Gå til innhold

Trenger seriøst noen råd/tips!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente som er 18 dager gammel og spiser som en hest...kan spise over 150 ml per måltid...har fått beskjed av HS å ikke gi henne mer enn 150 ml, men problemet er at hun ikke sover noen ting noen gang hvis hun ikke får drikke seg mett...

er dette skadelig, er jo redd for dette lille nurket mitt...?

Og skal man la barnet vente med mat til hver 4 t dersom hun gir utrykk for at hun er sultent oftere enn dette?

Hun hadde lagt på seg 400 g (rett etter hun hadde fått me 150 ml) på 4 dager så er jo ganske tydelig at hun får i overkant for mye mat.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, og leste på internett at barnet mitt kan dø dersom det får for mye mat..:/

Takk for alle svar:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi sann..

Det var mye det..

Det er riktig at de små ikkje skal ha mer enn 1 liter med mme for døgnet, da er det visst noe med nyrene som kan skje.

Her bør du nok oppsøke litt ekspertise.

Har du prøvd med vann på flaske, lure med tutten??

Enkelte har jo bare et enormt suttebehov og det blir da til at de spiser mer enn de skal for å tilfredstille det.

En baby på 18 dager skal jo ikkje spise like mye som sønnen min på 4 mnd gjør. Og han sover jo 12-14 timer i strekk om natten uten å få mat i tillegg. Regner med jenta di får mat om natten siden ho er så liten enda. Så her ville eg fått undersøkt både det ene og det andre.

Eg husker vi slet litt med å tvinge i sønnen min 60ml hver 3.time den første mnd, og da var han skikkelig stappende mett.

Eg ville nok kontaktet barneklinikken, og ikkje gått til en helsesøster eller fastlege. Men en som virkelig har greie på barn.

Utviklingen kan jo bli dramatisk for jenta di, for de skal jo øke gradvis med å øke matbehovet litt etter litt. Og du kan jo nesten ikkje øke noe som helst. Og du kan ikkje holde deg på det du allerede er på nå i 3 mnd fremover.

Skrevet

Har hun nettopp begynt med MME? Lillemann her spiste som to voksne menn den første tiden med MME før behovet stabiliserte seg på rundt 60-90ml per måltid. Antagelig fordi han hadde gått mye sulten ei stund pga lite morsmelk. Kan hende at kroppen hennes må lære at hun ikke trenger å drive økedager lenger før matbehovet roer seg! Enig med forrige innlegg om at det er lurt å diskutere med helsesøster! Sånn i utgangspunktet tenker jeg at det å la ungens behov styre er en god tommelfingerregel. Kan hende smokk er lurt å prøve ut, prøve å gi den og se om hun roer seg før man ev prøver med mat. Å ta ofte pauser i løpet av matingen, kanskje rape et par ganger vil også hjelpe vesla med å kjenne etter om hun er mett.

Og husk å slappe av og stole på deg sjøl :) Du kjenner din baby best, og har den beste magefølelsen for hva som er bra for henne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...