Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Var hos jordmor og hun var helt forferdet over hvor mye jeg har lagt på meg. Er i uke 32 og har gått opp 11 kg, og ja, jeg er stor fra før av... Men hallo for et hysteri! Har bmi på 32, og dette måtte virkelig følges nøye opp, for bla..bla..bla... Gikk ned 20kg før jeg ble gravid denne gangen, og veide langt mer under de andre svangerskapene, men da var det ikke et ord å høre om saken... De andre svangerskapene gikk komplikasjonsfritt. Når barna ble født var de rett under gjennomsnittsvekt, sunne, friske og de kom til termin. Pyton å høre på eviglang formaning om å spise riktig... for det vil jeg igrunnen si at jeg er superbevisst på allerede, men har vært liggende pga kraftig bekkenløsning og det er klart en legger på seg når en er ubevegelig. :-) Måtte bare få ut noe frustrasjon, for jeg blir så irritert, lei meg, sinna og deprimert av det hele... Så nå er jeg henvist videre for å legge opp en plan for å hindre komplikasjoner og videre vektøkning i svangerskapet... Svangerskapet går helt knirkefritt det om bare hun kunne slutte å være så overhysterisk på de kiloene mine! Hoff, nå glefser jeg fælt her... men hadde sånn en god dag... Har vært helt i lykkerus siden jeg ble gravid, og merker dette stjeler hele gleden akkurat nå...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Dumme jordmora.... Hun kunne jo lagt litt fokus på hvor flink du har vært som gikk ned 20 kilo før du ble gravid!! Det synes jeg er veldig imponerende :) Og når du har to fine svangerskap bak deg i tillegg..?? Huff, enkelte oppfører seg jo som om kroppen vår kommer til å rase sammen når som helst pga disse kiloene.. Og vi vet jo at vi må spise sunt, trene osv. Det er bare det at det er litt vanskelig å overføre kunnskap til handling av og til... Og for å få opp motivajsonen hjelper det ikke med mas og belærende tone....I alle fall ikke hos meg Jeg skjønner godt at du ble både frustrert og sinna.. Fokuser på babyen i magen, og ikke la jordmora ta gleden over å være gravid fra deg :) Lykke til videre :)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg er nå i uke 26. Det er bare noen få dager siden første gangen jeg var hos jordmor. Grunnen var netopp all kjeften jeg husker fra forrige svangerskap med hensyn til overvekt. (jeg er fortsatt overvektig, men ikke like mye som ved første mann.) Denne gangen opplevde jeg en jordmor som ikke kjeftet. Jeg kommenterte dette, og viste til opplevesen fra forrige gang. Hun bare smilte og sa at det var jo ikke noe poeng i å kjefte. Nå måttte vi bare få gjennomøft på best mulig måte. Det var jo i tillegg også et pluss at ingen av plagene fra forrige svangerskap var relatert til overvekt. Prøv å fokuser på at det var av omsorg for deg at jordmoren kjeftet...OG ta med deg ordene fra "min" jordmor: Det er ikke noe poeng å kjefte nå. Kampen mot kiloene får du ta etter gravididtet. Det er tross alt mye hjelp å få bare man er motivert, som hun sa. Lykke til videre!
Guldehinn Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Du, jeg sympatiserer noe helt enormt... Jeg hadde en utrolig kjip jordmoropplevelse, er førstegangs, og vet kanskje ikke helt hva jeg hadde forventet av jordmor, men ikke det negative fokuset hun smelte igang med! Det var vekt og diabetes og svangerskapsforgiftninger og det ene med det andre. I tillegg så hun ikke på meg de første ti minuttene, men bare ned i helsekort-papirene mine. "Ja, du har sånn og sånn BMI, du har de og de vaksinene, du veier sånn og sånn, du var vært på den og den kontrollen, du er så og så langt i svangerskapet..." Hva med å se meg i ansiktet og spørre meg hvordan det går, liksom? Eller kanskje ikke bare ANTA at fordi jeg er større er jeg usunn? Jeg har sikkert aldri vært så sunn som jeg er nå, jeg! Jeg går turer og spiser mye mye frukt og grønt og nesten ikke verken snop eller chips eller noe lengre, for jeg får det ikke ned. Kaffe og te er det stort sett ingenting av, jeg har ennå en hang til Pepsi Max, men til og med det har blitt kuttet ned på. Løsningen på problemet? Kutt jordmoren. Jeg går til legen min, jeg. Hun er grei, og tar meg på alvor. =)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Altså å legge på seg 11 kilo når du er i uke 32 er jo ikke så mye da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå