Mamman til gullet og klumpen Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Etter å ikke ha trent på 9 år så er jeg i gang igjen og har tydeligvis pådratt meg en ministrekk på fremside lår. Jeg har ikke hatt noen kunnskap om strekk og fortsatte treningen og tøyde masse. Var på ny trening 4 dager etter og tøyde mye men løp rolig hele tiden. Ved den minste antydning til fartøking så ble det vondt og egentlig umulig å henge med. JEg spiller innebandy og her er det mye høy fart og hurtig fartøking. Nå har jeg søkt litt på google og har forstått at jeg ikke skal tøye pga at muskelfibrene har røket/ holder på å ryke. Jeg har garantert en miniministrekk, for det er ingenting som kom som en kjempesmerte, eller som ett pang i låret. Det bare var der plutselig etter en fartøking, og ble gradvis verre og verre. Det er ikke vondt så lenge jeg tar det med ro. Det er kun vondt når jeg løper fort eller feks vender raskt, og ubehagelig om jeg presser på lårmuskelen. Er det noen som har hatt noe lignende og vet når det går over? JEg har tenkt til å stå over neste trening, da er jeg en uke uten bevegelse...
fjollefrua Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 MASSE massasje, for å få igang blodsirkulasjonen og gi kortere restitusjon... spise masse mat med karbohydrater slik at kroppen har nok å ta av for å reparere skaden... Og ikke minst hvile... Hold skadestedet varmt, og evt med en liten bandasje for å forhindre at det skal spre seg...
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. oktober 2009 Kan det være en ide å bruke rehban (heter det, det?) på låret? sånn blå greie, jeg hadde det til knærne mine for 15 år siden ca..
fjollefrua Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 ja det kan fungere veldig bra... Jeg bruker det til lyskene. Men det er en slags shorts da... Tror faktisk det er det beste på låret også, for envanlig rehband støtte til låret tror jeg kanskje sklir ned når du blir svett og beveger deg masse... Men de er ganske dyre da...
Kliko Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 Ta også varm opp skikkelig godt (!!!!) før kampen også smører du på tigerbalsam =) Funka hver gang jeg fikk strekk når jeg spilte fotball =) Masser gjerne litt også, og tøy ut! =)
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. oktober 2009 Da skal jeg kjøpe tigerbalsam. Jeg trodde at jeg skal unngå å tøye ut jeg? Men det er kanskje bare i det strekken oppstår? Noen som vet når dette vil gå over? Den er jo som sagt en liten strekk, ikke noe svære greier...
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2009 hvordan masserer man egentlig låret?
fjollefrua Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 en strekk pleier som regel ågå over av seg selv etter ca 14 dager... Men det du skal være obs på er at det er veldig lett å slå den opp igjen... Det er ikke farslig å tøye en strekk, men ikke hold mer enn 6-8 sek og slipp opp med en gang du kjenner at det strekker. Når man masserer så må du kjenne etter om du kjenner hvordan muskelen ligger. Stryk masse oppover og nedover til du er god og varm i musklene. Deretter lager du sirkler med fingertuppene litt godt ned i muskelene. Hvis du klarer å kjenne muskelfestene så prøv å jobb litt dypere ned med to fingre, og "trykk" mot festet... Men strykninger og sirkler fungerer bra det også...
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. oktober 2009 Tusen takk for gode forklaringer, råd og tips )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå