Gå til innhold

Fått time til å operere ut visdomstann 29, stor fest 31... Alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg drikke 2 dager etterpå?

Gledet meg til denne festen i flere mnd'er nå, er 20 årsjubileum for jobben og masse masse masse folk kommer :D :D :D

Noen som vet?

Skrevet

Ja, du kan det tror jeg, men det er ikke anbefalt fordi man tenker mindre når man er full, og kan dermed risikere å gjøre ting som går utover såret.

Skrevet

Men jeg har ikke tenkt å drikke noe mye uansett da, er jo i jobbsammenheng så jeg tar det alltid rolig da. ;)

Usjh, ventet en liten stund på denne timen også så vil ikke ta flere pencilin kurer for at jeg må utsette timen pga en fest.

Jaja, tannen skal ut uansett.... Satser på at noen øl går greit :))

Skrevet

Man kan vel, men ikke anbefalt nei... Kommer jo an på hvor vondt du har og... Smertestillende og alkohol er jo heller ikke anbefalt... Da jeg opererte ut mine hadde jeg mye vondt, og måtte spise suppe og mosa mat noen dager, var ikke istand til å åpne munnen noe særlig...

Skrevet

Åh nei.... :( Gjør det skikkelig vondt etterpå altså?

Blir man sykemeldt?

Det er bare sååå typisk at den timen skulle komme så tett oppi festen da. Nå har jeg endelig "mannet" meg litt opp til å operere ut den tannen, har sinnsyk tannlegeskrekk. Men betennelser gjør at jeg VIL ha den tannen ut... NÅ!

Skrevet

Nei, trenger sikkert ikke sykemelding. Spiste paralgin forte første dagen, men husker ikke om jeg tok smertestillende utover det.... Bare at jeg ikke klarte åpne munnen noe mer enn at jeg fikk lirka inn ei teskje og sugerør noen dager... Men jeg opererte ut både oppe og nede på samme side samtidig da, og de var ikke kommet fram i det hele tatt...

Skrevet

VIl tro at etter to dager så trenger du ikke smertestillende..Munnen har kjempegrobunn..Selv om en operasjon er større enn en vanlig trekking, vil jeg tro at såret faktisk ikke blir mye større enn hva en skikkelig "Hard" rottrekking kan utføre av skader og oppriving av tannkjøtt...ER det tann oppe eller nede?? Oppelvde at visdomstennen i overmunnen ga mye mindre smerter enn i kjeven..Rett og slett fordi nederkjeven beveges hele tiden, mere muskler og sener i bevegelse, så såret får ikke like mye ro..Men etter en natts søvn var det så og si ikke smerter ogsnakke om... I noen av tilefellene..Har trekt alle fire mine, og har ikke tatt smertestillende en gang..LA meg ned og hvilte en times tid (sov) da jeg kjente bedøvelsen gå ut, men prikking og ubehag man kjenner i forbindelse med bedøvelse som forsvinner var nesten verre enn såret :o)

Dette går bra.

Skrevet

Bortsett fra at du kommer til å se ut som et hamster om det er i underkjeven og sikkert også har litt vondt så går det helt greit å drikke alkohol 2 dager etterpå.

Grunnen til at det gjør vondere i underkjeven er fordi det er et større inngrep der man ofte må dele tanna i biter for å få den ut grunnet mye lenger røtter. Har ikke noe med hvor mye bevegelse kjeven din er i. ;p Har trukket 3 av mine og da taes det alltid en oppe og en nede i samme slengen fordi den oppe gjerne er gjort på noen "minutter" mens det gjerne tar litt tid å operere ut i underkjeven. Lykke til. Kanskje slipper du både smerter og svær hevelse. Jeg ser ut som en dust i 1 uke ca.. hahaha

Forøvrig. Hør på tannlegen din etter inngrepet og ikke skyll munnen på en stund.. Da kan du få dry socket og vel.. da skal jeg love deg at du ikke kommer deg på noen fest. Spør også om å få med en ekstra tupfer om du ikke orker blodsmaken.

hilsen utdannet tannlegesekretær.

Skrevet

Jeg ringte tannlegen å spurte jeg, og hun sa at de anbefalte smertestillende i 2-3 dager etterpå hvertfall. Og noe fest var ikke å anbefale, men jeg fikk flyttet timen min til 5/11. Bare 1 uke etter :))

Hun sa også at det var litt forskjellig om man kunne gå på jobb eller ikke.

Det er i underkjeven. Jeg har trekt begge oppe, og hadde ikke noe vondt i de etterpå. Selvom ene tannen hadde extra røtter og de slet som F... for å få den ut ^^ hehe...

Jeg må operere begge ut begge tennene nede. De har bare kommet halveis opp (tannkjøttet dekker halve tannen) og de ligger rett ved en nevre så min tannlege tør ikke trekke dem.

Hun er den eneste jeg stoler på av tannleger, så gruer meg skikkelig mye til å måtte gå til en ny.

Men hun ga meg en som hun har gått i klasse med, og sa hun var virkelig flink og forsiktig.

Tipper jeg skal bøtte nedpå med beroligende den dagen ja ^^

Skrevet

ok, var jo kjekt å flytte den da. :D

Skrevet

Hæ, dry socket?

Dele tannen min, hvordan i all verden gjør de dette da?

Uff..... Vondt i magen!

vet jo at det ikke er farlig (please si det IKKE er farlig? hehe) men tannleger er jeg liiiivredd :P

Skrevet

haha.. drit i at jeg sa det. ;p

dry socket er noe man kan få om ikke man lar blodet koagulere over benhinnen i kjeven. er svinevondt, og ikke mange som får det heller altså. slapp av.

de må som regel dele av rota fra tannen. dette er jo en operasjon da. min ble delt i 4 før de fikk lirket den ut. den sages forøvrig over med spesielle bor og instrumenter. jeg har operert ut mine på tannlegehøyskolen og der er det operasjonsstue. det er litt anderledes hos private tannleger som regel. dette går så fint så. slapp av. tannlegen er ikke farlig. ;p rota på tannen min var lenger enn første leddet på lillefingren min. helt sinsvakt. hehe.

Skrevet

Åh shit, SAGE faktisk :((

Jaja, tannen skal ut uansett. Så lenge det ikke er farlig og jeg slipper vondt, så går det vel fint tipper jeg.

Kan hende jeg besvimer noenganger, men min kjære skal være med så han får stå klar med vannbøtta :P

Jeg burde seriøst utdannet meg som tannlegesekretær, bare for å bli kvitt skrekken ^^

Skrevet

Du merker jo ingenting mens de holder på... Og sikkert lurt å ha med noen som kan ta beskjeder... Jeg var så "rusa" på bedøvelse at jeg ikke fikk med meg at det lå en tupfer i "hullet"... Begynte å få en grævla ekkel smak i munnen etter noen timer....og hullet kjentes rart ut...og etter mye om og menn kom jo den her tupferen ut...

Skrevet

Da jeg opererte ut mine visdomstenner, var de ikke kommet skikkelig opp og lå rett og slett og råtnet på rot.... Ikke var det vondt mens han holdt på og ikke var det vondt etterpå. Fikk med en ispose til å holde over kinnet etter timen, og tror kanskje det var med på å gjølre at jeg ikke fik noen hevelse.

Det eneste som var "slitsomt" med dette var at tråden de sydde med stakk meg i kinnet ( litt lang tråd på den ene knuta). Kunne fint spise det jeg ville etterpå uten problemer.

Ønsker deg lykke til med å bli kvitt tennene =)

Skrevet

Jeg har operert ut tre visdomstenner siste året. Første gang ble jeg skikkelig blå og hoven i halve ansiktet, deretter fikk jeg betennelse og måtte gå på Flagyl og Paralgin Forte ... var sykemeldt i halvannen uke tilsammen.

Andre gang gikk det kjempefint, var ikke hoven, tok ikke noe særlig smertestillende annet enn samme dag.

Tredje gang ble jeg ganske hoven og blå, men ingen betennelse. Ville likevel ikke vært i stand til å gå på fest etter 2 dager.

Husk også på at du ikke kan spise vanlig mat på en stund.

Her er info fra oralkirurgen:

Postoperative innstrukser

Etter kirurgiske inngrep i munnhulen

Kroppen oppfatter alle kirurgiske inngrep som skader, og disse må repareres.

Det er viktig å vite litt om hva som skjer, og hva du kan gjøre for å få minst mulig plager etter inngrepet.

Følg denne planen etter inngrepet

Etter 20 minutter fjernes kompressen (hvis du har fått en)

De første 3 timer skal du ikke spise, drikke eller skylle munnen. På denne måten unngår man blødning, og muligheten for å få betennelse i såret reduseres vesentlig.

2 smertestillende tabletter tas oftest i forbindelse med inngrepet, og ytterligere 2-3 tabletter sendes med i tilfelle det blir smerter. Disse tablettene tas i så fall en om gangen, med minst 4 timers mellomrom.

Ispose anbefales etter de fleste inngrep

Det vil ofte være en fordel å kjøle ned operasjonsstedet med ispose. Dette vil redusere smerter, hevelse og gapebesvær. Sett igang så tidlig som mulig etter inngrepet. Isposen legges mot huden over operasjonsstedet med et lett press i 15 minutter. Deretter følger en pause på 15 minutter. Du bør forsette med isposen annethvert kvarter i 3 til 4 timer. Legg posen i fryseboks i pausene.

Stingene løses opp av seg selv. Unngå tannpussing i operasjonsområdet de første 5-6 dagene, deretter vil forsiktig tannpussing være med på å fjerne restene av stingene. Hvis tannlegen bruker sting som må fjernes vil du bli informert om nødvendig etterbehandling.

Man bør unngå hard fysisk aktivitet de første 2 til 3 dagene.

Hva som skjer i tiden etter inngrepet

Smerte

Normalt er det kun nødvendig å bruke smertestillende tabletter operasjonsdagen, og disse får du med deg.

Av og til varer smertene i flere dager. Da kan du kjøpe IBUPROFEN 400 mg og/eller PARACETAMOL 500 mg reseptfritt på apoteket. Ikke vent til det blir sterke smerter, men ta en tablett – eller gjerne en av hver type sammen for å øke effekten. Det bør være minst 4 timers mellomrom mellom hver dose.

VIKTIG: Blanding av smertestillende tabletter og alkohol kan gi leverskade !

Hevelse

Etter inngrepet vil kroppen sette igang reparasjon, og dette fører til hevelse. Hevelsen melder seg dagen etter inngrepet og når et høydepunkt 2. eller 3. dag, for deretter gradvis å avta. Denne hevelsen fører ofte til gapebesvær, som derfor er normalt.

Blødning

Det vil oftest sive litt blod ut av såret 1-2 dager etter inngrepet, og dette kan føre til litt blodsmak i munnen. En blødning kan oppstå når bedøvelsen går ut. Denne stanses med vedvarende trykk mot såret med sammenpresset gaz eller et rent lommetørkle i minst 30 minutter. Sitt rolig i oppreist posisjon. Ta kompressen forsiktig ut og gjenta om nødvendig .

Enkelte får bloduttredelse (blåmerke eller "blåveis") som er naturlig følge av inngrepet. Dette øker oftest smertene både i intensitet og i tid, og en stor bloduttredelse kan øke risikoen for infeksjon.

Skrevet

Nå så jeg at du hadde fått flyttet timen, det var nok lurt.

Det er for øvrig stor forskjell på å trekke ut visdomstenner og å operere dem ut, ser noen av de som har svart sier at de har trukket.

Men dette kommer til å gå fint altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...