Gå til innhold

Noen andre som har ulik størrelse på pupillene? Jeg er bekymret:/

Anbefalte innlegg

Den høyre pupillen min er bittelitt større enn den venstre, ca 1 mm. Det kan være det alltid har vært sånn, har aldri tenkt over det eller sammenlignet det tidligere.

Jeg har ingen andre symptomer, utenom at jeg er sliten for tiden og sliter en del med angst ( henger meg derfor opp i alt som kan være galt og blir livredd).

Noen andre som har litt ulik str.på pupillene?

Fortsetter under...

Synes du bør komme deg til en øyelege om det er synlig forskjell på pupillene.

Ved enkelte nokså alvorlige øyesykdommer forandrer størrelsen pupillen seg (blir mindre). Så det er fint om du kan avkrefte at det ikke derier seg om noen slikt.

hilsen ei som tidvis får slike alvorlige øyesykdommer...

Hva mener du med tidvis får alvorlige øyesykdommer?

Jeg var hos øyelegen for 2 år siden, var litt trangsynt så trengte lesebriller, men hun sa ingenting annet.

Tenker mer på alvorlige nevrologiske sykdommer, hjernesvulst ol. Men jeg sliter mye med sykdomsangst og legger merke til alt! Nå har jeg hengt meg veldig opp i dette som jeg ikke har tenkt over før.

Vel, hjernesvulst og slikt kan jeg ingenting om. Jeg får noen ganger pr år http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=3566

Men synes som sagt at om pupillen er merkbart mindre enn den andre bør du i alle fall ringe og sjekke med en øyelege om det kan være tegn på noe.

Hei :))

jeg har alltid hatt ulik str på mine pupiller.

Jeg visste det ikke eller hadde lagt merke til det selv før en mor til en vennine av meg la merke til det, når jeg var ca 13 år.

Min mor sa at de såg det når jeg var liten, og hun tok meg til lege for sjekk.

Men han sa at sånn er det bare, vi mennesker er født ulike.

Så lenge dette er noe som er medfødt er det ikke noe farlig.

Har også lest at det kan være en nerve som presser, som gjør at pupillen ikke utvider seg eller krymper slik den skal til tider.

Mine pupiller er ikke alltid ulike, men noen ganger veldig ulike. ;))

www.maritha83.blogg.no

fant 2 bilder hvor du kan se min forskjell. Ikke så bra på det ene bildet, men bilde nr 2 ser man det ganske godt.

Takk for svar.

Det er ganske likt på mine, litt mindre forskjell enn hva du har faktisk. Jeg har veldig stooore pupiller ( utenom i helt klart dagslys og sol da).

Tror det er mine mørke sider og tanker som ligger samlet der, hehe.

Men jeg er litt bekymret fordi jeg ikke har lagt merke til det før, men etter noen nevnte det for meg har jeg blitt veldig opptatt av det og bekymret. Jeg sliter med angst om dagene, får vel store pupiller av det også.

Tror ikke jeg har noe betennelse eller sann, ingenting puss eller vondt. Mine er også noen ganger like ( spesielt i skarpt lys), men utenom det er den høyre litt større. Åaa, jeg blir sprø av meg selv og alle mine bekymringer i dag.

Annonse

Det er veldig vanlig med ulik størrelse på pupillene. Dattern min har det og fordi hun også har en medfødt feil på det ene øyet spurte jeg øyelegen om det.

Angst gjør en veldig overfokuserte på slike detaljer. Hvis jeg var deg ville jeg dratt til legen, ikke fordiu jeg tror det er noe galt med deg, men for at du skal slutte å bekymre deg.

Ja overfokusert er rette ordet. Jeg prøver å tenke rasjonelt, men i dag har det gått over stokk og stein. Har studert pupillene konstant og fått mer og mer angst. Jeg har time med legen neste uke så får ta det opp med han. Jeg må bare klare å kutte det ut så lenge, psyken spiller meg et puss om dagene.

Hjertesukk...

Men jeg merket det jo ikke selv før noen andre sa det til meg, (mamma og de sa jo ingenting, de hadde helt glemt det).Jeg tenkte igjen ikke på dette før jeg 19-20.. Da bekymret jeg meg litt, for jeg vet ikke om noen andre jeg kjenner som har slike pupiller. Og det er jo ikke alltid de er ulike heller.

Men mamma sa hvertfall at det er sjekket, og jeg er visst bare sånn ^^

Jeg får ofte kommentarer på dette da, folk kvepper litt. Ofte at ene pupillen henger litt etter omtrent når jeg går fra mørke til lys f.eks. Eller når det er halvmørkt, da vil de ikke være greie å være lik i str! Hehe...

Ikke vær bekymret, det er helt sikkert ingenting galt ;)

Har du prob med å lese lister? Lister med linjer, gjerne små. At du leser f.eks linjen nedenfor?

En kollega av meg fant ut at jeg leser "skjeivt".

Hvis jeg f.eks skulle skrive opp beholdningen på f.eks bananer, så skrev jeg ALLTID på linjen nedenfor det jeg skulle skrive.

Og om jeg skal skrive en plakat, så blir det skjeivt som bare det.

Vet ikke om det har noe med pupillene å gjøre da.

hmm... Kanskje jeg burde gå selv til øyelege? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...