Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Er ikke ute etter å høre imponerende historier om barn som er tidlig ute. Lurer på når en vanlig gjennomsnittlig unge bør kunne kle på seg. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 3 til 6 år. 4 åringen kan kle på det meste selv om hun vil, men noe er vannskelig og ofte vil hun ikke.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Jepp. Sønnen min begynte da han var 3 år. Men måtte ha mye hjelp. Men nå er han snart 5 år, og klare det selv. Men han slurver noe helt sinnsykt.
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Kommer helt an på plagget det. De fleste vil klare å kle av seg de fleste plagg når de er ca 1,5-2 år gamle. De fleste vil også klare å ta på seg sokker, støvler og lue på denne alderen. Når de er rundt 3 år vil de fleste kunne ta på seg bukser som er strikk i livet og gensere, jakker og kjeledresser med glatt for, samt joggesko/vintersko. Ved 4 år vil de fleste også klare strømpebuksen og lukke knapper, samt få på seg hansker og votter sånn noenlunde, året etter kan de fleste lukke glidelåser også osv. Ble du noe klokere? :-)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Klarer de fleste 3 åringer å ta på seg kjeledress og vintersko? Jeg klarer jo nesten ikke å få på mitt eget barn en kjeledress:-) Min 3 åring klarer endel om hun får masse masse til. Ofte har jeg ikke denne tiden til rådighet og jeg ender med å hjelpe til. Sikkert ikke bra. Hun klarer lette sko/sandaler, samt bukser og underbukser greit selv
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Kjeledresser med glatt for, altså de må være glatte inni, da klarer de fleste dette selv ja. Klarer gjerne ikke få strikken under skoen, eller kjeledressen utenpå skoen, men selve dressen vil de fleste klare selv. Om foret ikke er glatt er nok vanskligere :-)
erteposen + 4 Skrevet 15. oktober 2009 #7 Skrevet 15. oktober 2009 Det er jo litt rart at norske barn er så innmari treige i forhold til amerikanske barn som kler på seg klær lenge før norske, uten å være vidunderbarn:) Jeg forventer av min 4-åring at han klarer å kle på seg selv, med litt hjelp til sokkene. Da de var 3-4 gjorde de det under veiledning. Glidelås lærte de i bhg. av en ansatt og da var alle barna 3-4 år, og jammen fikk de dreisen på det. Så svaret er vel at om vi som foreldre legger opp til det bør alle barn kunne kle på seg i alle fall som 4-åringer, selv om amerikanske barn gjør det lenge før.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Det er jo sånn at jo mer de får lov å øve seg, jo bedre får de til ting. Gutten min tok på seg vinterskoene sist vinter (dvs få beina nedi, så lukket vi dem), da var han 1,5år. I sommer har han ikke klart å få på seg skoene selv, for joggeskoene har det ikke vært bare å tråkke ned i. Nå kan han også få på seg buksa, men det hender beina havner feil så det blir begge beina ned i det samme buksebeinet eller at han snur den mens han tar den på seg sånn at den blir bak frem, så trenger han også hjelp til å få den over bleierompa. I barnehagen hans er de flinke til å øve påkledning når de skal ut, så det hjelper også. De legger feks dressen på gulvet, så setter barna seg inni og prøver å få beina og etterhvert armene riktig uten hjelp.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 he he...har kanskje å gjøre med at Amerikanske barn stort sett har arbeidende foreldre som har liten tid. Dessuten går det ikke mye i vinterutstyr etc i USA. Iallefall ikke de stedene vi har bodd (og vi har bodd i kalde stater). Ungene mine er halvt Amerikanske og kler greit på seg de klærna de bruker de periodene vi er i USA. Enkle jeans, jakker etc. I Norge sliter de mer, med vinterdresser, støvler og alt utstyret som hører til.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #10 Skrevet 15. oktober 2009 Det kommer veldig ann på ungen det. noen barn kan helt fra de er rett over to år,men om de VIL,ja det er jo noe ganske annet. jenta mi på fire MÅ kle seg selv...men hun vil gjerne at jeg skal gjøre det,hun måtte kle seg fra hun var ca tre...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #11 Skrevet 15. oktober 2009 i bhg hos oss så jobber vi aktiv med at barna skal klare selv. Det er ett av målene våre. Så til og med barna inne på småbarn, der jeg jobber, blir oppfordret til å klare mest mulig selv. Det er morro å se hvor mye de faktisk klarer veldig fint. Jeg jobber med barna som er fra 0-2år. Hu yngste som klarte å kle på seg mest mulig uten alt for mye hjelp var litt over 1,5 år(20 månder). Det er veldig forskjell og det må jo læres, så har dere tid la de få lov til mest mulig selv :-)
Fire småtroll Skrevet 15. oktober 2009 #12 Skrevet 15. oktober 2009 Det er litt forskjell på ungene også, noen synes det er helt greit (og behagelig) å bli kledd på, mens andre skriker "Klare sjøl!" omtrent før de klarer si mamma Eldste min var nok helt selvhjulpen med vanlige klær da han var ca fire år, mens lillebror var det samme da han var ca 3 år. Da trengte de bare hjelp til litt trange knapper, kanskje få t-skjorta ordentlig nedi buksa uten store krøller osv. Jenta mi nærmer seg 2,5 år og klarer fint joggebukser, sokker, sko, skjørt osv. Men hun har en arm med ganske sterkt nedsatt funksjon så er ikke i nærheten av å klare å få på seg noe på overkroppen. Er faktisk ganske imponert over at hun klarer få på seg buksa nærmest med bare en arm jeg
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #13 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har en gutt på 3,5 år, og har egentlig ikke tenkt noe over dette. Men nå de siste dagene så har han begynt å protestere når jeg skal ta av og på klær. Han skal klare det selv!! He he : ) Tror det er noe han har fra barnehagen. Virker som de får ta på seg kjeledressen der selv når de skal ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå