Gå til innhold

Kjære modne gravide. Hvordan var helsen deres før dere ble gravid?

Luna har født.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg sitter i skrivende stund og planlegger mitt tredje barn i en alder av snart 34 år. Ikke at jeg kommer inn her akkurat, men jeg er da ikke langt unna heller. Spørsmålet mitt til dere er bare hvor god form dere var i før dere ble gravid?

Selv føler jeg av og til at jeg er i litt dårligere form nå enn tidligere svangerskap slik at jeg er redd for hvordan kroppen vil tåle et nytt svangerskap rett og slett. Jeg har litt høyere BT nå enn tidligere 135/85 og slik har det aldri vært før. I tillegg har jeg en stressende hverdag og er av og til plaget med hodepine og sliten rygg. Ikke at jeg er mye plaget, jeg kan godt jogge 5 km uten store vansker og er i forsåvidt bra fysisk form egentlig. Jeg bare kjenner på småplager av og til som jeg er redd skal bli store dersom jeg blir gravid. Redd for å bli sittende i sofaen med høyt BT, ryggplager, hodepine og sliten som en strandet hval....

Hehe...rart hvor mange flere bekymringer en har nå enn da en var 22 gitt... :)

Vel, noen som har lyst til å dele litt erfaringer med meg? Hvordan tåles en graviditet av deres modne kropper damer?? :) Og ikke minst, hvordan tåler underlivet flere barnefødsler?? hehe

Stiller jeg for store krav til hvor bra form jeg bør være i før jeg blir gravid?? Føler liksom alt burde vært tipp topp, men slik er det vel sjelden??

Hilsen høne pøne...som har så lyst på en til...og som bekymrer meg for alt mulig rart :)

Fortsetter under...

Ja det må jeg si var mange bekymringer:) Jeg fikk mitt 5. barn nå i en alder av 42 år. Men da har en kanskje blitt så gammel at en bare har kapitulert hehe....Neida, jeg er ikke i spesielt god fysisk form,-driver med litt dans og yoga og går endel i skogen(bor i skogen). Men det må jeg si,-når jeg var yngre og fikk barn levde jag mye mer hektisk og stressende enn nå. -En graviditet var da ingenting,alt skulle liksom være som vanlig. Nå ruuuuger jeg med god smvittighet, og har ikke en stressende jobb. Og bekymrer meg svært lite! Har vært gjennom bl.tvillingfødsel, vanlig fødsel, keisersnitt og gynekologen min påstår jeg er så god som ny "der nede". Har passe blodtrykk og ikke vært plaget med vann i kroppen, men tar det med roooo. Jeg tror det faktisk er noe av det viktigste for å ha et godt svangerskap(og kanskje et godt liv også...) Men,-dette passer for meg, og det er vel kunsten-å finne ut hav som passer for en selv for å føle seg bra. Klem,ta vare på deg selv, og lykke til!!

Ps 34 er jo bare ungdommen!!

Jeg er 45 og 1.gangs, så du har ennå drøyt 10 år foran deg til å bli gravid;) Helsen min var bra den, men ikke spesielt god fysisk form/kondisjon da jeg ikke trente eller beveget meg særlig mye. Det som kunne være interessant, er at jeg la om kostholdet fullstendig og gikk ned ca 11kg i løpet av de siste 8mnd før jeg ble gravid. Så ikke påfallende overvektig ut heller, men BMI gikk ned fra 25 til 22,5. Vet ikke om det har så mye å si, men et pussig sammentreff var det i alle fall.

Termin om ei uke og svangerskapet har vært helt upåfallende, bortsett fra normale plager som kvalme i begynnelsen til ca uke 13 og fryktelig halsbrann fra ca uke 25, men dette er jo plager som 22-åringer også kan ha. Ingenting medisinsk, blødninger, infeksjoner etc.

Kjære deg, du er jo bare ungjenta!! 34 år er da ingen alder - det er da mange får sitt første barn:-)

Høres ikke ut som om du har noen store helseplager som du trenger å bekymre deg for i forbindelse med å gjennomføre et svangerskap.

Jeg er selv 42 år, og har 1 mnd igjen til termin.

Formen min var vel bare ok før jeg ble gravid denne gangen. med de 2 forrige var jeg i mye bedre fysisk form - og vekten viste mye lavere tall også.

Svangerskapet har vært helt flott denne gangen også. litt bekkenplager som ble borte med trening i basseng 2 - 3 ganger per uke, men ellers ingenting.

Blodtrykket har vært stabilt hele veien - helt frem til siste uken hvor det har steget litt. Men det må man kanskje regne med mot slutten.

Gleder meg nå veldig til å bli kjent med den aktive gutten som for tiden er leieboer i magen.

har vært en deilig opplevelse å kjenne liv spire og gro i magen igjen - hele 20 og 17 år siden sist.

Håper du klarer å legge bekymringer til side og kose deg gjennom det kommende svangerskapet:-)

Lykke til.

Tusen takk for fine svar:)

Ja, jeg er nok litt bekymret for tiden, litt irriterende for slik var jeg ikke før. Nå vet jeg alt for mye om hva som kan gå galt liksom..

Men vi har nå bestemt oss, spiralen er fjernet, jeg er vaksinert mot svinesnue og vi skal prøve nå:)

Så får jeg satse på at jeg får et fint svangerskap denne gangen :)

Tror det viktigste blir å hvile mye og holde seg i rimelig aktivitet innimellom. Har hatt to svært ulike svangerskap og dette er vel grunnen til denne skeptisen. Men en kan ikke ha kontroll på alt her i livet skjønner jeg. Jeg må si dere er tøffe som går gravide i en alder over 40, og så sitter jeg her og klager...hehe

Lykke til alle sammen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...