Gå til innhold

Hvilken uke sier dere at dere er i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde jeg hadde skjønt dette med uker, men nå er jeg litt i stuss likevel. Når jeg f.eks er 13+2, så sier jeg at jeg er i 14.uke. Jeg er tretten uker på vei, men er i fjortende uke. Enig?

Så når de sier at UL helst skal gjøres rundt uke 18, så mener de perioden 17+1 - 17+6, ikke sant? Var det jeg trodde i alle fall!

Men fikk innkalling i går, og er i 21.uke på innkallingen. (Egentlig 20+3) Ringte opp og spurte om dette var feil, om jeg ikke burde inn litt tidligere - og fikk da time 5 dager før (19+5). Lurer på om jeg har misforstått dette med uker likevel? Sier man at man er i nittende uke når man er 19 + 5?

Forøvrig vet jeg at det ikke er noen krise om UL er i uke 17 el uke 20, men jo lenger vekk man går fra uke 18, jo vanskeligere blir det å forutsi termin... Men blir jo også lettere å se fosteravvik - som jo er det viktigste. Likevel, har liksom gledet meg til uke 18, jeg - synes det er veldig lenge til uke 20! ;-)

Skrevet

Ultralyd tas ikke alltid i samme uke. I brevet jeg fikk fra A-hus med time, så sto det at alle skulle ha fått time innen uke 22 ( og ikke 22.uke), det er vel ofte praktisk umulig å få gjennomført at alle får time akkurat i uke 18.

Når det gjelder hvilken uke man sier man er i, så tror jeg fåtallet sier de er i 19.uke, men heller sier de er i uke 18. Det gjør hvertfall jeg. Syns det blir litt det samme som at jeg sier jeg er 30år og ikke at jeg er i mitt 31.år.

Skrevet

Nå som jeg er 13+1 så sier jeg at jeg er i uke 14 hvis noen spør, eventuelt at jeg er 13 uker på vei.

Ang. UL så skal den foretas i tidsrommet uke 18-22.

Skrevet

Jeg sier den uken jeg er. Altså 21 uker og eventuelt + antall dager.

Men i dag er jeg altså 21 uker blank og skjønner ikke hvorfor jeg skulle begynt å snakke om å være i 22 uke nå.

Fant også denne tabellen som jeg vil begynne å bruke. Slik at jeg kan si mnd riktig også.

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

Så om en uke og 2 dager vil jeg si at jeg er 5 mnd gravid og da vil jeg kunne si det i en periode. (Litt over 5 mnd, 5 1/2 mnd, drøye 5 mnd.

Eller så er det jo bare å si terminen sin om noen spør.

Skrevet

Jeg er 16+6 og sier at jeg er 16 uker på vei helt til i morgen da jeg bikker over til 17+0, da sier jeg at jeg er 17 uker på vei.

Skrevet

har heller ikke fått UL før uke 20+1.

så får bare smørre meg meg tolmodighet.. syns det er så lenge til. er 18 uker nå. så enda 2 uker igjen.. spesielt vanskelig siden jeg enda ikke har fortalt at jeg er gravid, vil vente til etter UL.

Skrevet

Jeg er 14+2. Jordmora mi sier jeg er i 15. uke og legen min sier jeg er i uke 14. Legen begrunner dette med at man kaller første uka for uke 0. Jordmora mi begrunner sin uttrykksmåte med at jeg er ferdig med 14 uker og i gang med den 15. Det er nok bare ulik måte å uttrykke seg på...

Skrevet

Jeg er 18+6 og sier jeg er i 19 uke! I morgen er jeg 19 uker og da er det 19 uker. :P Når fredagen kommer er jeg i 20 uke, men kan også si 19+1... Haha, egentlig litt surrete dette her! :)

Skrevet

Når noen spør, så sier jeg ca fem mndr, snart seks mndr osv. De færreste bryr seg om at jeg i dag er 24+3 i dag:)

Skrevet

14+2 så sier jeg i uke 14. legen min og gyn sier også uke 14.

skribler isvangerskapsboken og det står det at fra uke 14+0 til 14+6 er uke 14:) så da sier jeg også uke 14 syns det er forvirrende å skal si at jeg da er i uke 15..:)

Skrevet

Ja, i uke 14, men i 15. uke.

He he, ikke lett å holde styr på, så det er greiest å holde seg til førstnevnte, synes jeg.

Man sier jo at man er 28 år, ikke i sitt 29. år, hvis noen spør hvor gammel man er.

Skrevet

Jeg sier at jeg er 26 uker på vei og ikke at jeg er i min 27 uke.

Og din ordinære ul er på et akkurat passe tidspunkt, så det er ikke noe du burde bekymre deg for! Jeg var 19+0 ved min ul. :-)

Skrevet

Jeg sier jeg er 16 uker på vei, nå når jeg er 16 pluss 4. Greit nok at jeg er i min 17ende uke, men det er det kun de innvidde som forstår og det er jo greit at folk ikke tror du er lengre på vei en du er.

Ul er ofte mellom 18+0 og 20+0, noen ganger før, noen ganger senere.

Skrevet

Skjønner ikke at det er så viktig!! De fleste som ikke er gravide selv er vel interessert i hvilken mnd du er i? Tenker jeg da. Eller hvor langt du er på vei, sånn ca liksom? Om du er 14+2 eller i din 15. uke... tror jeg ærlig talt ikke "utenforstående" bryr seg om. Jeg har ikke sagt det til andre enn nærmeste familie enda jeg da men.. Var kanskje andeledes med nr. 1 når jeg tenker meg om.

Skrevet

Jeg er i uke 19+4 idag og har vært på UL idag....

Er 20 uker på lørdag :)

Skrevet

hehe, kjenner ingen som ser forskjell på om jeg er 25, 26 eller 27 uker på vei, de svarer bare med; eh.. hvor mange mnd er det? hehe...

Skrevet

Jeg er 16+2 idag, så jeg sier jeg er i uke 16, fram til jeg er 17+0, da sier jeg uke 17.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...