Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jenta mi sover ganske lite på dagen og at det er vanskelig å time den siste duppen. Det ender alltid med at hun blir supertrøtt på ettermiddagen. Prøver å ikke legge før 19.30 for at hun ikke skal våkne altfor tidlig.

Hvor mye sover deres små og når er den siste luren? Når legges de for kvelden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er snuppa 8 mnd, men hun har hatt samme sovemønster i et par mnd nå så jeg svarer likevel!

Her i gården er det som regel natta mellom 1900 og 1930 et sted. Morgenen starter ca 0630-0700. Et par timer senere er hun trøtt igjen, så den første duppen er vanligvis mellom 0900 og 1030. Dupp nummer to er fra ca 1400 til 1530.

Vi har vært veldig heldige med dagsovinga, det er aldri noe problem å legge henne. Nattesøvnen er imidlertid en annen historie, det har vel ennå ikke hendt at hun har sovet rundt. Har nattavvent, men etter en runde med feber og tenner er vi tilbake til en amming om natta.. Jaja, det går seg vel til! :)

Skrevet

Her har jeg stort sett sluttet å se på klokka, annet enn at etter 2 1/2 time så er han som regel trøtt igjen og klar for en dupp. Han legger seg ca 1830 og morgenen starter mellom 0600 og 0700. Det vil si at han våkner som regel i 5-tiden på morgenen, og av og til klarer han ikke å sovne skikkelig igjen da, siden det jo nesten er morgen alikevel. Da er det pupp og satse på at han sovner igjen. Som regel slumrer vi i alle fall til halv syv. De siste nettene han han også våknet en gang før det også, og hatt trøbbel med å få ham til å sovne igjen *stønn* Da er det ikke noe servering av pupp.

Avhengig av når han står opp, så blir det som regel 2 dupper om dagen. Er han tidlig på'n, så hender det at han må sove litt på ettermiddagen, og det får han lov til. Det viser seg nemlig at han da sover bare en liten dupp på en drøy halvtime. Han blir uansett trøtt igjen til leggetid, selv om det kan drøye en halvtime ekstra før han er klar for å legge seg igjen. Seneste han har våknet av ettermiddagsluren har faktisk væt 1800. Jeg har nemlig konkludert med at det er bedre at han sover litt ekstra, enn at jeg tvinger ham til å være våken en time ekstra. Da slipper vi surving ved kveldsgrøten og overtrøtt Lillemann ;-) Her styrer han altså det meste selv!

Skrevet

Her har vi akkurat begynt å forandre søvnmønsteret hans... Før sov han 4 dupper på 30-45 min men nå har jeg prøvd å gå ned til to dupper på dagen som jeg da gjerne vil skal var lenger. Idag la jeg han ca kl 10.30 og han sov i hele 2,5 timer!!!!!!!! Det har så og si aldri skjedd før, så var nesten litt skummelt! :) Men til den siste duppen fikk jeg han ikke til å sove, la han ca kl 15, men måtte ta han opp igjen etter en halv time med sutring... Han sovnet i rundt 20min kl 17. Så vi får prøve igjen imorra å se åssen d går da!

Han tar natta kl 18.30 og de siste dagene har han sovet helt fram til mellom 8-8.30. Er nattavvent men har våknet ett par-tre ganger på natta for å få sutten. Er bare å gi han den så sovner han igjen. Han har sovet rundt siden han var 2,5 mnd gammel så veldig heldig med nettene med andre ord! :)

Skrevet

Lillegutt på snart 6 mnd er ganske så variabel på dagsovinga. Hvis hanb sover mellom 2 og 3 timer i løpet av dagen så er det bra til han å være...

Er veldig forskjellig når vi står opp, men han våkner som regel i 7-tida. Da prøver jeg å få gitt han pupp, men det kan ta litt tid... Er da mye morsommere å skravle :) Så er det stell på både han og meg før vi kommer oss ned.

Etter 2 timer er han da klar for første dupp. Hvor lenge han sover varierer fra 30 min til halvannen time. Sånn er hver soveøkt; veldig usikker på hvor lenge han kommer til å sove..

Blir som regel 2-3 dupper i løpet av dagen, men han kan ikke sove etter kl 16, da blir natta veldig urolig.

Vi går opp for kveldsstell ca 18.15, og han sovner ca 19. Våkner noen ganger i løpet av natta, får for det meste smokken, men etter 04 får han mat.

Jeg "drømmer om" at han skal sove en time/ halvannen kl 09, 12 og 15 :) Det hadde vært fint. Evt 2 x halvannen time kl 10 og 14.30 :)

Skrevet

Lille persille på 6 mnd sover 3 dupper på dagen. Den første ca 1,5 timer etter at hun har stått opp, uavhengig av når hun våkner. Sover alt fra 1-2 timer. Legger henne igjen kl 13.00 og kl 15.30. Begge de siste to duppene er på ca en time.

Natta er kl 19.00 og da sover hun som regel til morgenen, hvilket er kl 07.00-08.00 her i gården. Men om det blir kluss med siste duppen (som igår), er natta et mareritt. Våknet hver time natten igjennom, fant ikke roen. Overtrøtt er ikke bra for nattesøvnen vår iallfall. Før sov hun ekstra tungt på natten om hun hoppet over en dupp, men det går ikke nå lenger....

Skrevet

Min (6,5mnd)legger seg en times tid etter at han står opp, ca 8.00-8-30, og sover mellom 2-4 timer. Så er han våken en time eller to før han sover noen timer igjen. siste duppen er rundt 16.00-16.30. Da sover han maks en time. Så er det leggetid rundt 19.30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...