Gå til innhold

Fremmedspråk, -noen med erfaring i norske barenhager?

Anbefalte innlegg

Vis skal flytte til USA om en liten stund, og junior på da 3 år skal begynne i amrikansk barnehage. Tenkte kanskje det er noen som jobber i barnehage her i Norge som har noen tips på hvordan det her skal håndteres best mulig ? Det må da være mange fremmespråklige unger som begynner i Norske barenhager hvert år ?

Junior snakker forøvrig veldig bra norsk, og er veldig avhengig av språket sitt. Blir kjempe frustrert hvis vi ikke skjønner han, - dette skaper da litt begymring hos mammaen (meg) da han vil jo forstå null og niks i sin nye barnehage.

For det første, gikk/går det greit ?

Bruker man lengre tid på tilvenning når ungen ikke kan språket ?

Hvor langt tid tar det før de lærer seg språket (sikkert veldig induviduelt men...)?

Burde jeg vente med å sende han i barnehage til han har lært seg litt engelsk ?

Burde vi snakke engelsk hjemme ?

Vet ikke helt hvor jeg vil med det her, men hadde vært fint å få noen andres erfaringer med unger på ca 3 som begynner i barnehage og ikke kan språket (har gått i barenhage i 2 år, så er kjent med barnehage konseptet, så håper ikke det blir et problem)

Fortsetter under...

har hatt en del barn som starter i barnehagen uten å kunne snakke norsk, disse lærer språket ganske fort(fra 1 mnd-+)

disse er jo fra 3-5 år. sies jo at barn er mestre til å lære språk, kjenner ikke til hvordan bhg er i usa men er vel ikke helt ulikt vårt system(eller starte de på førskolen tidlig der å?) så det er jo positivt at han kjenner til "reglene" til hvordan en bhg fungerer.

bare snakk mye med barnet og ha en veldig åpen dialog med dem som jobber der at de evt kan ringe der uansett når i starten slik at han føler seg trygg( om dere har mulighet til dette da) og ha korte dager i starten.

går som regel veldig fort å tillpasse seg for barn, lykke til hvertfall.

og foresten er han en aktiv unge som tar kontakt med andre barn så lærer de seg språket og reglene fortere enn om han er pasiv.

oppmuntring om at han skal ta kontakt, og viktig å forklare at han snat lærer språket de andre snakker.

kanskje dere kan vurdere å lage bildebok. med eks mat, drikke, do, leke, glad, lei seg, mamma, pappa, bil, osv, som han kan ha med som en hjelp i starten slik at han kan få sagt viktige ting uten å kunne språket.

nei ikke vent med å sende han i barnehagen. og nei dere trenger ikke snakke engelsk hjemme, da det er viktig at han bevarer sitt språk og kan føle seg"hjemme" hjemme. men før dere vet ordet av det snakker han nok engelsk bedre enn dere, hehe.'

uff ble mye rot dette her, men tenker på så mye jeg skal huske å skrive til deg at det bare blir slik, hehe

Jeg er pedagogisk leder og har akkurat vært på å tilvenne en 3 år gammel jente fra Serbia.

Hun snakket ikke et ord norsk da hun startet i august, men godt serbisk. Foreldrene snakker bra norsk.

Det viktigste for hennes del var å bli kjent i barnehagen og med våre rutiner før hun måtte være alene uten mamma/pappa. Foreldrene var med i 3 dager (fra ca 9.30-14.00) De "tolket" det som skjedde for henne. Dvs at de snakket med henne om alt vi gjorde (Nå har vi samling, etterpå må alle vaske hendene, så skal vi spise. Når vi spiser må alle sitte fint på plassen sin ol) Tror det hjalp henne veldig å kjenne seg igjen i rutinene våre.

Hun fikk også ha med seg en leke hjemmefra (en bamse) som et sikkerhetsobjekt, litt trøst når hun savner mamma.

Hun gråt en del i starten når foreldrene forlot henne hos oss, men dette gikk over i løpet av ca en uke. Vi snakker masse norsk med henne, setter ord på alt vi gjør og alt vi ser.

Vi lærte oss også en del serbiske gloser for å hjelpe oss i overgangen (trøtt, sulten, må på do (viktig!!!) tørst ol)

Nå har hun vært hos oss i snart 2 mnd og det går veldig bra. Hun snakker mer og mer norsk. Forstår veldig mye. Foreldrene sier hun snakker mye norsk hjemme også. (trøster dukkene og sier; det går bra lille venn- slik trøstet vi henne da hun gråt de første ukene :o)

Jeg ville nok øvd litt på noen engelske gloser hvis jeg var dere. Greit å ha noe inne. Kanskje se noen engelskspråklige filmer? Det går som regel ganske raskt for de små å lære seg et nytt språk. Kjempe fordel at han er så liten.

God tur! :o)

Gjest ronja røverdatter

Send han i barnehagen med en gang, det er der han kan lære språket. Du kan godt lære ham noen få ord, men det betyr egentlig ikke så mye om du gjør det eller ikke, for barn i den alderen vil normalt ikke skjønne hva forskjellige språk er før de er midt oppi det. Men du kan jo spørre barnehagen etter noen få nøkkelord som du kan øve på sammen med ham. Da tenker jeg på ting som "Help" "Thank you" "Peepee" (eller hva de nå bruker for å gå på do) "eat", "yes" og "no".

Jeg har masse erfaring med fremmedspråklige barn i barnehage, og må si at det for det alle meste går veldig greitt. Ja, det er ikke til å komme fra at de ofte kan bli litt frustrerte og det kan være litt tøft med en gang. Man kan jo bare sette seg selv i den situasjonen, så skjønner man jo det. Men barn i den alderen leker ofte veldig godt sammen selv om de ikke snakker samme språk, så det har liten betydning på forholdet til andre barn. De lærer seg også veldig fort de viktigeste ordene slik at de skjønner en del av de som foregår.

I løpet av ganske få uker begynner de å forstå temmelig mye, og da kommer neste frustrasjonsperiode, nemlig hvor barnet forstår meg, men ikke forstår at jeg ikke forstår hva det sier. Akkurat da skulle jeg gjerne ha kunnet barnets språk... når barnet legger ut om et eller annet på sitt språk og bare er helt overbevisst om at jeg skjønner hva det snakker om og jeg må bare prøve å si ja og nei og finne de riktige ansiktsutrykk på riktig tid...

Å angi noen tid er umulig, det er så individuelt. Ikke snakk engelsk med barnet hjemmet. Det er egentlig en god regel å overlate språkopplæringen til noen andre. Men noen ganger vil barna selv øve på det nye språket, og da bør man lage en fast regel for når man brukes hvilket språk. Men kan f.eks si at på vei til og fra barnehagen snakker vi engelsk slik at vi kan øve litt. Og vær da flink til å være konsekvent på når man snakker hva.

Små barn som vokser opp med flere språk har mange fordeler, så selv om det blir litt tøft med en gang, så får de mye igjen for det - og ikke bare språklig. Selve prosessen er også en nyttig læreringsprosess. I det store og det hele går det utrolig greitt med barn som ikke kan språket. Det er så interessant å følge utviklingen de har.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...