Gå til innhold

kronisk tett nese i graviditeten... hva gjør jeg? HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

legen min var mye mer bekymret for at jeg bruker otrivin en om jeg burde ta H1N1 vaksinen :S

har ikke tenkt over det en gag, men han sa at det i svært sjeldne tilfeller kunne ha ført til hjertestans hos barnet fordi mor brukte nesespray.

hjelp! jeg får absolutt ikke sove uten :(

salvann hjelper mor snørr, men ikke mot hovne slimhinner som er mitt problem.

ikke kunne han gi meg noe råd om noe annet som virker heller... hva gjør jeg da?

jeg må jo få puste og sove :(

er anske fortvilet nå.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det akkurat på samme måten! Jeg brukte otrivin hele graviditeten fordi det tettet seg helt til. Min lege sa ikke noe til det, bare "ja det var jo ikke helt bra, men men".

Nesa ble helt bra igjen etter fødselen.

Skrevet

he he, du er så tett at det vises når du skriver.. "har ikke tenkt over det en gag"

"salvann"

"anske "

Hi hi, måtte bare erte deg litt..

Ang saltvann/nesedråper så har den godeste legen helt rett, du må ikke bruke nesespray når du er gravid. Trapp ned noen kvelder med barneotrivin og sett saltvanns-sprayen på nattbordet istedet. Det er hormoner som gjør deg tett, evnt også nesesprayavhengihet. (og det blir bare værre dess lenger du bruker den, men det vet du sikkert)

Evnt kjøp et sånn horn for å nese-skylle på begge sidene med saltvann. Det fungerer.

Skrevet

Er også pottetett men har sluttet med nesespray. Man blir vant til det etterhvert og man blir faktisk mindre tett også. Nesen blir jo "avhengig" av nesespray

Skrevet

Jag hadde det også slik. Var helt forferdelig!

Men jeg brukte saltvann, nesehorn (sånn skyllegreier), og sto under damp. Etterhvert ble det bedre. Selv om jeg knapt sov de første to dagene.. (hadde sååå lyst å bare ta en liten dæsj..;)

Husk at man kan bli veldig avhengig av nesespray, og at det tar tid å bli avvent.

Skrevet

Rhinox nesespray har andre virkemidler, prøv den!! Brukte den store deler av graviditeten. Står ikke noe i innholdsfortegnelsen at den ikke skal brukes av gravide, det gjør det på Otrivin.

Men alt med måte selvfølgelig!! :)

Skrevet

vet alt om dette med avhengigheten... men jeg har kontroll på den biten.

HAR allerede nesehorn ;) og ja det er kjempeeffektivt når man er forkjølet.., men ikke på slimhinnene som hovner opp :(

har prøvd saltvannsspray og da får jeg ikke sove rett og slett. ikke i det hele tatt.

blir liggende og gispe etter luft med munnen på vidt gap med påfølgende tørr munn og stigende panikk...

det stod forøvrig også i den graviditetsboken jeg fikk uttdelt av legen på første kontroll at det var helt ok å bruke nesespay om man var tett :S

sorry skriveleifene i første innlegg. sikkert fordi jeg er tett ja... i hele hodet da sikkert lol

tastaturer her blingser litt noen ganger og da oppdager jeg det ofte ikke desverre selv om jeg leser igjennom :(

HI

Skrevet

Spør på helsekosten, mener de har en nesespray som fungerer litt bedre enn saltvann uten å være så skadelig som otrivin...

Er forresten mange som har god hjelp av akupunktur, så det er kanskje verd et forsøk?

Skrevet

Jeg har brukt nesespray i alle mine tre svangerskap, fordi jeg har stor fare for å få øre/bihule-problemer som da må behandles med sykehusinnleggelse... Bruker en dusj hver kveld de kveldene jeg er tett når jeg legger meg, ellers ikke. Men det er helt sant som de sier over her, at man ikke bør bruke nesespray, så dersom du finner noe annet som virker, så bruk det! :)

Skrevet

Brukte otrivin 5 mnd under siste graviditet ellers fikk jeg ikke puste, fikk ikke sove. Etter fødsel i juni har jeg ikke trengt nesespray en eneste dag foreløpig.

Skrevet

Rhinox er jeg allergisk mot desverre :(

blir mye tettere om jeg bruker den, så det er jo ikke noen vits akkuratt....

ellesant: er jo derfor jeg skrev dette, for å få tips om andre ting som kan funke...

saltvann funker ikke på mitt problem, har virkelig prøvd det ut :(

otrivin funker perfekt så lenge jeg bruker det kun ved nødvendighet og som du sier over her en spray når man legger seg OM man er tett.

jeg klarer normalt fint å slutte med nesespray etter fokjølelser når jeg ikke er gravid, for da er jeg ikke normalt hoven. det er jeg nå desverre.

Skrevet

Jeg har brukt nesespray i begge mine svangerskap. Hadde som deg ikke noe valg. De første månedee klarte jeg meg på otrivin for bar, men på slutten måtte jeg bruke vanlig otrivin. Bruke som regel kun på natta, men i perioder også et par ganger om dagen. Både lege og jordmor sa det var greit.

Skrevet

Kjenner meg så igjen:( Tok Otrivin nesten gjennom hele svangerskapet, og sluttet for 1 uke siden etter å ha vært avhengig i 3 og et halvt år. Men plutselig nå en kveld slapp det taket gitt.

Grusomt å være tett i nesa så jeg forstår deg godt jeg!

Skrevet

får bare ikke puste når jeg har tett nese og får absolutt ikke sove med åpen munn :(

får nok bare fortsette med dette så moderat som overhode mulig...

men skal sjekke ut den helsekostsprayen... er jo verd et forsøk.

HI

Skrevet

Jeg brukte nesespray i begge mine svangerskap. Jeg har blitt operert i nesa pga fortetninger i bihuler, dette hjalp dessverre ikke så mye, og jeg blir fort tett i nesa. Og da mener jeg skikkelig tett. Da jeg gikk gravid ble det verre enn noen gang, men jeg klarte å åpne nesa litt med otrivin for barn. Denne er ikke så farlig som voksensprayen. Et annet tips er at du trykker forsiktig på nesesprayen slik at minst mulig kommer ut. Nesa åpner seg faktisk litt med minimal mengde nesespray:)

• 6 måneder senere...
Skrevet

smør mentolatum under nesa så tenker jeg det røsker opp :)

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver og jeg har også brukt forumet til å spørre om nesesprayavhengighet under svangerskap:p

Jeg spurte legen min hvor farlig det var om jeg brukte otrivin daglig under graviditetene mine og da fikk jeg til svar at jeg burde begrense bruken siden det kan føre til avhengighet. Jeg fikk ikke til svar at det kunne føre til noe skadelig for fosteret. Jeg fikk derimot beskjed om at hvis jeg lett fikk bihulebetennelse skulle jeg bruke nesespray innimellom for å "lette på trykket".

Jeg var så tett under svangerskapene at jeg ikke fikk puste gjennom nesa, jeg fikk dott i ørene hver gang jeg svelget og jeg klarte ikke bøye meg ned pga trykk i hodet (ja, jeg var veldig tett i nesa!). Jeg brukte nesespray hver dag, føler ikke jeg hadde noe valg!

Etter første svangerskap forsvant tettheten med en gang jeg hadde født. Og da trengte jeg ikke bruke nesespray mer.

Etter andre svangerskap var jeg like tett og fikk kortisonspray av legen. Brukte kortisonsprayen i 2 uker og er helt fin nå:D

Du vet selv hvor hvordan du har det. Er du helt tett i nesa og ikke får sove, så bruk nesespray!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...