Gå til innhold

Noen fra Drammen her?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er l familie på tre, og en i magen, Termin i Juni.2010, så tidlig i sv. skapet enda. Vi bor nå i Oslo men skjønner at det blir vanskelig å fortsette å bo her da vi blir fire. Min samboer er fra Kongsberg, så da blir det midt imellom;)Vi er litt desperate nå, og dette er en stor avgjørelse så lurte på om noen her kan bidra med litt info hvordan det er på TANGEN? Vi er nær ved å kjøpe et hus her.hadde satt pris på litt info hvordan stedet er her for småbarn, med hensyn til barnevennlighet, barnehage og skole. Hvordan er Brandengen barneskole? usikker på beliggenhet og miljø. Takker for all tilbakemelding;) Jobbmarkedet i Drammen er jo forøvrig også veldig vesentlig? min samboer er lærer, er det vanskelig å få lærejobb?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140825144-noen-fra-drammen-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Velkommen snart til Drammen(?) =)=)

koselig med enda en da =) Tangen er et fint sted, ikke noe mer eller mindre. Åskollen er litt mer barnevennlig, ellers er det Lier som jeg syns er mest barnevennlig. Lærerjobb er nok, som alt annet, vanskelig å finne, men det er jo bare å sjekke på Finn.no. Vi skal klage på læreren vi har nå, i engelsk, så kanskje det blir noe ledig på skolen min! =P

Brandengen barneskole er ikke noe bra skole.. Vi flyttet i fra strømsø til Hokksund.. Brandengen barneskole har veldig dårlig rykte på seg,mange flytter på grunn at skolen ikke er bra..

Så som Missdonna Åskollen er mye bedre og veldig barnevennlig.. Lier også.. Øvre Eiker også veldig bra..Det vil si Hokksund Og Vestfossen

Takk for svar jenter. Ikke særlig aktuelt hvis skolen er dårlig nei. Litt kjipt for vi har funnet drømmehuset, men hjelper jo lite når vi ikke er overbevist over nærmiljø og skole. Er det en badestrand på tangen? Hva tenker dere om Danvik?

Hei!

Danvik er samma møkka, spør du meg. Nedre Eiker kommune er veldig barnevnnlig og jeg trives veldig godt her.

Sjekk Nedre-eiker.kommine.no for info! Hvs du absolutt vil bo i Drammen kommune vil jeg heller anbefale Konnerud eller Åskollen.

Jo lenger unna sentrum, jo bedre etter min mening.

Mer barnevennlig og gode skoler og barnehager.

Lier er jo også et veldig godt alternativ, men dyrere hus igjen..

Håper dere finner et sted dere vil trives :)

Dette var min mening.

Annonse

Danvik er jo et fint område da!!

Ellers Konnerud - veldig barnevennlig, bra miljø og skole og barnehager også! Litt utenfor selvebykjernen, men det tar ikke lang tid å reise ned heller..

Jeg vil anbefale dere å ta en dag i Drammen,

gjør litt reeseach på steder og kjør rundt og opplev byen og elveparken!

Vi var faktisk i Drammen store deler av dagen i går;) Gikk langs elva og var på en annen visning i Danvik.. og spiste på kafe picasso. koselig. Veldig fint synes vi. Synes Danvik var et flott område med slalombakke og fantastiske hus ol. Men er ikke det spesielt barnevennlig heller? Vi liker gamle hus med sjel og har dessverre ikke sett det på Konnerud eller Åskollen enda. Finnes det der?.Dessuten er samboer gira på å bo litt sentralt, spesiielt hvir vi må pendle i starten til Oslo. Begge har jobber her, men ønsker selvsagt jobb i Drammen på sikt. Takker for svar og tar gjerne i mot flere tips!

Ett litet tips från mig :)

Steinberg ligger 13 min med tåg från Drammen,Nära till direktetåg till Oslo,Bra skola och en kjempe fin barnehage. Flott för barn att växa upp. Jag är självklart väldigt partisk då jag själv bor här. Men när jag skulle köpa hus var allt det VÂLDIGT viktigt för mig. Och som du förstår är jag tillflyttare :) Det fins massa fina nya och gamla hus här oxo. Det går ju att e på det:)

Lycka till :)

• 2 uker senere...

Ang skoler i Drammen så er Brandenga og Fjell de som har dårligst rykte,Konnerud er det veldig fint,men der er det masse snø og den ligger lenge så skal man bo der må man nesten være veldig glad i snø.Selv bor jeg på Åssiden og trives med det,men Åskollen er også bra.

Vi kjøpte i Drammen uten å ha vært her.. Men tror vi hadde veldig flaks. Tilhører Gulskogen skolekrets, der er det fin skole, kort til tog og barnevennlig(etter min smak). Noen gamle sjarmerende hus også, men har ikke sett dem ute til salgs for ofte.. Er blitt byfrøken etter mange år i Oslo og vil derfor ha både tog og kafe i gangsvstand. Vi bruker bare 15 min å gå til byen, samtidig som vi bor i rolig område, perfekt!

I nybyen er det mange sjarmerende gamle hus, elsker det området, men vet ikke hvilken skole de tilhører..

Håper dere har funnet eller finner dere et hyggelig sted, men vil også minne om at det går ann å bo både landlig og pendle til Oslo. Har gjort det selv i flere år. Nøkkelen er bare å finne et sted som er i nærheten av enten en togstasjon eller busstopp til Timeekspressen (direktebuss til Oslo hver halvtime i rushet, og hver time resten av døgnet). Slikt sett synes jeg Øvre Eiker med Hokksund og Vestfossen er å anbefale. Utrolig mye mer barnevennlig enn Drammen. Drammen sentrum er håpløst i så måte! Danvik for eksempel, har en skole som har vært en farlig byggeplass i lang tid, og hele området preges av trafikk i smale overfylte gater, ingen friarealer, knøttsmå hager, og gamle store hus som er delt opp i små boenheter men mangler grunnleggende sikkerhet og standard. Frister over hodet ikke for vår familie på snart fem, selv om vi begge jobber i Drammen. Ang lærerjobb så vær obs på at det er veldig varieredne arbeidsforhold på skolene i Drammen, enkelte har slitt med enorme konflikter i mange år, dessverre. Hva slags kompetanse har mannen din, mulighet til å undervise på vgs? Avhengig av fagkrets er det mulig jeg vet om kommende ledig stilling.... Uansett, lykke til :)

Jeg bor på Tangen og trivest veldig godt her. Det er barnevennlig her og fine barnehager. Brandengen skole har jeg som mor til skolebarn, litt delte meninger om. Den har rykte for å være dårlig, men jeg synes det kommer helt ann på klassesammensetning, lærer og skolens økonomi det året. Det er veldig mange barn som trivest der og som holder et helt fint faglig nivå. SFO miljøet var blant de som skåret høyest i Drammen etter en brukertest. Nå er det også mange invandrerbarn på Brandengen så dette kan være en språklig utfordring blant venner.

Når dette er sagt så har jeg også bodd på Danvik, vokste opp der og har hatt barn der også. Denne skolen er heller ikke verst og området er veldig barnevennlig samtidig som det er bynært. Jeg følte kanskje ikke at barnet lærte likemye på Danvik som på Brandenga, men så kan man også tenke seg at barnet lærer med jo eldre det blir.

Ellers liker jeg meg godt på Konnerud pga de gode friluftsmuliigheten de har både sommer og vinter. Dette har de nok i Lier også, men er ikke så kjent der. Åskollen er også godt beryktet, sammen med Gulskogen. Gulskogen ligger nede på flata og personlig kunne jeg ikke tenkt meg å bo i tåkehavet der høst/vinter. Kaldere også nede ved elven. Ingen utsikt.

Annonse

jeg er oppvokst på konnerud og er kjempe fornøyd med omgivelsene,med tanke på at det er barnevennelig.

Men bor nå på nedre austad(frydenhaug) og må si at det er ikke superdårlig der slik andre får det til å høres ut som.

og Danvik er er kjempe fint område!

De mest barnevennelige stedene er vel åskollen,åssiden og konnerud ja, men som det blir sagt her så er konnerud et snø-høl! Snøen kommer tidlig og blir liggende lenge!

Ellers så er solbergelva og krokstadelva i nedre eiker kjempe supre områder. hokksund(IKKE SENTRUM), og vestfossen er fine områder og det samme gjelder skoger(andre siden av drammen).

Tangen er lite barnevennelig siden en del hus ligger nær veien som er rimelig tungt trafikkert.

Veldig mye fine hus på konnerud(dyrt vel og merke) og åskollen. Åssiden er suåer siden de har elveparken:)

Lykke til:) og håper vi ser en ny drammensbeboer snart:)

• 2 uker senere...

Hei!

Hva med Underlia? Det er et hyggelig villastrøk på Bragernessiden. Tar omntrent 20 min å gå til byen, samt det er flott utsikt med svært gode solforhold. Skolene blir nok Øren barneskole og Børressen ungdomsskole. Marka bak Bragernes er etter min mening den beste i byen. Utsikt medfører selvfølgelig at det bli noe stigning, men man trenger ikke bo lang opp i Underlia for å føle at man har litt luft rundt seg. Skulle jeg bodd mer sentralt i byen ville det vært mitt klare førstevalg.

Takk for alle innlegg jenter;) VI har fortsatt ikke funnet noe som vi er 100% sikre på. Skummel avgjørelse og må nok ta det fra våren/sommren nær termin. Og samboer er jo lærer så da har vi jo mye fri sammen;)

Det ble ikke "drømmehuset" på tangen, men vi har vært på visning på Åskollen. Huset var uaktuelt for oss men synes området vriket veldig barnevennlig og fint. Var på visning på Brandengen ØRKA.. Kjent for noen av dere? Her digger vi huset men usikker på området pg toglinje som nærmeste nabo. Er det mye barn i området? Bragernes/Underlia er jeg redd det er litt for dyrt for oss, men ja kjørt gjennom her også...

Ikke så lett å besteme seg gitt........men vi har jo tida til hjelp!

Liker mange tilbakemeldinger;)

Hei Knerten.

Vi bor i Drammen, nærmere bestemt Strøtvet. Her begynner plassen å bli for liten for oss, så vi er også på utkikk etter et nytt sted å bo. Området vi bor i nå er altfor dyrt for å kjøpe noe større, så vi ser etter mye av de samme kvalitetene som dere. Vi har begge bodd mange år både i Oslo og Stockholm, og ønsker derfor fortsatt å føle nærhet til det litt urbane og ikke føle oss 100% avhengig av å bruke bilen hele tiden. Jeg er selv vokst opp i Nedre Eiker, og selv om det er barnevennelig så kommer ikke det på tale å flytte tilbake dit. Dessuten er Nedre Eiker en kommune i store økonomiske problemer, og det kuttes i helse og skole dessverre.

Barnevennlige områder i Drammen er som nevnt her tidligere, Konnerud, Åskollen, Gulskogen og Åssiden. Vi selv ser etter noe på Danvik eller Øren. Steder med gangavstand til byen, og litt eldre sjarmerende bebyggelse. Begge steder med gode skoler. Mannen min pendler til Oslo og liker å kunne gå til toget, og da er begge disse områdene gode. Begge stedene bor det mange andre barnefamilier, selv om ikke disse bor "oppå hverandre" slik som på Kniveåsen ved Åskollen. Ønsker ikke tråkke noen på tærne her, men det blir for tett for oss rett og slett, selv om det sikkert er supert for ungene.

Håper dere finner noe dere vil trives med. Drammen har etterhvert blitt en veldig fin by å bo i :-)

Lykke til!

• 3 uker senere...

Hei.

Jeg synes ikke at du skal la deg skremme av negative innlegg, tror ikke at alle har førstehånds kjennskap til miljøene de uttaler seg om.

Jeg har vokst opp på Danvik og kan anbefale det i massevis. Er der jeg selv kunne tenkt meg å bo.

Vi bor nå på Gulskogen, og her er det mange eldre hus og mange steder er særdeles barnevennlige.

Konnerud er jo veldig flott mht friluftsliv, men for oss blir det for langt unna byen. Vi pendler.

Skulle jeg si hvor jeg aller helst vil bo i Drammen er det på Danvik/Nybyen eller Øren

• 1 måned senere...

Hei Knerten

vi har bodd i Drammen i 5 år nå, vi bor i svelvikveien det vil si nedefor åskollen...mine barn går på åskollen skole..som er en veeeeldig bra skole, jeg har barn som trenger litt ekstra hjelp yngste er nå snart på vei ut abv ppt også pga at lærerene har vært flinke...og som din mann sikkert vet så er det slik at skolen utad ofte er lærerne,,,for det er de vi kjennner som foreldre.. har man en lærer som man ikke er fornøyd med så kan dette gjøre at kritikken blir større.

Åskollen er et supert sted der barna møtes i helgene på skole område eller i gatene ...litt slik som jeg i hvertfall hadde det som barn.

der er det kunst gress bane og det skal til sommeren nå lages skikkelig ballbinge på skolens område.

SFO er veldig bra der også..de er flinke til og ha aktiviteter osv.

det som kalles tangen friluftområde med badestrand er lenger ute og i svelvik kommune.

visst jeg skulle valgt bo sted på nytt så hadde kjeg valgt oppe på åskollen da det er et bra miljø der. men for oss som har et gmlt hus fra 1911 med panorama utsikt over drammens fjorden er ikke dette aktuelt. eneste negative for oss er at vi bor i en skråning og er ikke såå langt unna svelvikveien som ikke er noen trygg skolevei.

dere ønsker hjertlig velkommen til drammen uansett hvordan valget deres blir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...