Gå til innhold

Samboer er usikker på om hun ønsker ansvaret med å ha barn, men ønsker at jeg skal få oppfyllt drømmen min!

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle høre med dere angående en ting:

Er det mulig at hun skriver under ifht inseminasjonen osv....men om hun ikke vil være rettslig forelder allikevel så skal jeg ikke tvinge henne... og da når barnet blir født...at man ikke skriver opp henne?? Er det mulig?

Eller er det slik at hvis hun skriver under på inseminasjonen så blir hun medmor uansett(den andre forelderen)? Vi er ikke gift!

Takker for svar:)

Hvis dette går så skal jeg legge det frem for henne slik at det kanskje ikke blir så skremmende allikevel....:)

Fortsetter under...

Tenker dere søke om inseminasjon i Norge?

I Danmark trenger ihvertfall ikke partneren skrive under på noe som helst. Der kan du gå inn som enslig, så kan hun heller komme på banen når barnet kommer til verden om det føles riktig? Det vil kanskje føles mindre belastende enn å først være inne i bildet, for deretter å skulle trekke seg?

Hvordan det fungerer i Norge er jeg noe usikker på, men her er jo hele poenget at medmor skal få være medmor fra fødselen. Det blir vel ihvertfall forhåpentligvis sånn etterhvert, foreløpig har ikke systemet funnet helt ut hvordan de skal få det til.

Takk for svar ugla:)

Tenker å gjøre det på Stork, i og med at samboer er så usikker....for der kan man gjøre det som enslig også. Men i Norge må man jo være to om det og det er eviglange ventelister:)

Hvordan funker dette med at hun kommer på banen senere da, når ungen er født? Stebarnsadopsjon da eller? Funker det selv om hun ikke har skrevet under på inseminasjonspapirene?

Eller kan hun skrive under på de...for deretter at vi ikke bruker det når ungen blir født hvis hu ikke vil...sånn at det bare står donor på den andre forelderen?

Masse spørsmål:) Og takker for svar...

I Norge må man jo være to, og medmor må skrive under for hvert forsøk på at kone/samboer skal bli inseminert. I utgangspunktet skal jo dette foreldreskapet gå av seg selv, men det gjør det jo ikke, man må sende inn et skjema der man søker om medmorskap. Hva som skjer dersom man ikke gjør dette, vet jeg rett og slett ikke.

I Danmark, er det jo ikke noe problem at den ene blir inseminert og partner stebarnsdopterer seinere. Man må jo selv ta initiativ til stebarnsadopsjon eller sende inn søknad om medmorskap. Jeg tror ikke man er avhengig av at det må skje like etter fødsel.

Søknad om medmorskap er deresom man har brukt åpen donor, stebarnsadopsjon dersom man har brukt anonym donor.

Det er jeg enig i...men en stebarnsadopsjon er jo langt mer innviklet enn medmorskap, virker det som!

En ting som jeg fortsatt lurer på, som ingen har svart meg på(elelr kanskje ingen som vet?): hvis hun skriver under på inseminasjon/befruktning, blir hun da automatisk medmor? Hvis hun ombestemmer seg...kan vi da bare ikke levere inn papirer på at hun har signert...og det vil stå bare donor på ark, sammen med meg som mor?

Hvis man leser Barne- og likestillingsdepartementets kommentarer til fastsetting av medmorskap (ligger tilgjengelig på regjeringen.no), sier de dette:

"Annet ledd slår fast at dersom vilkårene for å fastsette medmorskap er oppfylt i henhold til loven og denne forskriften så kan medmorskap fastsettes, selv om den biologiske moren eller den potensielle medmoren ikke ønsker å medvirke til det. Har mors ektefelle/partner eller samboer gitt sitt samtykke til assistert befruktning, så forplikter dette samtykket i forhold til foreldreskap til barnet, selv om det for eksempel deretter blir et samlivsbrudd."

Det de i praksis sier er at: er dere gifte eller har vært samboere i 2 år, kan dere få assistert befruktning i Norge. Får dere befruktning i Norge, må medmor samtykke skriftlig at partner skal befruktes. Når det foreligger samtykke til befruktning fra begge parter, har begge foreldrerett og foreldreplikt til barnet som er født. Sånn som jeg leser det, er det en viss sannsynlighet at hun vil bli registrert som medmor selv om dere ikke sender inn skjemaet. Skal dere være sikre på at det bare er du som skal være juridisk forelder, må dere nok til Danmark. Velger dere åpen donor der, slipper dere derimot en omstendelig adopsjonsprosess dersom din partner skulle ønske å bli forelder etterhvert.

Annonse

Hvis dere gjør inseminasjon i Danmark skriver hun ikke under på noe, og hun blir heller ikke automatisk medmor. Dere må da stebarnsadoptere etter fødselen dersom hun ønsker være medmor.

Dersom dere foretar inseminasjon i Norge vil hun bli medmor, og kan da i utgangspunktet ikke fraskrive seg foreldreansvar i ettertid.

Uansett hva hun skriver under på i Danmark, må dere sende inn søknad, dersom hun skal bli medmor. For å bli "halv-automatisk"-medmor, må dere oppfylle kravene i den nye ekteskapsloven, med bl.a. å være gift. Dvs at dersom dere ikke er gift, må dere gjennom en stebarnsadopsjon, dersom samboeren din skal bli medmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...