Gå til innhold

dere KAN spise brie og andre oster!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser på tråden om hva dere vil spise etter ungen er født.. nesten samtlige gleder seg til å spise myke oster igjen.. men det er ikke farlig å spise det når man er gravid, så lenge osten er laget av pasteurisert melk! og ALLE Tine sine oster er laget av pasteurisert melk!! grunnen til at det kan være farlig om osten ikke er pasteurisert, er at det kan være listeria i den. Tine har en omfattende listeriakontroll på alle ostene sine, særlig muggostene. Tine har aldri hatt påvist listeria i noen av ostene sine. bakterien overlever ikke pasteurisering ved 72° C i 15 sekunder.

her kan dere se innholdet i alle ostene fra Tine, og da ser dere at alle også er laget av pasteurisert melk!!

http://www.tine.no/page?id=183&cat=605

Fortsetter under...

Skrevet

Myke og halvmyke oster

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.

Kopiert fra Matportalen.

Jeg vil holde meg unna disse ostene iallfall.

Skrevet

Huff! og jeg som hiver innpå med brie =( Godt jeg er i fin form ennå da... Jordmor sa jeg kunne spise ost som er pasteurisert så dette visste jeg ikke!

Skrevet

Brie og andre muggoster skal man holde seg unna selv om de er pasteurisert, dog bare når man er gravide. Ved amming er det bare å hive innpå:-)

Skrevet

Jeg holder meg LANGT unna brier. Faktisk var det ei som mistet sine tvillinger pga det var listeria i brien hun spiste. Stod i VG om det for noe år tilbake, hun var innlagt på Riksen og der fikk hun skive med brier. . . tro eller ei. . . .

Men, selvf det er svært sjelden. Tror ikke noen gravide vil ta sjanse på det uansett. . .

Skrevet

-Melk og ost er vel og bra, men du må ikke innta upasteurisert melk og/eller produkter av upasteurisert melk. Nesten all melk og meieriprodukter i Norge er pasturisert.

Kilde: Statens næringsmiddeltilsyn

Listeriakontrollen i TINE er omfattende, særlig for muggostene. De

kontrollerer både den ferdige osten og produksjonsmiljøet. Denne kontrollen har TINE praktisert i mange år og ingen av deres produkter har som sagt til nå vært årsak til sykdommen listeriose. De anser derfor risikoen for svært liten for at deres muggoster kan inneholde Listeria.

Barnemix.no

-Fordi ALLE ostene til TINE er laget av pasteurisert melk. Faren for listeria ligger i Upasteurisert melk.

...men nå er jo ikke hysteri noe nytt fenomen her inne.. koser meg med god samvittighet :)

Annonse

Skrevet

Åååh... Slutt å kall det hysteri hvis folk velger å være forsiktig... Det er jo ikke som om man dør av ikke å spise myke oster en bitteliten periode av livet sitt? Jeg har holdt meg unna endel ting som f.ex.spekemat. Men hysterisk ville jeg ikke regnet meg som...

Når man leser tråden her så er der mange motstridende opplysninger hentet fra ditt og datt side på nettet... Man er da ikke hysterisk fordi om man velger å ikke ta sjansen på å tro på en framfor en annen?

Jeg mistet 3 ganger i fjor, ikke pga noe jeg spiste,- men jeg tar likevel -ingen- sjanser med nurket mitt nå. Har heldigvis bare en uke igjen til termin endelig... Men ikke kritiser folk som vil leve absolutt trygt i disse månedene...

Hysterisk vil heller si at man krysser gaten om man treffer på en røyker ute, eller at man aldri unner seg en kopp kaffe eller is etc... Men å bare være generelt forsiktig skal folk kunne få lov til å være uten å måtte bære "Hysterisk"stempelet...

Spis hva du vil, det er vår egen kropp,våre egne valg, sjansen for å pådra seg noe er forsvinnende liten.... Men ikke døm andre for egne valg.

Skrevet

VELDIG godt skrevet uglemamma:)

Skrevet

Takk :) Jeg blir bare så lei av hysteri-stempelet som til stadighet vender tilbake til trådene her inne på BiM...

Hvis man ikke spiser salami er man hysterisk...

Hvis man vil ha gjennomstekt kjøtt er man hysterisk...

Folk overlevde før i tiden og det ble mennesker av oss også til tross for at mødrene våre røykte og var dritings hele svangerskapet (For å sette det "litt" på spissen)....

Folk må få velge hvordan de lever disse 40 ukene sine uten å bli kalt hysteriske kvinnfolk....

Kall dem hysteriske de som er det. Ikke normalt litt forsiktige frøkner :)

Skrevet

Nettopp.

Jeg oppfatter meg selv som en ganske oppegående og fornuftig person, og slett ikke som noen hysterisk person.

Jeg reflekterer over den informasjonen jeg får- jeg skiller melllom løs info fra nettet og informasjon jeg får fra myndighetene. Jeg har valgt å følge offisielle råd fra matportalen og som jeg har fått fra jordmor - synes ikke det er hysterisk. Jeg innser at jeg ikke har nok kompetanse på det området, og synes derfor det er fornuftig å følge de rådene.

Skrevet

å herregud, traff jeg spikeren på hodet eller?

har vel ikke sagt noe om at folk ikke FÅR spise hva de vil, men alle tror at det er FARLIG å spise myke oster, og jeg ville informere om at så lenge den er laget av pasteurisert melk, så er det ok.

SORRY liksom.. spis hva faen dere vil!

å sammenligne med røyk, alkohol, blodig biff og spekemat blir jo urelevant.

må ikke la alle disse hormonene ta helt over vettu, uglemamma.

Skrevet

Og jeg som har forundret meg over hvor lite hormoner jeg har i dette svangerskapet i forhold til forrige svangerskap :)

Syns du jeg kjeftet på deg?

Da du slang på at hysteri ikke var ukjent her på BiM,så var jo det en indirekte måte å kalle de som valgte å ikke gjøre som deg,hysteriske...

Du har ikke laget en tråd om hysteri, men mange nok gjør det. Jeg bare sa atter engang at man skulle få slippe å bli kalt hysterisk om man velger å være forsiktig. Rett og slett. Har helt senkede skuldre og rolig vesen,jeg.

Svaret mitt ang røyk og spekemat var en henvisning til andre tråder ang hysteri,du nevnte ikke de tingene med et åndedrag. Rolig nå, ikke føl deg truffet av alt :)

Skrevet

neida, gjør ikke det. blir bare forbauset over hvor lite det skal til før det tydeligvis renner over.

hysteri på bim, er jo ikke noe nytt, og det må du da vel kunne si deg enig i?.. det var alt jeg sa :P

Annonse

Skrevet

Jeg er så enig så enig. Jeg svarte også på en annen lignende tråd om dette på anonymforum for noen dager siden.

Her inne ble jeg "oppfordret" til virkelig å dra den ut, fra noen som mente jeg var hysterisk som ikke ville drikke vin for å sette igang fødselen, til også å gjelde råd fra feks amerikanske eller britiske nettsteder. Jeg velger selvfølgelig å sile ut mye av informasjonen jeg kommer over på nettet. Det er mye som ikke stemmer. Feks kom jeg over norske sider også, som hevdet at gravide skulle pusse tennene sine etter hvert måltid (da hadde emaljen fått hard medfart!) og en side der de oppfordret gravide til å avlive eller omplassere katten sin! Huff og huff, for noe tull.

Jeg velger også å følge rådene jeg får av norske myndigheter - der Matportalen oppsummerer og oppdaterer jevnlig det vi kan og ikke bør spise. Ammehjelpen regner jeg også for å være en sikker kilde. For meg blir det unaturlig å skulle høre på en fransk jordmor på nettet framfor jordmoren jeg går hos. Jeg er heller ingen hysterisk person som hver dag går og bekymrer meg for sånn eller slik, men hvorfor ta sjansen på noe vi vet KAN være farlig? For meg er det iallfall ikke et problem å holde meg unna diverse matsorter/alkohol/røyk for en tidsgitt periode.

Skrevet

Også så trist å lese at du mistet 3 ganger, Uglemamma! Huff, så fælt det må ha vært:( Da skjønner jeg hvis du er ekstra forsiktig!

Skrevet

nei jeg har ingen problemer med det jeg heller. beklager at jeg videreførte informasjonen jeg fant. skal aldri skje igjen :S

hehe.

Skrevet

Ingenting rant over... Men etter år her inne så er vel det eneste som irriterer meg at folk blir kalt hysteriske fordi de unngår å spise ditt og datt... Da du nevnte hysteri i forhold til myk-ostene, så fikk du mer et "Lei-Ååååh"....Enn et "Grrrr-Åååh" om du skjønner ;P

Selv om du informerer om ditt,so mot argumenterte/informerte andre om sine oppdagelser og kunnskaper,- og når folk da ikke vet hva de skal tro og heller vil velge å la være så er jo det en egen sak uten hysteri...

Jeg må unngå de fleste mykoster grunnet allergi anyhoo,så ikke noe loss for meg,hverken den ene eller andre veien :)

Det der med røyk og spekemat etc var heller utdrag fra tråder tidligere hvor hysteri-kranglingen toppet seg. Syns bare at listen for hysteri er til tider veldig lav her inne...

Nærmeste hysteriet jeg kommer her er vel de som begynner med 50 kjærringråd på å sette i gang fødselen en måned før termin...Der kan jeg heller være enig i hysteri-anklagene ;) Eller en anonym tråd i går med et barn som fant et voksent leketøy hvor mammaen spurte om råd,- men ble anklaget for å plutselig være en overgriper og pedofil. Der har man også hysteri... *Rister oppgitt på hodet av gale folk* ;)

Skrevet

joda jeg skjønner :) har vært her inne (og dib) selv siden 2006, så jeg har da fått med meg litt.. og det er utallige spm om kan jeg spise ditt og datt, kan jeg farge håret, kan jeg ta sol osv.. noe som bidrar til at jeg lett tenker at folk her inne er hysteriske. må innrømme at jeg ler litt av alle kjerringrådene for å føde jeg også, spesielt fødepizza, haha..

mitt formål med innlegget var at kanskje ikke alle visste at osten skal være trygg så lenge den er laget av pasteurisert melk. det visste jeg nemlig ikke i forrige svangerskap, og denne gangen har jeg faktisk spist det, selv om det er veldig sjeldent..av den grunn at jeg ikke er så veldig begeistret.

Skrevet

Men nå sier Matportalen at det ER påvist Listeria også i pasteuriserte oster. Selv om det jo er sjelden.

Det med kjerringrådene er noe jeg ser på med humoristiske øyne iallfall;) Jeg syntes jo det var artig å feks vise magen til månen og spise kanel bare for å se! Men jeg tar det jo absolut ikke seriøst!

Et kjerringråd som faktisk har VIRKET, helt sant, var rådet mot vorter. Jeg hadde et par ekle vorter som jeg slet med å bli kvitt. De satt på hendene, og jeg prøvde vortemiddel på apoteket og å fryse dem vekk hos legen, men de forsvant ikke. Så mamma og pappa tok en bit fleskesvor, og gnidde inn vortene med dem. Fleskesvoren gravde de ned i hagen, et sted jeg ikke skulle vite om. Vortene skulle da forsvinne i takt med at fleskesvoren råtnet i jorda. Ikke lenge etter var jeg vortefri - og har vært det siden:) Det kan jo være tilfeldig, men jeg velger å ikke tro det...

Skrevet

Jah, men det var jo et ekte kjærringråd,Tigerpus :) Kloke gamle koner kunne sitt,de :)

Savner de kloke koner i blandt oss!

Og vestlandsfanden var nå søt da hun viste magen til fullmånen ;P Hehehe :)

Jeg syns de rådene om at hvis du er kvalm så er det jente, hvis du ikke er det får du gutt (og omvendt,- spørs hvem som mener det ;P ) etc er så snodige... Pleier å si at om man står oppned på hodet ved fullmåne og det da blåser fra sør så får man gutt, fra nord derimot.... Er like søkt alle eksemplene :)

Konklusjonen på ostene er vel kanskje nå at det er myyyyye tryggere enn vi har trodd før å spise dem,- men fortsatt ikke 100% likevel? Dere får sjekke hvilken anbefaling som er datert sist ;) Jeg skal som sagt ikke ha uansett :)

Skrevet

Nei, man skal ikke kimse av de kloke konene! eller rådene deres. Noe er bull da:p

Vestlandsfanden var heldig hun ja:) Kanskje hun var mer mottakelig for månens kraft enn meg:p

Jeg får inntrykk av at det meste "vil somregel gå bra", både å drikke en halvt vinglass, spise fenalår og muggost. Men at det finnes tilfeller der det ikke har gjort det, og at myndighetene derfor anbefaler totalavhold.

Jeg velger å gjøre så godt jeg kan å følge rådene, men jeg er jo ikke perfekt. Jeg har hatt et par glipper der jeg ikke var klar over det.

Alle får finne sin vei, som er riktig for dem.

Men jeg syntes ikke at informasjonen i denne tråden om at det var HELT trygt skulle stå uimotsagt, da det i følge Matportalen ikke er det.

Skrevet

Jeg (drister meg til) å innrømme at jeg er litt enig med Stephanie,

det blir lett litt småhysteri og opphisset stemning rundt inntak av diverse nærings- og nytelsesmidler her inne... Det er jo forsåvidt morsomt med høy temperatur i diskusjoner, men tror det kan skremme mange av dem som ikke vet så mye om kostholdsråd og dermed ikke har grunnlag for å vurdere de ulike risikoene med diverse matvarer sjøl.

Ang. hun som aborterte pga listeria i ost på sykehuset, så gjaldt det en upasteurisert ost fra et lite gårdsmeieri.

Skrevet

jeg ville vært forsiktig med å skråsikkert si hva andre gravide skal kunne spise! Jeg har spurt jordmor og slike oster etter og ha spurt legen. Legen sa nei til muggost ja til andre oster som er pastirisert, jordmor sa blankt nei til alle muggoster!! Så nei, ikke brie heller!

Skrevet

ja og min jordmor frarådet meg å bruke bringebærblad. det er mye uenighet også blant fagfolk, må vite.

orker ikke å diskutere dette mer, det var ment som en opplysning for de som kanskje ikke hadde alle sidene, slik som meg selv i forrige svangerskap. selvfølgelig er det opp til hver enkelt hva de vil spise!

jeg føler meg trygg på å spise brie om jeg vet den er fra Tine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...