Gå til innhold

HJELP Gravid etter og ha vært sykemeldt 10 måneder.

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som kan hjelpe? Regelen for sykemelding er jo at man kan bare være sykemeldt i ett år. Men hva skjer hvis man blir gravid rett før sykemeldingen går ut og er sååååå dårlig at en ikke kan jobbe????? Noen der ute som vet?? På forhånd tusen takk for svar.

Fortsetter under...

Du må snakke med legen din ang å søke attføring eller rehabilitering, du kan uansett ikke få sykepenger da retten til disse som du selv sier faller bort etter 52 ukers sykemelding.. Dessverre gir ikke noen av disse opptjening til foreldrepenger enn så lenge, det kommer en ny lov ang dette gjeldende fra mars 2010 men det vil dessverre ikke gjelde deg om du er gravid nå...

• 2 måneder senere...

Når du har vært sykemeldt i 1 år, må du jobbe 26 uker for å igjen få rett på sykepenger.

Jeg er i samme situasjon som deg. Hadde vært sykemeldt i 1 år, så var jeg på rehabiliteringspenger i 6 mnd. Da jeg ble gravid begynte jeg å jobbe for å opparbeide rett til foreldrepenger. Jeg sliter i jobben min, er jo derfor jeg i første omgang ble sykemeldt. Jeg tenker at jeg kommer til å bli sykemeldt så for jeg har rett på sykepenger, så får jeg holde ut så godt jeg kan til da. Det bekymrer meg selvfølgelig, for mye kan jo skje i et svangerskap.

Jeg vil anbefale deg å gjøre som meg. Du får jo ikke rett på foreldrepenger når du står på rehabiliteringspenger eller attføring. Når du ikke har rett på foreldrepenger, så får heller ikke barnefaren rett. Resultatet blir at dere ikke kan være hjemme med barnet i mer enn et par mnd. Du får kun engangsstønaden på ca 35.000,- og det hjelper jo ikke så mye.

Ikke noen god situasjon, men lykke til!

• 3 uker senere...

JO! Barnefar HAR rett til foreldrepermisjon selv om mor ikke har det, dersom far har tjent opp rettigheter til det (dvs jobbet minst 6 av de 10 siste mnd). Det stiller derimot krav til mor, om at hun skal gå ut i arbeid (minst 75% for at far ikke skal få avkortning i permisjonen) eller utdanning. Far kan tidligst ta ut permisjon 6 uker etter fødselen (dvs mor må være hjemme de ukene, finansiert av engangsstønaden). Far kan maksimalt ta ut 47/37 uker (hhv 80% eller 100% lønn), dvs at det kun er mors obligatoriske 3 uker før og 6 uker etter fødsel som han ikke kan ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...