Gwenpa Skrevet 13. oktober 2009 #1 Del Skrevet 13. oktober 2009 Sitter og leser og leser, og finner jo 100 ting som kan være galt med meg...?! Alt fra vitaminmangel via endometriose til lavt stoffskifte..Pluss tette eggledere og for kort lutealfase osv osv.. Jeg forstår jo at sannsynligheten for at jeg har noen eller flere av disse tilstandene i tillegg til den påviste pcos'en er ganske lav. Men burde de ikke sjekke noe av det på utredningen? Ingen av de tingene jeg nevnte over har de en gang tatt opp..? Jeg har også lest meg til at det er inngrep som kan prøves før IVF for å hjelpe oss når jeg har pcos, som jeg heller ikke har hørt noe om. Jeg synes de gikk så rett på sak hos oss..? "Mannen har bra sædkvalitet, du har pcos. Da prøver vi to runder med pergo og hvis det ikke funker blir det prøverør.." Jeg er jo kjempeglad for å få hjelp!!! Men føler litt på at vi kunne gjort mer.. Eller at det kan være andre problemer som ligger bak, som ikke er oppdaget enda. Jeg er livredd for at vi skal begynne å "bruke opp" IVF-forsøk, før alt er så tilrettelagt som mulig. Selv jobber jeg med å gå ned i vekt og å spise sunt, nettopp for å gjøre sjansene størst mulig. Og da er det så irriterende, hvis det er noe annet som hemmer oss, som det kunne vært gjort noe med... Skal ta opp dette med gyneokologen min. Men jeg skulle gjerne hørt noen andres erfaringer om hva som ble gjort på utredningen. Skjønner at dette blir veldig individuelt, og at man skal være forsiktig med å dra paralleller fra andres historie. Men hvis noen vil fortelle litt, blir jeg veldig takknemmelig. Nå har jeg jo absolutt ingenting å sammenlikne med, og vet ikke hva legene normalt sett gjør/sjekker..? Så hvis noen har lyst til å dele litt fra sin utredning, slik at jeg kan få avkreftet/bekreftet at vår har vært litt "kjapp" hadde jeg som sagt blitt veldig takknemmelig Hvis jeg ikke etterspør noe annet setter vi vel i gang med ny medisineringsrunde for IVF-forsøk nå ganske snart. Fikk mens i går, etter et mislykket og avbrutt IVF-forsøk. Kjempeskuffende, da jeg faktisk hadde eggløsning og vi prøvde hardt (eh) "a natura". Det bra er at vi ikke brukte opp et forsøk, og forsatt er på det første.. Venter nå på tilbakemelding fra sykehuset på hva som er planen videre. Og føler da for å kunne stille de "rette" spørsmålene.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140807002-hva-sjekket-de-under-utredningen-hos-dere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffeplante Skrevet 13. oktober 2009 #2 Del Skrevet 13. oktober 2009 ble paff selv jeg da vi var på utredningssamtalen....overlegen foreslo å gå rett på prøverørsbehandling.....har jo f.eks. aldri prøvd pergotime, sjekka om jeg faktisk HAR eggløsning...men det mente hun at jeg hadde siden jeg jevne menssykluser....ingenting har blitt sjekka hos meg utenom de standar blodprøvene.....men vi er klar for uttak denne uka..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140807002-hva-sjekket-de-under-utredningen-hos-dere/#findComment-140807237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta & Alexandra *gravid* Skrevet 13. oktober 2009 #3 Del Skrevet 13. oktober 2009 Vi sjekket om jeg hadde eggløsning.. noe jeg ikke hadde.. Og sædkvaliteten til mannen. siden den var perfekt og jeg fikk kjempe bra eggløsning hver mnd på pergo.. Ble det bestemt at jeg skulle ta laparaskopi og hysteroskopi for å se at alt så bra ut inne i livmoren.. Og det gjorde det.. Så ergo ingen grunn til at det ikke burde klaffe. Så da ble vi søkt til IVF, og skal ha uttak innen ei uke! Det var vel igrunn det som ble sjekket før vi kom igang med prøverør. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140807002-hva-sjekket-de-under-utredningen-hos-dere/#findComment-140807474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MK73 Skrevet 13. oktober 2009 #4 Del Skrevet 13. oktober 2009 Du har vel hatt en diskusjon med gynekolog/spesialist der dere f.eks har snakket om historikken din, prøvehistorie, menssykluser, hvordan mensen arter seg etc? Det gjør man typisk ved første samtale ifbm utredningen. Vitaminmangel er ikke noen vanlig årsak til barnløshet. Endometriose får man kun sjekket ved laparaskopi (selv om det finnes andre indikatorer så er det først da man kan bekrefte eller avkrefte det). Stoffskiftet tester man oftest ifbm de andre blodprøvene. Inngrep for PCOS finnes såvidt jeg vet ikke - hva tenker du på da? Ved PCOS kan det hjelpe å gå ned i vekt f.eks, men inngrep tror jeg ikke er aktuelt. Men opplys meg gjerne :-) Ofte så er det slik at man stopper letingen når man mener at man har funnet en årsak - i ditt tilfelle PCOSen. Men som du sier, det kan jo ligge andre ting bak - men sannsynligheten for det avhenger også av hvor alvorlig PCOS du har, dvs hvilken grad. Det skader ikke å spørre om det ikke er mer som burde sjekkes.Hvilke undersøkelser har du hatt som grunnlag for at PCOS er påvist, da? Vi hadde en ganske grundig utredning. Blodprøver av meg (for å sjekke hormonnivåer, at jeg hadde EL etc) og sædprøve fra mannen. Ordinær GU og innvendig ultralydundersøkelse. Så kontrastvæske av eggledere (for å vurdere om egglederne er tette, og også kunne si noe mer om livmora), og til sist laparoskopi for å se hvordan livmor, eggstokker og eggledere så ut. Da alt var sjekket og ingen problemer funnet ble vi henvist til IVF. Etterpå har jeg blitt utredet enda litt videre, med oppdaterte blodprøver, saltvannsundersøkelse av livmor og hysteroskopi. Nå hører det også med til saken at jeg har holdt på lenge, og er på min andre klinikk, og har i tillegg hatt endel utredning ifbm habituell abort (som jeg ikke har skrevet noe om over). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140807002-hva-sjekket-de-under-utredningen-hos-dere/#findComment-140808639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MK73 Skrevet 13. oktober 2009 #5 Del Skrevet 13. oktober 2009 VI ble ikke tilbudt Pergotime - ble sendt rett til prøverør. Totalvurderingen henger jo også sammen med alder, hvor lenge man har prøvd, hvordan hormonnivåene ser ut, om man har vært gravid før etc etc. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140807002-hva-sjekket-de-under-utredningen-hos-dere/#findComment-140808651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwenpa Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 14. oktober 2009 Tusen takk for svar alle sammen! MK73: Jeg har hatt innvendig ultralyd, og vi har snakket om historikken min, menssykluser, prøvehistorie etc. I tillegg ble det som sagt tatt sædprøve av samboeren. Men jeg har ikke fått sjekket eggledere, og ikke hatt lapraskopi, og heller ikke fått høre noe om at dette er et alternativ..? Pcos'en ble påvist ut i fra følgende punkter: - kraftig hårvekst her og der - overvekt i hovedsak plassert rundt midje/mage - sjeldne menstruasjoner - masse små cyster på eggstokkene (oppdaget på ul) Jobber med å gå ned i vekt, da jeg vet at dette kan hjelpe. Prøver å holde meg til lavkarbo i størst mulig grad, da jeg også vet at det kan hjelpe på.. Jeg har lest mange plasser at man kan fjerne cyster ved hjelp av kikkhullskirurgi/lap, evt drille/brenne hull i eggposene slik at eggene lettere kommer ut. Har inntrykk av at dette virker for flere av de som prøver det. Men har ikke sett noen statistikk på det altså. Tror forøvrig heller ikke at vitaminmangel kan være skyld i barnløshet.. Leste noe om det på nett som satte i gang tankekverna. Men jeg tror heller ikke at det er så "enkelt".Blir litt desperat innimellom, og da leser jeg absolutt alt jeg kommer over.. Og da er jeg nok ikke alltid like kritisk desverre Men jeg tror jeg kommer til å høre med legen om lapraskopi og sjekk av egglederne. Om ikke annet for å få en forklaring på hvorfor det ikke er blitt utført...? Kan jo hende at det er en grunn. Har vært prøver i tre år jeg nå, og sannsynligvis er det nok "kun" pcosen som står i veien. Men hadde vært veldig betryggende å vite at "alt det andre" også er sjekket opp.. Tusen takk for langt og informativt svar, MK. Og lykke til videre til alle sammen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140807002-hva-sjekket-de-under-utredningen-hos-dere/#findComment-140814270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå