Gå til innhold

IVF-oppstart:Hjelp, trenger råd!!!

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på min første IVF behandling(etter 5 insminasjoner, og en MA).Jeg trenger noen gode råd fra dere som har vært igjennom dette.

Begynte på 225Gonal-F på syklusdag2. Var på scanning idag, syklusdag5, og hadde 10 follikler, 5 på hver side, hvorav den største var 10,5 mm.Alt så bra ut! Da jeg ringte Nordica sa de jeg skulle begynne på Orgalutran(parallelt med Gonal-F) imorgen, dvs syklusdag 6. Syntes dette var veldig tidlig?Kan det være riktig at jeg skal begynne med Orgalutran allerede på dag 6? Og når største egg er ca.12 mm?

Tar gjerne imot råd, vil gjøre det riktige her, og får jo aldri snakke med en lege på CFC/Nordica, bare sykepleier Marianne.

Når har dere andre begynt på Orgalutran?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140812267-ivf-oppstarthjelp-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Dette er nok veldig individuelt - og det er legene på Nordica som bestemmer dette.

Jeg har hatt ett IVF-forsøk. Begynte på Gonal-F på syklusdag 3, og Orgalutran på syklusdag 9 (de kaller det stimulasjonsdag - altså begynte jeg på stimulasjonsdag 6, der første stimulasjonsdag var 1. sprøytedag) Du bør kanskje ringe en gang til - og spørre dem om hvorfor synes jeg.

Jeg gikk på Orgalutran 5 dager før uttaket, ( egentlig 6, for den 6. dagen tok jeg bare Ovitrelle).

Jeg hadde uttaksdag på stimulasjonsdag 12 - andre har både tidligere og senere har jeg skjønt.

Lykke til!

Hei Eliza!

Jeg fikk beskjed av gynekologen min som samarbeider med CFC at man skal begynne på Orgalutran når den største folikkelen er 12 mm så jeg tror nok det stemmer det du har fått beskjed om. Jeg begynte med Orgalutran på syklusdag 10 (eller 8. sprøytedag) og tok det i 2 dager før fosøket ble avbrutt:(

Masse lykke til med forsøket ditt! 10 folikler var jo kjempebra og gir god grunn for optimisme:)

Hei Eliza68!

Det er nok som de andre sier veldig individuelt, men jeg har også begynt på Orgalutrab dag 6. Jeg skal ha egg-uttak førstkommende lørdag, og har da gått på orgalutran siden fredag. Forrige gang (dette er mitt andre IVF forsøk, forrige endte m MA) gikk jeg på eggløsningshindrende medisin i 5 dager, denne gangen blir det 7 dager.

Masse lykke til :-)).

Takk snille engler som gidder å svare en stakkar! Det er til stor hjelp! Man vil jo så gjerne gjøre dette riktig, dette her kan jeg ikke noe om!

Da høres det jo rimelig ut, det blir oppstart på orgalutran stimulasjonsdag 6 som deg Sofia.

Et spørsmål til: får dere snakke med en lege når dere ringer ned til CFC?Jeg får bare sykepleier.

Og:forslag til rimelige hoteller?

Takk igjen!

Annonse

Jeg bodde på Comfort Hotel Exelcior, og var veldig fornøyd med rommet jeg fikk! Kostet 649 danske uten frokost. Ligger rett bak hovedbanegården og tivoli.

Et tips: har erfart at det er billigst å bestille via Booking.com. Sammenlignet priser sist(september), og sparte mye på å bestille der. Så her inne at det var ei som nettopp erfarte det samme.

Masse lykke til:-)

Ennå billigere er hotell Nebo - 420,- pr natt. Men hotellet ligger i Istedgade, og er ikke noe luksus, men rent. Bad og do på gangen. Hvis lommeboken er slunken etter IVF :-) Lykke til.

Hvis du ber om å få snakke med legen på CFC så får du det. Det har jeg fått hver gang. Eller så ringer legen deg opp igjen. Jeg har hatt 7 forsøk der.........

https://www.wakeupcopenhagen.dk/book/index.php?client=arpHansenWakeup〈=en

billigst dersom du bestiller på nettet, helt nytt hotell, like bak tivoli

http://www.cabinn.com/

begge ligger like i nærheten av hverandre

buss 5a går fra Nordica og direkte til hovedbanegården, ller en holdeplass som da blir i nærheten av begge disse hotellene, gå av på holdeplassen, politihuset.

jeg har prøvd begge, likte best wakeup.

lykke til.

Hei

Ett tips til når det gjelder hotell. Hvis du er Coop medlem er det gode tilbud på hotell i Norden, inkl Køben. Man må booke for 2 netter, og prisen for et 3-4 stjerners hotell er ca 1100,- for singel og ca 1500,- for dobbelrom. Vanlig pris er mye høyere. Det ser dessverre ut som det er få enkeltrom tilgjengelig, men et dobbelrom med god standard koster ca det samme som et singel rom på cabinn ol (for 2 netter!).

www.coophotellkupp.com/

Ønsker deg også lykke til!

mvh

Annonse

Hei Anonym :)

Ikke dumt spørsmål...det er alltid mye en lurer på i en oppstartfase. I Danmark behandler de både heterofile par, lesbiske par og single kvinner uavhengig av legning med IVF behandling. Både på CFC og andre klinikker. Unntak er jordmorklinikkene - som Stork - som ikke tilbyr IVF kun AID (inseminering).

Massse lykke til ønskes alle dere som skal igang :) Jeg var utrolig heldig og er nå gravid 5+1 etter første IVF behandling ved Trianglen. Er så tidlig ennå at jeg ikke tør slippe gleden løs - håper inderlig spiren(e) klorer seg fast - at donor gjorde susen :)

Hei Eliza68,

Hvordan går det med IVF-forsøket, du har vel muligens egguttak idag el imorgen? Uansett, masse, masse lykke til.

Jeg kom hjem fra egg-innsett igår, fikk satt inn 2 egg (ut 10 egg, hvorav 6 delte seg og 2 var bra nok til innsett), så nå er det bare å ta livet med ro og håpe at dette er gangen alt skal klaffe :-).

Hei dere,

Med meg går det fint. Tror sterkt på at det fremdeles står til liv inni magen, er i alle fall ekstremt trett.

Men hvordan ligger du an, eliza68? Er du i Danmark nå?

Masse gode vibber til deg, Kinemor69! De 14 dagene er leeeenge å vente, men man kommer jo gjennom dem også.

Igjen, lykke til til begge to!

Hei alle!

Så hyggelig å komme hjem fra køben, og så er det noen som har tenkt på meg!Jeg gjør jo dette alene, og ingen i familien vet om det-de hadde skjelt meg huden full- så det er godt det er noen som tenker på en!

Joda, jeg var til uttak tirsdag, og insett i går torsdag. Fikk ut 8 egg, 3 delte seg, men kun 2 brukbart, dvs. i 3deler og 4 deler.Satte inn alle 3, men de har ingen tro på det 3.egget.

Det var velidg vondt med uttak synes jeg. Har ikke lyst til å gjøre det igjen, men har kjøpt en 3-pakk sånn i alle tilfeller.

Jeg skal gå på Crinone to ganger daglig, da jeg har mistet 3 ganger tidligere. Herregud så spennende!

Kinemor:masseer av lykkeønskninger til deg!Du må holde oss oppdatert!

Bumpi:dette går bra vet du. Høres skikkelig gravid ut gjør du!

Hei

Velkommen tilbake til fedrelandet :-)

Spennende å høre at det er flere som prøver seg på dette alene. Det er tøft å stå med dette alene, men det er det verdt synes jeg åkke som :-) Jeg fortalte desverre min familie om hva jeg prøver på i håp om litt støtte, men det har ført til masse dumt istedet. Så dem holder jeg langt utenfor. Spesielt etter å ha vært i DK etter IVF hadde det vært godt med en å dele med, men da får det holde med venner som egentlig ikke skjønner hva dette handler om også alle de kloke her inne :-)

Ble du godt tatt i mot på CFC - var det der du var? Jeg synes også uttak gjør vondt og har også hatt en del smerter etterpå, men det er pga endometriose. Det letter litt å ta panodil i forkant.

Så spennende tid du har i møte. Plei deg selv godt nå :-)

Hei Eliza 68 og Barnedrøm.

Uff, det var trist å se at dere ikke har den støtten dere hadde fortjent hos den næreste familien. Krysser fingrene for at de vil snu etterhvert...!!! Hvem kan vel motstå en liten baby. Men dere hadde jo trengt støtten NÅ - helt fra start! Min mor trengte også litt tilvenningstid i forhold til mitt valg, men nå støtter hun meg 100%. Det hjalp veldig at hun fant ut en av de kjekke jentene på jobben hadde vært i Danmark i samme ærend :) :) :)

Søsteren min var med meg ned til København og har vært positiv og en utrolig støtte helt fra start. Men - jeg har også en tante som er uenig i mitt valg pga livssyn og det at jeg fratar dette barnet en far. Men - nå har til og med hun klart å si at hun håper at jeg oppnår det jeg ønsker... :-) Og - valget vi tar er såpass kontroversielt at vi kan ikke vente at alle vil applaudere...men det er trist når en opplever at de nærmeste direkte setter seg imot. Nå er jeg uansett nettopp begynt i min 7. svangerskapsuke og kjempeglad for at jeg turde ta skrittet!

Jeg skal forresten bruke Crinone helt til jeg er 12 uker på vei, pga 3 tidligere SA. I tillegg går jeg på blodfortynnende sprøyter. Aner ikke om det egentlig har noe for seg - men jeg vil virkelig komme i mål denne gangen, så nå prøver jeg alt!!! Heldigvis støtter gynekologen meg i det, og har vært en pådriver både i forhold til progesteronen og Klexane. Foreløpig ser det veldig bra ut - på tirsdag krysser jeg forhåpentligvis den siste milepælen i forhold til tidligere SA.... Så er neste skritt første UL mandag 2. november. Gleder meg!!! Her kan det jo være TO også :)

Ønsker dere masse lykke til med ruging og familiedrama :-)

Det ordner seg nok til slutt!

Stor klem fra

Hei sunshine og barnedrøm-og alle andre!

Tusen takk for støtte og hyggelige ord!Dere aner ikke hvor mye det varmer!!!!!!

Jeg leste nicket ditt barnedrøm. Du er utrolig tøff som har gått igjennom dette 7 ganger!jeg håper inderlig du lykkes!!!!!

Ja, jeg var også på CFC. Har vært til 5 inseminasjoner før, dette var min første IVF. Jeg synes de er for kjappe der, og gir for lite informasjon. Jeg skulle gjerne hatt mere omsorg og tid.F.eks etter uttak var det ingen som spurte hvordn det gikk, enda jeg hadde sagt ifra at jeg syntes det var vondt. Jeg måtte selv be dem fjerne kanyle i armen også. Men, men de er vel flinke til det de gjør.........

og sunshine-du har rett i at det er utrolig trist når ens nærmeste ikke støtter en. Det hadde jeg virkelig trengt. Jeg blir helt på gråten når jeg leser at din søster var med deg!Tenk på det!Så fantastisk!Jeg skulle ønske min søster kunne ha vært med. Det hadde vært godt med en å holde i hånden under det smertefulle uttaket, samt en som tok litt vare på en etterpå(var ikke helt i form). Dessverre vil det aldri skje med min søster-hun hadde bare skjelt meg ut for et valg hun hadde syntes var helt på jordet. Men da vet de ikke hva barneønske er for noe tenker nå jeg.

Og ja-når det kommer en baby ut av dette blir de nok glad i det etterhvert, det tror jeg. Men de vil alltid være sinte på meg for noe "galt" jeg har gjort.Så jeg sier ikke noe før magen har blitt så stor at jeg ikke kan skjule det!

Uansett-jeg ønsker dere lykke til!

Så spennende at du har kommet godt på vei sunshine-denne gangen skal det gå!Jeg har selv hatt 1SA og 2Ma, så vet hvor skummelt det er når man har mistet så mange ganger.

Hei Sunshine og Eliza

Så godt å lese at vi er flere :-) Får en følelse noen ganger at man er alene i verden. Men vi er tøffe damer som står i dette. Det behøver det lille nurket når den møter verden. Vi skal være stolte av oss selv. Ikke mange som klarer det samme, og barnet er virkelig ønsket :-))) Flott søster du har sunshine, gull verdt kan jeg tenke meg. Jeg tror også min familie vil stille seg annerledes til når barnet er der. ingen kan vel motstå et skjønt nurk :-)

Tøffe runder du har hatt også eliza, men denne gangen sitter den :-)

CFC er en klinikk med blide folk, men det ligger en business bak der - som gjør at det blir litt samlebånd. Jeg har merket at det hjelper å være tydelig på hva jeg behøver. Som feks at de holder i meg når eggene tas ut. Når jeg ber om det har det kommet både 1-2 stykker :-) Bare spørre og grave - så får en svar. Men de er ikke så gode på ivaretakelse hvis du ikke ber om det. Men en hektisk klinikk, mange pasienter, så det er bre å mase mase. Og er det noe så er det bare å ringe dem eller bruke spørg lægen websiden.

Blir utrolig spennende fremover hvordan det går med spiren din sunshine. krysser fingre og tær - fortell hvordan det går etterhvert :-) Jeg kjenner på meg at det kommer til å gå bra :-)

Tro kan flytte fjell........

Hei igjen Eliza og Barnedrøm :)

Tusen takk for støtten - jeg kjenner jeg begynner å få troen på at dette kan gå bra selv også...og det er jo helt herlig!!!

Dere har jamen vært gjennom noen knalltøffe runder begge to...Barnedrøm med 7IVF og alle de hormonbehandligene og berg-og-dalbanene det medfører. Og du Eliza som har mistet 3....forferdelig vondt!!! Jeg føler jeg har vært utrolig heldig som har blitt gravid på første IVF forsøk.

Hvor er dere i løypa akkurat nå? Er begge to rugere, eller er det bare Eliza akkurat nå? Håper spiren sitter med en gang for deg også. Og du Barnedrøm fortjener virkelig å komme i mål snart!!!! Jeg tror 2010 blir vårt år!!!

Jeg kan forresten gi varme anbefalinger om klinikken Trianglen - der det er veldig personlig og du føler deg superivaretatt. Hadde en primærsykepleier som så til meg hele tiden. Hun puslet rundt meg hele tiden mens jeg lå og hvilte én til to timer etter uttak. Hun var også på jobb lørdagen og var den som satte akupunktur på meg både før og etter innsett. Søsteren min var der jo også begge dager, så jeg har jo hatt en drømmesituasjon. I det hele tatt var det en kjempekoselig atmosfære der, og en helt skjønn lege som behandlet meg ( her snakker jeg om personlighet altså, hehe :) Men - når det er sagt - så håper jeg jo at ingen av dere trenger dra dit - men er gravide NÅ!

Ønsker dere begge en super helg og gleder meg til å følge dere videre!!!

Hei igjen.

Og masse takk for støtte og omtanke :-) Det er gull verdt.

Jeg driver og vurderer ny gynekolog og kanskje klinikk Care i England. Siste forsøk var i september/oktober. Jeg har hver gang fått høre at jeg har meget flotte egg, på tross av alderen. Så det er et godt tegn :-) Men det har noe med at spiren må feste seg også.......finnes det et tryllemiddel tro. Har prøvd mye ulikt, men har ikke helt tillit til gynekologen, så nå bytter jeg til en med godt rykte.

Tusen takk for tips om triangelen. Det høres jo helt fantastislk ut i forhold til CFC. Og det er jo viktig når man prøver å gjennomføre en etterlengtet og sårbar drøm. På CFC får du ligge toppen til du er mindre svimmel. Du merker at de behøver benken til andre, og gjerne vil at du går.

Ha en riktig super og fin rugesøndag Sunshine :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...