Gå til innhold

Hva hvis jeg er sykemeldt....

Anbefalte innlegg

....og ikke har tjent opp rett til foreldrepenger, men faren har.... Kan jeg da ta ut engangsstønad i tillegg til at jeg får sykepenger (unntatt de 9 ukene rundt fødsel)?

Og kan far da ta ut foreldrepenger og permisjon i tillegg til min engangstsønad, siden jeg er sykemeldt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140813513-hva-hvis-jeg-er-sykemeldt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare en kommentar til kravet til at din sykemelding skal bli godkjent er som forrige skrev - et krav om at du er for syk til å ivareta omsorgen for barnet og da overføres permisjonen til far. Mener det kalles en type 2 sykemelding og det er NAV som avgjør om det er grunnlag for at mor sykemeldes og far overtar permisjonen. Jeg mener det har vært tråder på lignende her tidligere på dette temaet.

Takk for svar!

Ja jeg har jobbet nok til å ha krav på sykepenger.

Har sett litt rundt på forumet, men fant ikke noe om akkurat dette, men jeg har jo selvfølgelig ikke lest alt...langt ifra... så det kan hende det alt var en tråd på det.... Beklager det i såfall.

Men hvis jeg ikke har krav på permisjon med lønn pga for kort opptjeningstid, slik at jeg skulle ha jobbet 6 uker etter fødsel, så er jeg jo teknisk sett sykemeldt fra jobben min, ikke fra permisjon.... ? Så jeg mener, hvis far har tatt ut permisjon med foreldrepenger fordi han har krav på det, og mor har/eller skulle etter planen hå gått ut i jobb. I et slikt tilfelle har jo mor krav på engangsstønad, mens far kan ta foreldrepenger.... vil ha da miste disse fordi mor er sykemeldt fra jobben hun skulle ha vært i?

Hvor lenge har du vært sykemeldt da? Sykepenger gir jo også opptjening til foreldrepenger.. Forøvrig tror jeg neppe dere begge kan være hjemme og gjøre det slik såfremst du ikke er så syk at du ikke kan ta deg av babyen.. Det stilles krav til mor om at hun må ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier om pappaen skal ta ut permisjon utover fedrekvoten....

Som lille M + st.hans gutten skriver stilles det krav til mors aktivitet om far skal ha rett til å ta ut permisjon på eget opptjeningsgrunnlag. Så skal han ta ut permisjon ut over fedrekvoten MÅ du ut i minst 75% jobb eller 100% studier. Du kan ikke være sykemeldt.

Du kan kun være sykemeldt om du er så syk at du ikke kan ta deg av ungen og kun da får far ta over permisjonen.

Annonse

Ok, jeg er litt usikker på om jeg blir forstått, så jeg prøver å si det på en annen måte. Si at jeg har jobbet f.eks 2 mnd og blir sykemeldt, og det da bare er 3 mnd til permisjon..... Da har jeg kun 5 mnd opptjent, og ikke rett på foreldrepenger, kun engangsstønad. Jeg må ta ut permisjon 3 uker før fødsel og 6 uker etter minimum, så jeg tar ut engangsstønad for å dekke disse 9 ukene før jeg skal ut i jobb igjen. Og far skal da ta ut sine opptjente foreldrepenger en stund (har lest et sted at man kan gjøre det sånn hvis mor går ut i jobb eller studier). Hvis jeg da blir syk.... og blir sykemeldt fra dagen jeg skal starte i jobb eller et par dager etter f.eks.... Vil dette da føre til at far ikke har krav på permisjon og foreldrepenger likevel, siden jeg da går hjemme..? selv om det er han som har permisjon, og jeg derfor er sykemeldt fra jobben min, ikke permisjonen???

Ja han får da ikke ta ut permisjon om du er hjemme.

Som skrevet før MÅ du ut i minst 75% jobb eller 100% studier.

Det er kun om du er så syk at du over hode ikke kan ta deg av ungen at du kan være sykemeldt og far ta over permisjonen og ta seg av ungen. Men det skal mye til for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...