Gå til innhold

Bønnespirer trygt eller farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å spise bønnespirer som i thai mat? Har veldig lyst å bestille phad thai men lurer på hvis jeg må spør hvis jeg kan få den uten bønnespirer...

:) Amanda i Trondheim

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bønnespirer har jeg aldri hørt at kan være farlig. Man kan spise det meste når man er gravid, det er veldig få ting som er farlig å spise. Anbefaler deg å lese på matportalen, det er de offentlige anbefalingene og er det som er mest fornuftig å forholde seg til.

http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

Der inne kan du etterhvert også finne fornuftige råd når det gjelder amming når du kommer så langt.

Skrevet

Det står på babycenter.com og flere andre steder at gravide ikke må spise bønnespirer for det innholder skadelig bakterier... men har ikke lest noen om det her i norge.

Vanskelig når det er så stor forskjell fra land til land...

Skrevet

Hvis jeg skal gjette så gjelder dette ferske/rå bønnespirer. Dette fordi de er dyrket under varme og fuktige vilkår - perfekt for både bønnespirer og bakterier. Dyrking av bønnespirer skjer på brett som vannes, så spiser man både det som er over vannflaten, og røttene som har vært nedi vannet hele dyrkingsperioden. Derfor er det veldig viktig at både vannet som brukes er rent, og at de etter dyrking oppbevares i kjøletemp (2-6C), ikke i romtemperatur, ellers vil bakteriene kunne fortsette å formere seg.

Dersom de varmebehandles skikkelig (eller hermetiseres, da er de varmebehandlet) burde det gå helt fint - jeg spiser for lite thai-mat til å vite hvordan det brukes i den retten du nevner. Om du skal lage mat selv så sørg for at spirene ligger kjølig i butikken og legg dem i kjøleskap når du kommer hjem - akkurat som med alle andre kjølevarer du kjøper.

Bakteriene det er snakk om er hovedsaklig matforgiftningsbakterier, dvs e.coli (tarmbakterier), ikke listeria eller toksoplasmose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...