YIN Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Hei Sønnen min på 7 mnd har melkeallergi. Han har reagert på flere MME. Nå får han Neocate, og det fungerer bra. Så jeg fikk streng beskjed om at han ikke kunne ha noe mat osv som hadde noen spor av melk i seg, måtte være 100% melkefri. Så hva gir jeg han av pålegg? Fins det brød uten melk i butikken? Tittet på Meny igår, og alt smøre pålegg og brød har enten melk eller spor av melk i seg.. Jeg må jo ta hensyn til at han kun er 7 mnder.. Noen tips? Hjelp? Må alt kjøpes på helsekost? Kan Grunnstønad hjelpe meg med de utgiftene evnt? Blir utrolig dyrt i lengden.. Takk for hjelp, litt frustrert her..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Kankje like greit å bake brød selv. Skaff deg en brødbakemaskin og lær deg noen lette oppskrifter. Det kan være vanskelig å få grunnstønad ved kun melkeallergi. Men skader vel ikke å søke. Kjøp melkefritt smør. Vi sliter også litt med pålegg. Men reint kjøttpålegg, syltetøy (ikke så bra da), finnes også melkefrie pålegg på ultra, smøreoster osv.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Heisann! Jeg har to barn med melkeallergi, så nå begynner vi å bli vant til det Vi baker brød selv. Da er vi sikkert på at brødene er melkefri. Men, det skal finnes flere brød på markede uten spor av melk. Du får leite i butikkene. Ellers koker vi mye havregrøt og annen grøt selv. I babytiden brukte vi grøtene var merket Holle som kjøpes på helsekosten. Også kokte vi hirsegrøt selv, den er naturlig rik på jern. Av pålegg bruker vi melkefritt margarin fra Soft. Tartex kan kjøpes i flere butikker som har godt utvalg. Det er en slags soyasmøreost. God og mager serien fra Gilde er melkefri, men noen av produktene kan være spor av melk i. Hos oss har det gått bra til tross for kraftig melkallergi hos minstemann. Ellers bruker vi litt syltetøy, banan og fruktmos på skiva. Rene kjøttpålegg er også ok, kyllingfilet er lett å tygge for en liten tass uten tenner Vi lager melkefri middag til hele familien, orker ikke lage to retter. Det tar litt tid å lage alt fra bunnen av, men man blir vant til det Vi har hjelpestønad, men har søkt på grunnlag av at minstemann har eksem, astma og flere allergier (egg, melk, alle typer nøtter, fisk). Siden www.utenmelk.no er fin Og ellers har vi kjøpt kokeboka som Voksentoppen har gitt ut Tror den heter allergikokeboka. Den er veldig bra.
mooch Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Hei Hvis du bor i kjøreavstand til sverige så er utvalget mye bedre der! Datteren min koser seg med grøt fra enago (www.enago.se) Vi kjøper brød i butikken, man må bare finlese på innholdsfortegnelsen. Jeg ammer og må også ha 100% melkefri kost. Bruker majones i stedet for smør, spiser mye kjøttpålegg og bruker produktene fra Go og Mager. Ift til kaker så har Møllerens en serie som heter kakemons som er melkefri. Bruk margarinet Soft spesial som er helt melkefri. Fant også en side med masse oppskrifter: http://www.matoppskrift.no/sider/tema_diettoppskrifter.asp?Id=uten_melk Nestle har noen glass uten melk, både 6 og 8 mnd. Lykke til!
Zupermam Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 ikke fortvil, for det går veldig godt an å leve melkefritt! Man må bare komme litt inn i det. SOm de andre her sier, det er bare å lese seg fram. Selv synes jeg mange brød i butikken er uten melk, og av pålegg spiser vi kaviar, kjøttpålegg, leverpostei, fruktmos, makrell i tomat, go´og mager servelat. Generelt spiser vi mye av gildes go óg mager serie. Vi har også søkt om Hjelpestønad ( ikke grunnstønad ) og har det for våre to gutter. av grøt spiser vi havregrøt, kokt i micro´n med Rismelk, smaker veldig godt, og lillebror på straks 1 år har spist havregrøt siden han var 6 mnd. Blander ulike fruktmos på skjeia for å variere noen ganger.) og en dæsj kanel og et smørøye får han på også ( den blå smørpakken, Soft et eller annet er uten melk ) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg leste inne på NAAF sine sider at det var lov å pensle brød med melk uten å skrive det på innholdslista...Så hvis man er veldig allergisk så bør man bake brødet selv. De gule leverposteiboksene er uten melk. Det finnes også en "Nugatti" uten melk. Er det den som heter Sjokade tro? Vi har ikke brukt den siden lille ikke tåler soya heller. Melange har margarin uten melk. Rismelk er helt fin på frokostblandinger. jeg kjøper Weetabix til lille. den løser seg opp og blir nesten som en grøt. Havremelka er fin å bake med. Eller så har du fått masse tips over her;) Lykke til. det går ikke lange tiden før du blir vant til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå