Gå til innhold

Hei dere som er nybakte tvillingforeldre:)

spennende!

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei

jeg har to gutter som ble 1 år i denne mnd.De er født 7 uker for tidlig. De fikk mat i sonde første mnd. Har fullamma guttan i 10 mnd.De fikk pupp hver 3 time også natta ca di første 6 mnd. Jeg hadde masse melk. merka at di "masa" ville ha mer pupp, så "økedagene" kom av seg selv. Slutta å amme dem da di var ca 10 mnd.da beygnte di å bite i brystvorta, jeg fikk sår og soppinfeksjon.Fikk hjelp men problemet kom tilbake.Etter mye frem og tilbake, bestemte jeg meg for å slutte. det ble rett for oss alle. har også fått tilbake litt energi, da amminga tappa meg mye for energi.

jeg er veldig stolt at jeg klarte å amme så lenge, men mener at det skal passe den enkelte og barna. Ang næring ,tror jeg det er nok næring i melka. Når babyan "krever " mer, øker produkjon av melk. Men det kan gå noen dager. masse lykke til !!!

Jeg hadde bestemt meg før barna var født at jeg ville bruke flaske. Og det har funger veldig fint. Jeg vet alltid hvor mye barna har spist noe som gir meg mere ro.

Jeg har en sønn fra før og han fikk pupp de første 4 mnd. Det fungerte flott i starten, men etter 3 mnd begynte jeg å slite. Han var sulten, frustert og grinete. Han ble rett og slett blek. Jeg plundra med pumping, flasker melk som måtte fryses ned tines osv osv. Jeg følte meg som et meieri. Da jeg gikk over til nan ble hverdagen mere avslappet igjen.

MEN jeg møtte mye dømende folk. Og jeg fikk høre mange ganger. "Det beste for barnet er jo morsmelk da." det var sårende, jeg var flau og hadde dårlig samvittighet. Men nå har jeg mange venniner som av ulike grunner bruker nan. Jeg blir rett og slett litt forbanna når jeg ser tilbake og tenker på de holdningene du møter når du gir barne ditt flaske i stede for pupp. Jeg hadde en lang samtale med en god vennine som gir sin sønn flaske. Hun sa at han var mye roligere enn henes andre barn var for han kunne alltid spise seg mett, og trengte ikke jobbe så hardt for maten. Nå når jeg da skulle ha to barn var jeg helt sikker på atr flaske ville være tingen for meg. En annen stor fordel er at pappa også kan gi barna mat.

En liten ting tilslutt. min samboer har aldri fått morsmelk. Det samme gjellder en god kolega av meg. Disse personene er nesten aldri syke, så når det gjelder imunforsvaret og det de sier om at flaske barn er mer syke. Vel jeg tror ikke på det. Tvillingene mine har heller ikke vært syke enda de har en storebror som går i barnehage hver dag.

Lykke til med valge ditt. Velg det som er best for deg, ikke la andres fordommer styre deg. Flaske er et godt alternativ.

Må bare få kommentere innlegget ditt sylihe og si at før i tiden så gikk de rett over på halvblandet kumelk og vann med så og så mye sukker i, og det ble folk av de også! :-)

Hadde ikke melk til førstemann så han brukte kun flaske, når disse to kommer har jeg lyst å prøve, men kommer det ikke igang denne gangen heller så kjenner jeg at pytt sann, er ikke verdens undergang :-)

Kommer nok til å bli reaksjoner på det jeg skriver nå men hvis jeg ikke får gleden av å amme så kan jeg i det minste glede meg over puppene mine som kanskje forblir relativt like en stund til :-P

Jeg hart dårlig ammeerfaring fra min datter; med stress og tårer og følelse av mislykkethet. Alt gikk supert når hun fikk flaske istedet. Har tenkt å gi amming et realt forsøk denne gangen også, men føler at nå skal JEG få bestemme; og ikke masete jordmødre. Bare lurer på Sylihe; hadde du med deg flasker og utstyr på sykehuset? I og med at du hadde bestemt deg på forhånd? Eller var de hjelpsomme med den slags fra første stund på sykehuset? Jeg skal føde på AHUS, og de fremmer seg selv som pro-amme sykehus ved en hver anledning føler jeg. Vurderer nærmest å ha med Nan, flasker og en vannkoker på innerlommen; bare sånn tilfelle ammingen ikke fungerer......

• 2 uker senere...

Jordmødre og barnepleire er etter min erfaring ikke veldig forståelsesfulle eller hjelpsomme når det gjelder det å gi barn flaske. Jeg orket rett og slett ikke å ta den diskusjonen med dem, så de dagene jeg var på sykehuset amet jeg. Når jeg kom hjem tenkte jeg å prøve en glidene overgang til flaske, så jeg amet litt når jeg kom hjem også. Jeg hadde veldig vondt når de sugde, men det var det ofte når jeg amet eldstemann også, så pytt sann tenkte jeg. Så prøvde jeg å pumpe meg. Det var en ubehagelig opplevelse. Jeg startet med høyre bryst og det kom nesten bare blod fra puppen. Da var jeg helt ferdig med ammingen. Siden har barna fått flaske.

Skulle ønske sykehusene kunne vært mere imøtekommende når det gjelder å gi flaske. Måten de presser folk til å amme gjør det barre enda verre og skamfult og ikke få det til.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...