Frøken Freken Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Jenta mi begynte i barnehage for to uker siden. Vi har sett fram til dette fordi hun er svært sosial og har stor glede av andre unger. (Tilsynelatende). Hun er imidlertid blitt klengete og vanskeligere å legge om kvelden etter hun startet i barnehagen. Hun gråter foreløpig ikke ved levering, og de ansatte sier hun spiser og sover godt, og i det hele tatt virker veldig fornøyd. Er det andre som har opplevd endringer ved barnehagestart? Hvor lang tid tar det før barnet er "som før"?
*LilleTroll + spira Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 D kan vera alle inntrykkene lillemor reagere på! D e ein ganske stor omstilling både for liten og stor når "kverdagen innhente oss". Mange nye å forholde seg t, men vent å se... d går seg nok t!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Jenta mi begynte i barnehage for første gang i høst like før 2 års dagen. Hun hadde en forholdsvis grei tilvenningsperiode (gråt bare de første 3-4 dagene) og det virker som hun trives godt. Men vi har likevel merket forandringer og hatt en litt slitsom periode med henne. For det første hadde hun urolig søvn den første tiden, våknet ofte om natten og det virket som hun drømte mye. Hun var også tydelig sliten de første ukene, mye trøttere om kvelden og ville gjerne sove lenge på formiddagen. Hun hadde en peride på flere uker hvor hun var veldig sutrete og utilpass og også ganske krevende, testet grenser og krevde mye oppmerksomhet. Det har gått seg til nå, hun har vel gått i bhg i 2 mnd nå og jeg synes hun er "seg selv". Har brukt mye tid på å være sammen med henne, snakke med henne og gi henne mye kroppskontakt i denne perioden for det leste jeg at var veldig viktig i denne perioden.
Frøken Freken Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har også valgt å bruke all tid på henne etter barnehagedagen. Blir mye kos og klem og lek. Syns faktisk de siste to dagene har vært litt bedre. Kanskje får vi sove en hel natt snart også?? *håpe, håpe*
Lille-My,75 Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Jenta vår begynte i barnehage for ca. 5 uker siden. Hun var også av den veldig sosiale typen, som også var tidlig ute med det meste. Var 1 år da hun startet. Vi var egentlig ikke så bekymret for barnehagestart, men den første 3-ukers perioden var ikke spesielt lett for noen av oss. Hun ble fryktelig engstelig for at jeg skulle gå fra henne når hun var hjemme, og satt klistret rundt beina mine hele tiden. Fullt hylekor hvis noen andre prøvde å nærme seg henne, for hun var redd de skulle ta henne vekk fra meg. Til og med pappa'en sin var hun "redd". Jeg kunne ikke gå på do alene engang. Mormoren hennes skulle være barnevakt en kveld vi måtte i foreldremøte i barnehagen, og da var det hysterisk gråt i 2 timer før hun utslitt sovnet i senga si. Syntes så fryktelig synd på henne! Det var en vond tid. Nå har det roet seg noe ned, selv om hun fortsatt gråter når jeg går fra henne om morgenen. Vi har løst det med at jeg bruker så mye tid som mulig med henne fra vi henter i barnehagen til hun legger seg. Pappaen har tatt et større ansvar hjemme sånn at jeg kan bruke all tid på mye kos og nærhet. Nå tror jeg hun har skjønt at jeg er der, og at hun kan være trygg på at jeg alltid kommer tilbake. De sier at hun også virker gladere og tryggere i barnehagen, så jeg tror dette kommer til å bli bra etterhvert. Jeg har uansett tenkt å forhøre meg på jobb om det er mulig å jobbe redusert stilling. Er ikke så sikker på om fulltidsplass er helt optimalt for henne. Krysser fingrer...
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Det der tror jeg de aller fleste opplever. Det er jo en enorm omveltning for de små. Fra å ha vært hjemme med mamma og eller pappa frem til nå, er de plutselir borte store deler av dagen. Ikker bare er du plutselig borte, men det er mange nye mennesker å forholde seg til på en gang, både voksne og barn. Selv om barnet er av den sosiale typen kan det bli litt voldsomt i begynnelsen, at du ikker er der når hun skal bli kjent med alle disse menneskene gjør jo ikke saken enklere. Om du har mulighet, hente tidligere sån at ikke dagene blir så lange. Da blir hun mindre sliten og og får litt mer tid med mamman sin. (og da blir hun kanskje ikke så klengete heller) Varierer vel hvor lang tid det tar, men må nok regne med at det kan ta noen uker..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå