Gå til innhold

Slanking i 1. trimester!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vel litt som å banne i krika, men jeg spør likevel.

Jeg har jobbet ganske hardt og lenge for å gå ned i vekt. Endelig er jeg på gli og har gått ned 12 kg! Men har fremdeles 4 kg igjen før jeg er på null etter forrige svangerskap.

Nå er jeg gravid igjen, litt før planlagt, men hjertelg velkomment:) Går det an å slanke seg/trene bort pittelitt mer flesk før jeg begynner på 2. tri? Kunne tenke meg å komme ned 4 kg, dvs en vektnedgag på 0,5 kg i uka..

Eller er det skadelig for barnet?

Det er jo mange som går ned hævver av kg pga av kvalme/oppkast og jeg kan ikke huske at noen har sagt at det er nevneverdig skadelig..

Litt usikker her, noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur du skal vere litt forsiktig med det... men skjønar deg godt :-)

Skrevet

Tror ikke jeg ville direkte slanket meg. Men tren heller regelmessig og lytt til kroppen. Fortsett med å spise sunt og vurder det du putter inn. I stedet for å gå ned ville jeg vel heller forsøkt å holde den vekta som er nå lengst mulig. Det er jo meningen at du skal legge på deg, men prøv heller å begrens "skaden" i denne omgang :)

Jeg og har et par tre kilo igjen siden sist og har slanket med bortimot det samme som deg. Jeg har bestemt meg for å gjøre det sånn i allefall ;)

Skrevet

Jeg har også slanket med 10 kilo før jeg nå ble gravid, men jordmor gav streng beskjed om at det måtte stå på vent til etter svangerskapet. Man skal spise 2500 kalorier (!!!) slik at både mor og barn skal få i seg nok næring. Jeg ville snakket med jordmor el lege hvis jeg var deg, før du begynner å slanke deg. Ikke ment som noen skjenneprek, for jeg skjønner deg SVÆRT godt selv ;)

Skrevet

Hva med de som ikke får i seg NOEN ting da? Sånn som meg da jeg gikk med Iris... Jeg spiste 3 skiver med hvitost jeg... Det var alt jeg klarte å spise i løpet av en dag. Drakk kun litt eplejuice og litt cola...

Tviler på at det var mer enn 750 kalorier. Hvis det var så mye engang.

Men til HI, jeg vet ikke.. Hvis du går på en kur med piller. Slutt.

Hvis du trener eller spiser sunt, så synes jeg ikke det er noe i veien for det.

Går du på ketolyse må du også slutte.. Trenger ikke å begynne med alt på en gang, men start forsiktig, gå heller en tur hver kveld =)

Skrevet

jeg tror ikke det er så bra å slanke seg. Jeg gjorde det mitt første svangerskap, fant ut at jeg var gravid, og legen stoppet med på flekken.

Men tren heller, det skal ikke være skadelig :)

Gratulerer foresten :)

Skrevet

Takk for fine svar, jenter:)

Jeg har ikke gått på grethe roede, brukt piller eller ketolyse eller no slikt. Her er det kun trening, sunt kosthold og moderate mengder med snop som gjelder.

Men jeg har vel kommet frem til at jeg ikke trenger å gå ned i vekt, men kanskje holde meg stabil frem til 3-4 mnd, for så å ha ordinær vektoppgang 10-14 kg. Damage control:)

Jeg ville vært fornøyd da, jeg gikk nemlig opp over 30 kg forrige gang.. Hehe, ikke noe kult i det hele tatt..

Skrevet

Det er IKKE farlig å slanke seg når man er gravid, dersom man følger et opplegg som legen din godkjenner.

Selv gikk jeg ned 17 kg frem til uke 18 i mitt tvillingsvangerskap nå (Grethe Roede), men full backing fra fastlege og sykehuset.

Og jeg skal love deg deg at jeg er glad for det - er i uke 30, og har enda ikke kommet tilbake til den vekten jeg hadde før jeg ble gravid :-)

Grethe Roede har et eget opplegg for gravide, så jeg hadde tatt opp dette med legen min så snart som mulig. Om du får klarsignal derfra, er det et poeng å starte med en gang. Da har du mulighet til å holde vekten gjennom hele svangerskapet, hvilket er bra både for deg og for barnet.

Lykke til!!

Skrevet

Er du overvektig? Eller er det snakk om å nå en "idealvekt"?

Om du er overvektig og har en pregravid BMI over 27, kan du fint følge et kontrollert opplegg under graviditeten. Ville kanskje ikke kalle det slankekur, men du kan fint spise mindre enn 2500 kcal, trene og droppe godterier! Bare pass på å spise allsidig, og kanskje ta noe vitamintilskudd om du ikke spiser variert nok. Du bør ikke bedrive noen ekstremkur, men 1600-1800 kcal er OK - inkludert en treningsøkt noen dager per uke.

Overvektige anbefales en mindre vektoppgang i graviditeten. Har du en høy BMI kan det kanskje være nok å øke 7 kg totalt gjennom svangerskapet, og det gjør ingenting om du mister et par kg de første månedene. Ville likevel gjort dette i samarbeid med lege, som kan følge deg med blodprøver underveis.

Om du har en BMI innenfor normalområdet, synes jeg du skal droppe ideen om å gå ned i vekt. Gjerne fortsett med å spise sunt, trene og droppe godterier - men prøv å holde vekten sånn noenlunde. 1-2 kg spiller nok liten rolle, men å gå ned 4 kg med vilje uten å trenge det, ville jeg ikke anbefale. En skal jo øke noe i underhudsfett under svangerskap, dumt å slanke det vekk da!

Når det er sagt er dette først og fremst for ditt eget velvære i svangerskapet. Fosteret får det det trenger, med mindre du har et HELT ekstremt kosthold. Gikk selv ned 6 kg 1.trimester, og fikk ikke beholde noe i perioder - og jeg hadde ikke for høy BMI fra før, men det ser ut til å ha gått bra likevel. Har gjort meg utrolig sliten da, og har kjempet hardt for å legge på meg igjen de kg'ene...

Skrevet

Jeg ligger vel såvidt over normal BMI nå; 26. Og om jeg går ned noen få kg havner jeg ihvertfall i "normal-sjiktet".. Hadde vært et fint utgangspunkt for svangerskapet, men jeg gidder ikke stresse med det. Får heller ta meg sammen gjennom hele perioden så jeg ikke legger på meg for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...