trolly Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Sønnen min er nå 5 mnd - begynte med grøt ved 4 mnd. Har trappet gradvis opp med grøten, spiser nå omtrent 15 skjeer per dag. Det er jeg som har styrt dette, mulig han hadde spist mer hvis jeg hadde gitt han mer. Tenkte det var lurt å gå forsiktig fram. Er dette for lite? Bør jeg øke porsonen raskere? Hvor mye bør barnet spise ved 6 mnd alder? Jeg gir hovedsaklig mme, har veldig lite melk selv.
Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Begynte også med grøt ved 4 mnd alder. Vi var nok oppe i en full posjon i løpet av en ukes tid. Noen ganger spiste han alt, andre ganger ikke. Han har alltid vært småspist, så lot han spise det han ville. En posjon som anvist på pakken er jo greit å gi nå.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Vår gutt er 4,5 mnd nå, men jeg har ikke klart å få i han en hel porsjon enda. Helst fordi jeg får grøten enten litt for tykk eller litt for tynn (tynn grøt renner ut igjen av munnen). Han gaper godt, så hvis jeg får dreisen på konsistensen til grøten, kan det godt være han snart spiser mer enn 1/2 porsjon risgrøt. Supplerer med fruktmos etter grøten.
Studine mevik Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Gutten min er 4mnd og vi begynte med grøt da han var 3mnd og 1uke. Nå får han en halv porsjon på formiddagen og en halv porsjon på kvelden. han får grøt i tillegg til mme til begge måltidene, men etterhvert blir det vel bare grøt og kanskje litt vann ved siden av
huldra1982 Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Når dere gir både grøt og til måltidet, hva gir dere først da? Har en gutt på snart 3 mnd som jeg tenkte skulle få litt grøt snart. Han spiser alt borti 1 liter mme om dagen...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Grøt først, melk/vann etterpå.. Jeg begynte med grøt ved 3 mnd pga at hun spiste så mye.. men da hadde jeg den oppi melka om kvelden.. velling liksom, da ble ho god og mett til kvelden
*Mamma09* Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har en gutt på 3 mnd som spiser masse mme hver dag han er en stor gutt på 7,5 kg. Har hatt lyst til å begynne med litt grøt på kveldene i håp om å slippe å gi han melk annenhver time.. For han har begynt å spise rimelig ofte, også på nettene.. Snakket med helsesøster men hun mente tarmene til så små barn ikke var modne nok ? Jeg har snakket med en barnpleier som sa dette ikke var tilfelle og hu hadde selv gitt sine 3 barn grøt fra de var 3 mnd.. Hva tror dere ? Har dere gode erfaringer med å gi grøt til barn i 3 mnd alder?
Prusseluskan Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 Vi begynte å gi litt grøt ved 4 måneders alder, kun noen skjeer for å "trene" litt på fast føde. Vi økte gradvis, med en liten "pause" da hun var 5,5 måned og kun ville ha mme et par uker. Lille er 9,5 måned og vi er først oppe i hel porsjon nå. Hun er relativt småspist og har tatt seg god tid på vei til hel porsjon:) Nå får hun litt mme før grøt, så tar vi flasken og gir henne grøt (hvis ikke drikker hun til det er tomt, og blir akkurat passe mett slik at grøt blir helt uinteressant), så får hun flasken igjen og drikker det hun vil ha. *Iselin*: jeg ville absolutt forsøkt med en liten skje veldig tynn grøt før kvelden, det er sikkert ikke så mye som skal til før han føler seg mett lengre, og jeg tror nok ikke de tar skade av en liten skje. Men første gang ville jeg gitt han grøtskjeen på dagtid, slik at du evt får magevondtet før leggetid. Alt var kanskje ikke bedre før, men da jeg var liten fikk vi litt fruktpuré allerede ved 2 måneders alder, og jeg knasket knekkebrød med roquefort da jeg var 6 måneder og rimelig tannløs, så litt grøt ved 3 måneders alder tror jeg skal gå helt fint:)
*Mamma09* Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Tusen takk for svar Da skal jeg prøve med en liten skje idag =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå