Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg vet at alt ligger til rette for at jeg skal kunne bli gravid uten problemer iom at vi er så heldig å et barn fra før av som ble laget "under dynen". Men min mann er dessverre nå blitt steril som følge av kreft. Han har fryst ned sæd, og vi skal nå igang med kunstig befruktning.

Vet du noe om fremgangsmåte som sannsynligvis vil bli brukt?

Kan det være at jeg slipper å gå på hormoner og at de bare "sprøyter" inn sæd når jeg har eggløsning?

Når vi nå drar på sykehuset til samtale etc..hvor lang tid må jeg belage meg på før vi er igang?

Blir veldig glad for svar!

Fortsetter under...

1000 takk Pia 76 :)

Er det noen som har en kjæreste som er steril...som vet hvilken fremgangsmåte man bruker for å bli gravid (hvis man f.eks ikke har frosset ned sperm?)

Noen som kan fortelle litt om hva den første timen på rikshospitalet går ut på? Må man ta seg fri fra jobben en hel dag?

Hei Vimsa :)

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette med dårlig sædkvalitet, men jeg tror at dersom mannen har dårlig sperm så pleier de å gå for ICSI, dvs at de setter en sædcelle "manuelt" inn i hvert egg for å befrukte det (selvsagt etter å ha sila det ut slik at alle dårlige sædceller er sila vekk på forhånd).

Hvis han hadde normal sperm før den ble fryst ned vil jeg anta at de da tar en inseminasjon. Men kanskje mest sannsynlig at dere må gå igjennom ivf behandling, altså at du må gå på hormoner osv. siden dere kanskje ikke har ubegrenset med sperm å ta av da.... slik at de er mere sikre på å få flere befruktede egg de kan bruke evt. fryse ned til senere. ICSI blir benyttet når sædkval. er såpass dårlig at det ikke vil gå hverken med inseminasjon eller IVF. Forskjellen er at ved IVF blir egg og sperm lagt i en skål og så fikser befruktningen "seg selv", ved icsi blir sædcellen (de beste blir plukket ut) og ført inn i egget manuellt av de som jobber på laboratoriet. For deg vil det bli det samme om de benytter IVF eller ICSI, behandlingen forut er akkurat den samme. Dere får høre på samtalen hva det blir :-) Lykke til!

Hei jeg har ikke vært gjennom det sammen men hvis du er under 35 år så kan det være at de prøver sprøyte inn Sæd.

Legger ved en link fra rikshospitale en brosjyre hvor det står litt forskjellig om ulike metoder http://www.rikshospitalet.no/iKnowBase/Content/432166/dok20498_VB.pdf

Jeg fikk denne brosjyren tilsendt før oppstartsamtalen.

Annonse

Hvor lang tid du trenger fri fra jobben kommer jo an på hvor langt du må reise for å komme til sykehuset. Selve timen er nok fort overstått på en halvtime, så om du bor i byen trenger du ikke være borte mer enn halvannen time, tenker jeg.

Håper det ordner seg for dere med spire i magen snart!

..og når det gjelder fremgangsmåte så avhenger det nok av mengde sæd dere har frosset ned, som de andre sier. Men jeg vil tippe at det er stor sannsynlighet for at sykehuset ønsker en styrt prosess, og at det dermed blir prøverør - som Søskenhåp.. sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...