magica og lille tryll ♡ Skrevet 15. oktober 2009 #1 Del Skrevet 15. oktober 2009 Prøver å innarbeide gode leggerutiner om dagen. Dette er det vi gjør nå: Stell/bad (bader ikke hver dag), pupp i senga vår i mørket, nattasang og i seng (eller vogn da, ettersom hun fortsatt ligger i bagen). Dette var den mest logiske rekkefølgen inni hodet mitt når vi starta. Men ganske ofte viser det seg at hun ikke klarer å roe seg helt fordi hun enten har en uforløst rap, selvom hun har rapa før vi legger henne ned, eller gulper veldig, eller begynner å hikke :o/ Så nå lurer jeg på å gi pupp før stell, for å gi melka tid til å synke, men da føler jeg liksom ikke vi får tid til å gire ordentlig ned i mørket før hun blir lagt. Hmmm... Hvordan gjør dere det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rima Skrevet 15. oktober 2009 #2 Del Skrevet 15. oktober 2009 Her har vi kveldsstell på badet med pludring og prat på stellebordet. Og et-par-tre kvelder i uka er det bading også (gjerne når han er stuptrøtt kl 18 - for å holde han våken til rundt 19). Etterpå er det litt kos i sofaen med pappa eller meg også er det inn på senga i mørket for nattapupp. Som regel sovner han på puppen. Tar han opp og holder han litt og da kommer evt rap med en gang. Så er det rett i egen seng, smokk i truten og klut foran nesen. Kanskje han ble litt våken av rapen, men han ligger rolig likevel og sovner som regel med en gang. Har kjørt samme kveldsrutine siden han var et-par uker. Dersom jenta di trenger tid på rap og gulp kan det jo godt være at det er lurt å amme før kveldsstellet. Da kommer det vel gjerne på stellebordet når det er tøy og bøy for å få på bleia..;o) Dere kan jo i såfall gå inn på rommet i mørket og bysse litt og synge før du legger henne i senga si. Og det med klut foran nesen er faktisk en veldig god ide - spesielt dersom de ikke tar smokk. Blir lunt og trygt! Prøv å gi henne en klut på dagtid og se om hun ikke vil knø den foran nesen. Da vil det være godt å ha en på kvelden også..;o) Kanskje? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140816680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magica og lille tryll ♡ Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 15. oktober 2009 Takk for svar! Prøver stadig med klut siden hun ikke tar smokk, ønsker at hun skal ha noe å kose seg med, men hun styrer så fælt når hun skal sove, at den kluten havner alle andre steder enn foran nesa til slutt. Fortsetter å prøve med det. Legger den foran henne så kan hun velge ) Her i huset må vi dessverre vugge i søvn i vogna (skjønner jo nå at vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste ;oP), men hva gjør man ikke for at lille skal få litt skjønnhetssøvn? Skal prøve å slutte med det nå snart. Sambo skal ha to ukers perm om litt, og da skal vi ha snuppa over i egen seng og avvenning med vugging. Blir tøft, men er veldig nødvendig nå kjenner jeg. Håper vi skal få til at hun finner søvnen selv. Skal prøve å bytte om på rekkefølgen på kveldsritualet vårt, se åssen det går. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140817140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 15. oktober 2009 #4 Del Skrevet 15. oktober 2009 våres rutiner er: begynner med stell rundt kl 19, så får han flasken, raper litt, og så rett i seng med smokk og babycall på. Må gjerne inn et par ganger den første timen hvis smokken detter ut før han er i dyp søvn, men skriker ikke, bare sutrer. Kosen tar vi når han får flasken og etter rapen.. Har ikke hatt noen nattasanger osv, fordi han alltid har lagt seg så fint. Kan gjerne ligge i sengen og småpludre, kose med smokken og ta den inn og ut, for så å sovne av seg selv. Tenker at det ikke er noe poeng i å begynne med nattasanger og sånn når han finner roen så fint selv? Og så tenker jeg litt at jo enklere det er for oss å legge han, jo enklere blir det for besteforeldre og sånn som skal passe kanskje? Er jo litt kos med nattasanger og sånn da, men ser ikke helt poenget med at jeg skal synge hvis han ikke bryr seg om det, liksom? Hva tenker dere om sånt? han får jo masser av kos gjennnom hele dagen:) er heldig med en liten gutt som sover godt og hele natten, men sover ikke noe særlig på dagen da, så sånn sett er det deilig å få en god natt. Det hender forresten at vi skifter bleie og sånn etter maten (noen ganger bæsjer han jo under måltidet, eller noen ganger er han kanskje veldig sulten slik at han får mat før kveldsstell. Men stort sett tar vi altså stell før flasken, siden han blir trøtt av melken. Badingen tar vi på dagtid her. Virker som om mini ikke er noe glad i å bade når han er trøtt, så da blir det bare en dårlig rutine føler jeg. På dagtid er bading veldig stas derimot;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140817778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magica og lille tryll ♡ Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 15. oktober 2009 Takk for innspill! Når det gjelder nattasanger, så hadde ikke jeg tenkt til å begynne med det heller. Er ikke så glad i å synge, så tenkte å droppe det glatt. Men så begynte jeg å tralle litt for vesla, og det ser ut som hun liker det (kanke skjønne det egentlig, med den kråkestemmen min ;o), så da bare ble det til at jeg innførte nattasang likevel. Og nå syns jeg det er litt koselig. Som en del av nedtrappingen liksom. Men jeg syns selvfølgelig ikke måten du gjør det på er no dårligere. Alle finner sin måte å legge ungene sine på som passer for akkurat dem. Veldig fint at gutten din finner søvnen selv, det skal du være glad for ) det gjør nemlig ikke snuppa, hun må vugges i vogna. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140818266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 15. oktober 2009 #6 Del Skrevet 15. oktober 2009 ja, det er veldig deilig at han sovner av seg selv. er jo veldig koselig med nattasanger og slike ting da, men foreløbig har vi ikke det siden han ikke trenger det. Men så er det jo sånn at rutiner hele tiden blir endret og laget nye med sånne små da, så ser ikke bort i fra at vi må begynne med nattasanger og sånn vi også etterhvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140818513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykke2009 Skrevet 15. oktober 2009 #7 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg må bre skyte inn at selvom dere ikke liker å synge er det veldig stimulerende og utviklende for barn å bli sunget for... studier viser også at barn kan foretrekke mors sang fremfor "snakk"! Men over til det som jeg skulle skrive om... Vi har mating, stelling, sofakos også sengen! Bading når hun er trøtt er ingen seier, da blir det grinete og full fart fremfor en kosestund. Hun kan sovne av seg selv noen dager, andre trenger vi litt ekstra kos.. det varierer og det synes jeg er heeelt greit. MEN ser sånn som Rima, hvordan får du til å ha samme tid hver dag?? Her varierer leggingen etter når hun skal ha siste måltid, kunne godt tenkt meg å ha samme tidspunkt (sånn ca) hver dag. Noen som har gode tips blir jeg glad!! =o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140818981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rima Skrevet 15. oktober 2009 #8 Del Skrevet 15. oktober 2009 Enig med Lykke2009. Sang er supert for den lille og et er utrolig hvor vakker an baby kan synes stemmen din er! Og det selv om en har hesblesende kråkestemme! Eh, samme tid... Jeg ammer han og putter han i seng mellom 19 og 19.30. En sjelden gang er det før 19 og en sjelden gang etter 19.30. Det gjelder uansett om lillebror har siste blund kl 15 eller kl 17. Han er kveldstrøtt til 19 uansett han. Og om han har spist kl 18, så tar han seg likevel en kveldssup kl 19 også, så det er ikke noe problem. Her er det viktig for oss å ha en fast tid. Hadde det ikke vært for storesøster og hennes barnehagerutiner, så hadde vi kanskje forskjøvet natten til 20-8..;o) Prøv å innføre samme leggetidspunkt hver dag. Det kan jo hende at hun vil ha siste måltid litt før "planen" dersom hun bare ser rutinen? Dersom hun ser at "åh, nå er det snart natta, for nå får jeg på pysj, nå koser mamma meg som om jeg skal legge meg. Da er det greit med mat snart også!" Kan jo være? Tror det er det lillebror ser her..;o) Dette blir spennende å høre mer om! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140820021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magica og lille tryll ♡ Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg prøver å få til samme tid hver kveld. Ca 18.30-19.00. Det har egentlig kommet av seg selv, det er da hun er stuptrøtt. Men når jeg endelig tror at vi har fått rutine på dette så skjer sånn som igår og idag, at hun våkner etter en time og tror hun har hatt en liten høneblund, er våken og blid. Mulig jeg må få inn en ekstra lur på ettermiddagen og utsette legginga en time... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140820091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi9 Skrevet 15. oktober 2009 #10 Del Skrevet 15. oktober 2009 Her er det kveld på lillemor kl 20.30-21.00, men da har hun ofte en 1/2 - 1 times dupp i 18-19 tiden. Er en sovedokke som ofte er trøtt etter at hun har vært våken ett par timer. Steller henne samtidig som storebror i halv åtte tiden, så er hun som oftest med når jeg legger og synger til han. Deretter setter jeg meg i stuen og ammer henne. Hun blir lagt våken ned i sengen med smokk i munnen og en klut fremfor ansiktet, tar kanskje 5- 10 min før hun sovner. Går ut fra rommet før hun sovner, da hun bare skal "prate" og smile hvis hun ser meg:). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140820521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykke2009 Skrevet 15. oktober 2009 #11 Del Skrevet 15. oktober 2009 OK.. takk for svar!! Vi har som mål å få inn 7 måltid i døgnet, hun la på seg litt lit en stund men nå holder vi vekten godt igjen og da synes jeg det er vanskelig å legge henne for natten hvis jeg ser at vi ikke når det. Men jeg har noe å strekke meg etter og har som mål å komme dit dere er.... Takk takk igjen, dere er gode å ha!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140820866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 15. oktober 2009 #12 Del Skrevet 15. oktober 2009 Skyter bare inn som en kommentar ang det med synging at joda, vi synger for lillemann gjennom dagen - pappaen syns også det er festlig å synge litt for da begynner lillemann å prate sånn (ikke samme responsen med meg;) hehe, med meg ligger han bare å kikker-synger gjerne hvis vi er på tur rundt i stua eller ved lek). Men når det gjelder synging på sengekanten så gjør vi ikke det.. mest fordi lillemann lukker gjerne øynene med en gang han kommer i senga og får smokken. Og hvis jeg ikke går ut av rommet med en gang, begynner han å prate og smile - blir mer våken av det.. ----- ellers så har vi også fast leggetid på kvelden, og det begynte hos oss ved at vi bare prøvde å legge han tidligere (la seg samtidig med oss de første ukene - trodde det var normalt), da han var gjerne litt sutrete på kvelden. da vi begynte å legge han tidligere i sengen sin så ble det slutt på kveldssutringen.. så enkelt var det hehe. tok litt tid før vi skjønte det han sover ikke i sengen sin ellers på dagen forresten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140816627-hvordan-gj%C3%B8r-dere-det-med-kveldsrutiner/#findComment-140821071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå