Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Joda, man kan få kostnaden til dem refundert, men da må sykehuset gi deg et skriv som bekrefter at de har skrevet ut Progestan samt grunngir hvorfor det er brukt og ikke andre legemidler (som f.eks Crinone). Skrivet sendes inn sammen med kvitteringene etc.

Cyclogest er en annen form for progesterontilskudd, som jeg har brukt ved de to siste forsøkene mine.

Kan være mange grunner til det... Gode erfaringer, forskningsresultater, kostnader, relasjon til leverandør, at legemidlet er godkjent/anbefalt for bruk i Norge innen det aktuelle området, at legemidlet er enkelt å bruke for pasientene, enkelt å få tak i...

Ved Ullevål brukte man da jeg gikk der (2007-2008) konsekvent Crinone ved ordinære forsøk og Progestan ved fryseforsøk.

Annonse

Er både Cyclogest og Progestan kapsler som settes vaginalt? Hvor langt inn settes de? Har hørt om at det finnes noe man ta i sprøyteform eller munnen? Noen som vet? Hvor langt inn skal forresten Crinonen? Hehe.. Hver sine bekymringer ;D

Ja, Progestan er runde kapsler, Cyglogest er formet som spissen på en kule, begge settes så langt inn i skjeden man får dem.

Det samme gjelder Crinone, den settes så langt inn at "blæra" man trykker på for å få geleen ut er like utenfor skjedeåpningen.

Jeg har ikke hørt om progesterontilskudd som tas oralt, men det finner noe i form av sprøyter.

..men jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet ;-)

Jeg forstår at det ikke virker logisk for andre =) Jeg har ikke lyst til å forklare så mye. Føler det er litt personlig. Men jeg har altså gode grunner for å spørre =) har aldri prøvd noe av dette tidligere, så det handler ikke om å reagere på det.

Jeg har prøvd Crinone 3 ganger, 2 ved naturlig syklus og en gang ved IVF uten å bli gravid. De to siste IVF forsøkene har jeg brukt Cyclogest, og da har jeg blitt gravid begge gangene (men også mistet begge gangene...). Jeg holder derfor selvfølgelig en knapp på Cyclogesten :-) og den skal tas vaginalt eller analt. (Jeg fikk beskjed om vaginalt fra klinikken). Du får dekket også denne medisinen selv om den ikke er registrert i Norge hvis andre typer er prøvd uten resultat.

Lykke til!

Takk for svar, alle sammen!! Nå er jeg bedre rustet hvis jeg skal foreslå alternativer for de på sykehuset :)

Jeg følte meg ikke presset, så det skal du ikke tenke på engang! :) Er stor jente jeg, 26 i dag, faktisk ;P Fikk jo også utfyllende svar av deg =)

Annonse

Kapslene er utrogest, det står at man kan ta dem oralt men legene anbefaler vaginalt pga virkstoffet da blir satt fri der det trengs mest.

Sprøytene har ejg ikke prvd, bare hørt om dem...

Jeg tåler ikke utrogest selv, får vanvittig pms av dem... mend et er jo selve hormonet som kroppen min ikke takler

En får ikke refundert progestan selv om du sender med brev på hvorfor du bruker det. En må ha bevist at crinone ikke fungerer og derfor bruker progestan.

Jeg sendte brev til helfo ang at jeg søkte å få det dekket men fikk det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...