Christell30 Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Hei! Har ei tulle på 4 og en halv måned. Uansett hvor mye mat hun får (middagsslass, grøt, melk...har forsøkt alt...mye og lite) så våkner hun på natta. Før sov hun i 6 timer og det var luksus. Hele familien er utkjørt, og vi må gjøre noe. Kan vi legge henne på eget rom og la henne skrike på natta når hun er mett og har ren bleie? Noen som har noen formening om når man kan forvente at de skal sove om natten? Klem fra utslitt, men lykkelig
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Hei Christell! Jeg har ei datter som sov rundt fra 3 mnd. Hun fikk bare flaske og ikke pupp og var en lettstelt unge utenom det vanlige. Jeg har to sønner som krevde pupp 2-3 ganger hver natt til de var 8 mnd, dette er ikke spesielt uvanlig. Nå er vår minstemann 4,5 mnd og i natt sov han fra 19:30 til 05:30. Vi tuller et helseteppe rundt han fra under armene, slik at han ikke så lett greier å sparke alt sengetøyet av seg, og har det lunere (som i livmoren -litt trangt). Han får stort sett bare melk; 4 dl mm og 4 dl mme fordelt på 4 flasker med 200 ml hver i løpet av døgnet. Skulle gjerne hatt i litt mer drikke, men det vil han ikke. Han har nå fullstendig dienekt. Han får to halve porsjoner risgrøt til dagen supplert med litt fruktpure. Jeg tror så små barn hovedsakelig bør leve på melk hvis de legger godt på seg av dette, men noen barn krever mer fast føde (store barn/tunge barn, og mme barn). Vi legger han ca 19:30. Fordi han er litt dårlig til å drikke melk på dagen tar jeg han ut av senga ved 21:30 tiden og da drikker han 200 ml melk fra flaske i søvne. Har da to-tre netter denne uka sovet helt til 05:30 hvor vi står opp (mannen står opp med han). Barn under 6 mnd alder, og spesielt puppebarn, har det som mest normalt å våkne på nettene, gjerne for et måltid. I litteraturen står vel at de sover natta gjennom ved 6 mnd alder, men det er altså mange som heller ikke gjør det, mens andre igjen sover rundt tidligere. Du kan godt legge henne på eget rom så du ikke våkner av hver minste lyd. Jeg ville imidlertid ikke latt henne ligge lenge alene å skrike hvis hun skriker høyt, bare hvis hun pludrer stille for seg selv hadde jeg latt henne holde på. Vet ikke om dette hjalp, men du får sikkert flere svar fra mødre som deler sine erfaringer med deg;)
Trollemor75 Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Før tidligst 6 mndr gammel virker det som om du er heldig hvis du får det til. Jeg var heldig, min klarte seg mellom 23.00 og 05.00 siden han var rundt 5 uker (til gjengjeld sov han ikke alltid etter 05.00). Han var den eneste i barselgruppen min, og de fleste våkner fremdeles (de er 8 mndr) en gang om natten rundt 03.00. Jeg tror det viktigste er ikke at hun ikke våkner, men at hun sovner raskt etter å ha fått det hun trenger. Jeg ville ikke la hun skrike, men sover på eget rom kan muligens hjelpe henne å finne roen. Vår sover i hvert fall mye bedre på eget rom.
FruTB Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg ville hvertfall IKKE lagt henne på eget rom å latt henne skrike. Aldri i verden! Hun er jo så liten! Det er ikke sikkert at hun våkner fordi hun er sulten, men fordi hun trenger en bekreftelse på at mamma og pappa er her (overlevelsesinstinkt), og ønsker trygghet og nærhet. Vil du har råd fra meg så gi henne det hun ønsker. Det ER slitsomt med babyer, og de aller færreste sover natten gjennom før de er mange måneder. Det er derfor man har permisjon og kan bruke dagene til å hvile dersom nettene er slitsomme. Kanskje er hun i et utviklinssteg nå, og har masse uro i kroppen .Om hun tidligere har sovet 6 timer i strekk så er det mest sannsynlig en fase hun går gjennom nå - og faser er noe som går over. Hold ut - og for all del; ikke overse henne når hun roper etter dere! (min lille er straks ett år, og har _aldri_ sovet en natt gjennom)
Lille tripsi Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Ville også lagt hun på eget rom,det hjalp veldigt her i huset, eg spurte hs ang. skriking fordi det virker som mi datter ein periode drev med trass, var vel 3-4 mnd da. Hs meinte trass og sinne er meir vanleg i 6 mnds alder og ikkje anbefalte så små skrike seg i søvn, da det nok er ein grunn for at dei skrik. Ver litt forsiktig med å gi for mye forskjellig mat på ein gang, kan gi magevond på nattestid. Men er vanleg at så små vakner eit par ganger i løpet av natta...lykke til
Julle&LilleBus Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Hei! Jeg har en gutt på 5mnd, og når han var rundt 4 mnd alder så hadde han en urolig periode. Han sov dårligere på dagen (det gjør han enda), var vanskeligere å amme, våknet flere ganger på natta uten å være sulten. Nå sover han godt stort sett hele natta. Han får mat en gang, men sovner fint igjen. Vet også om flere som har hatt en urolig periode i denne alderen. Det er jo mye som skjer i den lille kroppen deres! =) Jeg ville vært litt forsiktig med å gi mye forskjellig mat. Heller holdt meg til EN grøttype du vet hun liker, og som hun tåler. Da får magen mindre å jobbe med på natta. Ellers kan det godt være det hjelper å legge henne på eget rom, så det kan dere jo bare prøve. Men jeg ville ikke latt henne ligge å skrike. Det er det ingen av dere som tjener på, for du klarer vel neppe å sove godt du heller da. Tror ikke man kan forvente at de skal sove natten gjennom på et gitt tidspunkt. De er jo så forskjellige disse små! Men de fleste får vel en noenlunde god nattesøvn mellom 6mnd - 12 mnd kanskje?
