Gå til innhold

Ang vaksinen - og det å respektere hverandres valg

Gjest Sensitiv er gravid!

Anbefalte innlegg

Mye diskusjon om influensavaksinen i disse dager. Naturlig nok. Gravide har forskjellige meninger om de skal ta vaksinen eller ei - og det må respekteres. Jeg synes det er trist når noen på dette forumet er nedlatende mot de som ikke ønsker å ta vaksinen. Ikke spesielt modent å kalle andre for "synsere" på grunn av det valget. Det er da akkurat like mye "synsing" å velge å ta vaksinen som å velge å ikke ta den.

Jeg har bestemt for å ikke ta vaksinen. Det har ikke blitt forsket nok på denne vaksinen og helsepersonell har så ulike oppfatninger på dette området. Leger som er skråsikre på at denne vaksinen er bra for gravide har jeg ikke særlig tro på. Det er for tidlig å være sikker på noe her.

Jeg er student, tar et profesjonsstudium hvor jeg ikke har så mye obligatorisk undervisning dette semesteret. Så jeg velger å sitte mye hjemme. Prøver å unngå store folkemasser. Har alltid vært nøye med håndhygiene og enda mer nå! Er stort sett aldri syk - og det går nok bra nå også. Tror media har skapt en overdreven frykt for denne influensaen. Håper vi kan respektere hverandres valg!

Fortsetter under...

Hei. Henger meg på her jeg. Kommer heller ikke til å ta vaksinen. Synes det er merkelig at de anbefaler gravide å ta den. Har Kols og får tilbud om influensavaksine hvert år og lungebetennelse-vaksine hvert 5 år. Var også gravid i fjor(fikk ei lita tulle i februar), og da fikk jeg ikke influensavaksinen pga risikoen for skade på fosteret. Kan ikke skjønne at risikoen er noe mindre nå? Så nei takk. Velger som du heller å være ekstra forsiktig med store folkemengder og påpasselig med hygienen. Lykke til med graviditeten.

hei

helt enige at vi ikke skal være nedlatende mot andre som velger noe annet - enten i den ene eller andre retningen.

Hele poenget er jo å respektere hverandres valg.

Jeg vil imidlertid anbefale å lese artikkelen i vg.no om feil informasjon vedr influensavaksinen.

Det store flertallet av spesialister på dette området er enige i forhold til rådet ovenfor gravide i de 2 siste trimesterne, men de som er uenige får ofte MYE oppmerksom .

Jeg ville iallefall være ekstremt forsiktig med å anbefale andre gravide å gjøre noe annet enn hva helsemyndighetene og Den norske legeforening anbefaler oss å gjøre. Det hadde jeg rett og slett ikke turt.

Hei.

Jeg er så enig så enig. Når en har tatt et valg er dette ofte gjennomtenkt, og da vil en gjerne argumentere mest mulig for at dette er et riktig valg. Dette kan jo oppfattes som kritikk av de som tar et annet valg. Ikke lett å ikke tråkke noen på tærne i et så vanskelig tema.

Jeg er selv like usikker. Har bestemt meg for å ta vaksinen nå før jeg blir gravid, rett og slett for å slippe dette valget NÅR jeg er gravid. Da kan jeg legge bekymringen bak meg..., eller kan jeg?

Hva om vaksine rett før svangerskapet skader den tidlige forsterutviklingen...? Dette er jo til å bli sprø av, ikke sant..hehe.

Vel, en får godta at en ikke kan ha kontroll på alt her i livet.

Jeg tar vaksinen nå, så neter jeg noen uker før jeg prøver.

Lykke til med deres valg alle sammen :) Jeg tror det går fint med oss alle sammen jeg. Vaksine eller ikke :)

gravid 67 modell :-) Jeg anbefalte hvertfall ingen ting. Sa bare hva jeg selv velger. Du har jo også fortalt hva du velger. Og så ba jeg om respekt. Men det var forhåpentligvis ikke det du mente heller :-) Ser du har skrevet akkurat den samme setningen et annet sted. Lykke til!

Annonse

hei sensitiv er gravid!

Jeg forstod ikke helt hva du mente/siktet til.

Da jeg skrev min kommentar, var ikke den spesielt myntet på det du skrev i forhold til ditt valg!

Jeg synes bare det har vært litt vel mange synsere både her inne på gravid i moden alder forumet og på 3.trimesterforumet som veldig sterkt prater imot å ta vaksinen. (ofte er også innleggene anonymisert)

Jeg synes det er litt skummelt, da enkelte faktisk er mer mottakelig for og hører mer på hva andre gravide sier om et tema enn hva f.eks helsemyndighetene anbefaler.

Jeg mener selvsagt at vi må respektere hverandre 100% for de valgene vi foretar for oss selv og det ufødte barnet i magen!

Men jeg mener imidlertid at vi må være litt mer forsiktige med å gi andre råd som kun er basert på vår personlige oppfatning(spesielt hvis det i verste fall kan sette andre menneskers liv i fare). Jeg oppfattet det IKKE slik at du gjorde det i ditt innlegg. Bare så det er sagt høyt og tydelig.

Jeg synes ellers at hele svineinfluensa biten er noe dritt - som jeg gjerne skulle ha sluppet å bekymre meg for i et ellers veldig flott svangerskap i moden alder!! Men noe skal det vel være....

Lykke til til deg også:-)

...kanskje man skal slutte å diskutere og bare ta den avgjørelsen man føler er best for seg? Uavhengig av dette forumet????

Det er ikke på dette forumet du skal få veiledning til å treffe din beslutning- vi er fremmede for deg. Hvorfor søker ikke de som blir fornærmet råd blant familiemedlemmer, partnere, helsepersonell i kommunene sine eller leser artikler på internett?

HALLO! Det er ikke HER livet ditt er. Bestem deg for akkurat det du vil, jeg respekterer deg for ditt valg uansett- men ta med ditt behov for"småpikeintriger"et annet sted.

Vet ikke hvem anonym over her henvender seg til. Men det er akkurat det jeg mener: Man må ta den avgjørelsen men mener er best for seg selv. Uten å bli snakket nedlatende til. Kanskje du ikke har fulgt helt med på innleggene. Tror det er neppe noen som tar en beslutning etter å ha lest innleggene her inne. De fleste prøver å skaffe seg saklig informasjon andre steder, hos leger, jordmødre etc. "Behov" for småpikeintriger", vel, jeg vet ikke hva du mener . Jeg ba om det motsatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...