet.

Problemet er at jeg ikke merker noen som helst forandring. Like rastløs og samme uro i kroppen. Samme trang til å trykke på pc samtidig som jeg trykker på telefonen og prøver å se litt på tv, må ofte brekke dette av med å ta en tur i kjelleren eller loftet, kanskje en tur ut i garasjen for å så tilbake til sofaen til ny runde fremfor tv-telefon-pc'en.

Merker heller ingen bedring i det sosiale, greier ikke å få med meg hele/lengre samtaler. Med bakgrunsstøy er ting helt håpløst, da kan jeg glemme hele samtalen.

Like vanskelig å komme i gang med ting og like vanskelig å avslutte ting og tang.

Har heller INGEN bivirkninger.

Med andre ord er jeg svært skuffet til nå :( Det som jeg frykter mest nå er at psykiateren plutselig finner ut at jeg ikke har adhd alikevel og avslutter hele medisineringa. Orker ikke å det sånn resten av livet.

Hva skjer når jeg oppnår maks Ritalin dose pr dag ?(har forstått at dette er ca 1mg pr kroppsvekt, i mitt tilfelle 70mg)

Noen som kan dele sin historie om virkning/oppstart/opptrapping av Ritalin ?

Et av de største problemene man har innen ADHD medisinering, i følge ekspertene, er at de fleste starter på alt for lav dose, og økningen går for sakte. Dette gjør at mange ikke merker noe virkningen, men kanskje bare bivirkninger--og gir da opp medisiner. Alt for mange slutter med ADHD medisiner uten å gi det en reell sjanse, og det er mye pga hvor forsiktig vi absolutt skal være med det.

Jeg fikk også beskjed om å ta 10mg 3 x dagen. Gjorde det første dagen, fikk ingen effekt--så neste dag tok jeg 20mg 3 x dagen, og traff rimelig nøyaktig riktig "vindu" for meg. Marginene er for mange svært små her, så å finne riktig dosering er veldig viktig.

Det er enormt mange variabler som spiller inn på hvor god effekt man får, og hva som gjør at man opplever bivirkninger.

Vil anbefale å høre litt på denne professoren om man har problemer med medisiner, eller bare ønsker bedre effekt av medisinene. Han vet hva han snakker om. :)

• 3 måneder senere...

Hei på dere.

Jeg har heller ingen positiv erfaring med ritalin...  Jeg har brukt opp til høye doser.  Men selv om uroen blir delvis dempet,  begynner jeg å spenne muskler ubevist på en måte som ikke er stramming av muskler men de er ikke 100%avslappet. 

Det gjore meg egentlig i dårligere form en jeg på en måte var før ,, selv om det er lettere å mestre symtomer med ritalin en det er å mestre de uten medisiner overhode...

Men jeg fikk prøve dexedrine som er adhd medisin med amfetamin sulfat som virkemiddel,

Det ga meg en utrolig indre ro og avslappa kropp,  Som til og med sover skikkelig godt natten lang med en utvilt kropp og topp hver morgen. 

Sier ikke det er løsningen for alle eller andre en meg men det finnes flere adhd medisiner derute som du må kjenne til for å evn,t bli satt på-..

Dexamin Dexedrine  er noen av de ..  Håper det hjelper noen med hverdagen dette skrivet

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...