Babyønske �� Skrevet 15. oktober 2009 #7 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg henger på som andre her også sier, at hun nok er gjennom en fase. Og det er ikke utenkelig at denne fasen henger sammen med starten på fast føde. Nå skriver du ikke noe om mengder, og kan hende har du grunn til det, men kan det bli for mye mat for henne? Jeg syns det var litt tidlig om hun allerede får både grøt og middag og er bare 4 1/2 mnd. Du skriver at dere er utkjørt, så hvor lenge har hun holdt på? Som du skriver har hun tidligere sovet 6 timer, og JA det er luksus. Min gutt har sovet 6 timer sammenhengende EN eneste natt på sine 9 mnd. Og jeg har ikke store forhåpninger til at det kan komme til å skje igjen med det første. Fram til han var 5 1/2 mnd sov han 3-4 timer sammenhengende om natta. Våknet for mat(amming), og sovnet igjen. Når han ble 5 1/2 mnd begynte han å våkne om natta og forbli våken, gjerne 2 timer. Sånn har vi det mer eller mindre fortsatt. Myyye uro og våkentid på natta. Men det går i perioder, og er faser. Øking i antall måltider, nye matvarer, tenner, utviklingsfaser. Har merket forskjell på nattesøvnen omtrent for hver gang det skjer noe nytt. Og spesielt siste 2 mnd, han har hatt en voldsom rask utvikling, og det må nødvendigvis gjøre seg utslag på ett eller anna vis. I tillegg har jeg en gutt som er lite glad i sove sånn generelt. Så jeg kan vel på en måte si jeg begynner å bli utkjørt..........MEN jeg gjør ikke noe problem ut av det. Prøver å godta situasjonen så godt det lar seg gjøre, og finne metoder som kanskje ikke løser ting for evig, men gjerne gjør det letter for en kortere tid. Når det begynte ved 5 1/2 mnd tror jeg ganske sikkert det hadde sammenheng med innføring av fast føde. Nå begynte jeg så smått med grøt når han var 4 1/2 mnd, men det var kun smaksprøver, og han fikk ikke på kvelden. Når han var 5 1/2 mnd begynte han å komme opp i en hel porsjon og han fikk grøt på kvelden i håp om bedre nattesøvn, men da begynte problemene for alvor. Syns ikke du skal stresse så mye med det, godta at det trolig er en fase, og mest trolig er dere heldigere enn oss, slik at det gir seg når hun innfinner seg med det nye. IKKE legg hene på eget rom for å skrike, hun er alt for liten til det. Sjekk denne siden: http://sovlillebaby.com/ Så kanskje du får litt bedre forståelse for babyer og søvn(problemer)
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Snuppa mi på 10 mnd har ikke sovet gjennom en eneste natt, og hun er 10. mnd. Nå våkner hun kun 2 ganger om natta. Kan man forvente at en baby på 4. mnd skal sove natta gjennom?
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 Og, hvis jeg ikke gjorde det klart nok, hun er 10 mnd....huff, litt fjærn jeg:o).
Zupermam Skrevet 15. oktober 2009 #10 Skrevet 15. oktober 2009 mine sov ikke natta igjennom før de var over året gamle. Ikke la henne skrike, husk hun er bitteliten ennå! sånn er det bare å ha barn, det er veldig slitsomt i perioder, men så går det over igjen heldigvis:) Lykke til!
Gjest yrild Skrevet 15. oktober 2009 #11 Skrevet 15. oktober 2009 Hei :-) Har så utrolig medfølelse med at dere er slitne! ..men det er helt vanlig at en liten baby bruker tid på å finne ut av det med søvnen og det er ikke vanlig å forvente at de sover natten igjennom ved 4 1/2 mnd. Synes det er veldig rart at dere har klart å gi henne både middag og grøt + MME når det anbefales å begynne med en og en ingrediens i 4 dager før man tilfører neste og tidligst ved 4 mnd (egentlig anbefalt 6 mnd for fast føde)... men vet jo ingenting om hvordan dere har gjort det! Det er ikke alltid det hjelper med mat iom at magen ikke nødvendigvis er moden nok for det ved 4 1/2 mnd. Luft i magen pga reaksjoner på melk eller annen mat kan føre til utallige oppvåkninger... La henne for guds skyld ikke ligge alene og skrike, men skift på å stå opp, feks halve natten hver!? Til trøst kan jeg bare si at det blir bedre :-) Vi begynte med grøt når lillemann var 4 1/2 mnd uten at det innvirket verken negativt eller positivt på søvnen ( våken annenhver time), men ved 8 mnd ble det mye bedre og nå sover han 20-4 og så videre til 7. Lykke, lykke til :-)
Rååååsa på ball Skrevet 15. oktober 2009 #12 Skrevet 15. oktober 2009 Du kan ikke forvente at en så liten baby sover gjennom natten, frem til de er 6-7 mnd TRENGER faktisk de fleste babyer fortsatt mat om natten. Å kjøre på med masse mat til en så liten baby er vel heller ikke akkurat å anbefale, det er dessverre slitsomt å være foreldre, men man må bare takle det så lenge ungene er små. Man kan selvfølgelig prøve å legge barnet på eget rom å se om det hjelper på søvnen, men å la en så liten baby ligge å skrike er bare direkte slemt! Bitte små babyer skriker ikke fordi de er sinte og vil være slemme, men fordi de trenger nærhet, er redde osv. Vi har en etåring som akkurat har begynt å sove mer enn to timer sammenhengende om natten, utrolig slitsomt å holde på sånn, men det er dessverre sånn livet med småbarn er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå