ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Dere som jobber netter, hva gjör dere når dere blir gravide? Jeg jobber kun netter, og jeg har jo hört at det ikke er bra mht graviditet.
Muscat1 Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Hvorfor er det ikke bra å jobbe nattevakter når man er gravid?? Jeg gjorde det i hele mitt 1.svangerskap, ikke noe problem. Legen sa at så lenge jeg hadde det bra og var frisk så, er ingen ting noe problem
zadine Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Har gjort det i mine svangerskap. men nå skal det sies at jeg jobber bare natt 1 uke hver sjette uke. Og med min jobb her ute så betyr det 4-5 nattevaktuker i hele svangerskapet. For etter uke 28 må jeg ha hjemmekontor.
Indigo 08-10-13 Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg jobber 3-delt turnus, noe som innebærer en del nattevakter. Og ja, det er ikke bra å jobbe natt sånn rent generelt. Dette er forsket mye på!! Kortere levetid, mer utsatt for fedme, soveproblemer, osv osv.. Da er det jo ganske logisk å selv dra den konklusjon at det neppe er bra å jobbe natt som gravid heller. Det er dessverre en større risiko for abort! Men vi er alle ulike, noen jobber natt hele svangerskapet uten problemer og trives med det, mens andre enten sykemeldes eller får tilrettelagt tjenesten. Det kommer nok helt an på hvilken type jobb du har, hvor hektisk og tungt arbeidet er, og ikke minst hvor ofte du jobber natt. Kanskje viktigst av alt, hvordan fungerer du med nattarbeid sånn rent generelt?! For mitt vedkommende; jeg synes det er knalltungt å jobbe natt. Men yrket mitt innebærer nattarbeid, sånn er det. For all del, trives jo med det, men legger ikke skjul på at det er tungt ja! Og når jeg blir gravid blir jeg nok å be legen min om sykemelding ganske tidlig, i uke 4,5,6 regner jeg med. Først når jeg er i uke 12 kommer jeg til å fortelle om graviditeten, har jo allerede mistet en gang. Påkjenningen vil derfor være for stor å fortelle arb.giver, og så få tilrettelagt tjeneste (innebærer avdelingsbytte), for så å evt. abortere. Derfor sykemelding. Jeg sitter imidlertid og lurer på hvorvidt jeg skal be om 100% sykemelding, ikke bare sykemeldes fra natt, inntil jeg har kommet meg igjennom de første kritiske ukene. Så har jeg i alle fall tatt livet med ro i tilfelle abort....??..
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2009 Takk for svar :-) Ja, det er ikke tvil om at nattevaktsjobbing ikke er heldig i svangerskapet, men selvsagt har det mye å si hvordan man fungerer med nattjobbing generelt. Jeg sliter endel med å få sove på dagen, så jeg går rundt som en (knapt) levende zombie i nattevaktsukene mine. Jeg jobber som sagt kun netter, så jeg er litt redd dette ikke vil funke om jeg skulle bli gravid...
Indigo 08-10-13 Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Arbeidsgiver er forresten pliktig til å tilrettelegge arbeidet ditt. Er det mulig å bli forflyttet til dagvakter?
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2009 Vet ikke helt om det er mulig å bli flyttet til dag, for det er helt andre arb.oppgaver der på dagen, som jeg ikke har vært borti. Kunne sikkert gått "oppå" på dagen, men da må man jo være aktivt sykemeldt. Ingen god situasjon for arb.giver, men... Ellers må jeg bare ha kveld... Ja, ja... den tid, den sorg. Ser ikke ut at det blir noe case helt ennå iallefall :S
Indigo 08-10-13 Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Alternativet er at du ikke jobber, husker ikke hva ordningen heter, men er ikke sykemelding. Det gjelder bl.a. de arbeidstakere hvor det ikke er mulig med tilrettelegging. De går hjemme og får utbetalt arbeidspenger.
paper Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Heisann!! Jeg jobber også kun på natt-og kommer til å fortsette med det om jeg blir gravid.Event.redusere litt,ha færre netter. Men;jeg fungerer bra på natt,trives med det og har ingen plager. Mener bestemt du kan bli "fritatt"på natt-enten via sykemelding eller bytte til dag-det er lovbestemt-dersom du ønsker det av helsemessige grunner ifm.svangerskap. Tror det faller under den berømmelige IA-avtalen som de fleste større arbeidsplasser har. Å bli gravid/gå gravid skal man kunne gjøre uansett hvor man er ansatt.Leser og ser stadig at mange gruer seg til å fortelle sin arbeidsgiver osv... Kjenn etter hva DU mener er best for deg,din helse og bebeisen i magen..alt ordner seg nok uansett!! Jeg tror IKKE det er mer skadelig jobbe natt enn dag.Det kommer helt an på.Vi er alle ulike!!Klem
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2009 Takk for svar paper! Så flott at du funker så bra på natten! Da er jeg helt enig med deg at det sikkert ikke er skadelig å jobbe natt. Det gjelder heller de som får litt plager av det, og det har jeg inntrykk av at de aller fleste som jobber natt har. Også har man noen få "nattmennesker" som er nærmest skapt til å funke om natten-da er det jo bare å fortsette med det sikkert. Som sagt: den tid, den sorg... Tror "desverre" ikke det er et problem jeg må ta stilling til med det förste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå