Gå til innhold

Til dere som gir brødskiver (ca + - 9 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lillegutt spiser nå brød, har vært litt vanskelig å få i han så mye tidligere, satte bare i halsen men nå ser det ut til at det går greit..

Nå er det heller at han er lei grøt.. han vil verken ha på morran eller kveld så da blir det brød.

Men så til spørsmålet: gir dere små biter eller spiser de selv?

Jeg prøver å gi skorpe men da biter han av en god bit og setter i halsen, han har jo 2 tenner nede og 4 oppe så han biter av ting som jeg prøver å gi han og da blir det som oftes for store biter.

Hvordan gjør dere det? og hvilke type brød gir dere og pålegg?

Har prøvd litt på grovbrød men det blir for mye kornslag osv i den..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gi små biter har vi aldri giddet, skjønner ikke at folk orker det når det er så mye plunder. Enten får han en dobbel brødskive (med pålegg mellom) og får spise selv, eller så bare holder jeg skiven og han biter av en bit selv. Vi bruker alle slags typer brød, men unngår de med store korn. Bruker alltid grovbrød. Pålegg vi bruker er makrell i tomat, leverpostei, Snøfrisk-ost, prim og diverse Kavli smøreoster.

Skrevet

Jeg gir snuppa små biter. Skjærer ei skive i terninger, og har pålegg på hver enkelt lille terning! :)

Bruker brød som det ikke er for mye hele korn i, f eks kneipp. Det varierer litt, favoritten er et grovbrød som jeg dessverre ikke husker hva heter. Av pålegg går det i leverpostei, prim og makrell i tomat. Veldig greit å kjøpe pålegg på tube, for det er jo små mengder som går med til ei lita skive!

Hun pleier å få en skalk eller noen skorper å gnage litt på innimellom, da holder hun i hånda selv.

Skrevet

Jeg gjør som deg epla.. :o)

Men jeg prøver stadig og gi han litt mer men setter i halsen med engang...

Skrevet

Jeg ser Lemonia skriver at det blir mye plunder når de ikke spiser selv - vel, jeg opplever det motsatt! Gir snuppa brød i terninger fordi det er mest praktisk her. Ellers synes mor at det blir altfor mye rot! :)

Hun skal selvsagt få spise mer og mer selv etter hvert, men akkurat nå (8 mnd) er det greiest at vi hjelper litt til.

Skrevet

Man hjelper jo til når man holder brødskiven for dem da. Jeg synes bare det blir så mye styr med små terninger med klissete pålegg i stedet for å bare ha en hel skive og så kan barnet bite av selv. Det har i allefall gutten vår klart fra han var 7 mnd, selv uten fortenner. Han har helt fra vi begynte med brødskiver fått prøve seg på å holde og spise selv, i begynnelsen blir naturlig nok 90% knødd mellom fingrene, men nå når han er 10 mnd havner mesteparten i munnen. :-)

Skrevet

Får han aldri for store biter og setter i halsen?

Skrevet

Han har aldri fått for store biter (men jeg dytter jo ikke hele skiven inn i munnen da, bare en passende del og lar ham bite den av), men det har hendt han ikke har tygget biten godt nok og så kanskje brekker seg litt fordi det ble for tungt å svelge. Men det har skjedd kanskje maks 4-5 ganger de tre månedene han har spist brødskive, og jeg kan ikke huske sist det skjedde, så ikke noen stor greie.

Skrevet

Oki :o) da skal jeg prøve meg litt frem. for det tar veeeldig tid med ei brødskive kan du si hehe..

Skrevet

Ja, det tar en hel eeeevighet i begynnelsen. Skjønner jo at det er uvant for dem, og det tar jo en stund før de får jeksler så brødet må liksom suges i stykker. Men det går seg til. :-)

Skrevet

Min er snart 8 mndr, og har fått skorper en stund allerede. Jeg har begynt å gi skiver, da får han 1/2 skive, med eller uten pålegg (det går mest i makrell i tomat), og fikser det selv. Klart, han setter det av og til i halsen, men det går alltid greit. De får "oppkast refleksen" my lettere enn voksne (har jeg lest), bare noe ligger litt høyt i ganen utløses den.

Jeg unngår bare brød med mye løse korn eller skjærer av øverste skorpe ved behov.

Skrevet

kan man gi makrell i tomat til 8 mnd gammel?

Skrevet

jada. Vi gir derimot ikke leverpostei, grunnet E-stoffer og MSG som jeg prøver å unngå.

Han elsker tomat, og han elsker fisk, så makrell i tomat er en sikker vinner.

Skrevet

Jeg lar henne tygge av skiva selv, mens pappan skjærer det i små biter. Hun har og 4 tenner oppe og 2 nede, så det går greit. Unngår brød med masse korn i. Oppskåret flerkornsbrød går fint. Kneipp eller Pelle Politibil brød også ;) På brødskiva får hun leverpostei, prim eller ost som oftest. Jeg gir ikke skorpe, sålenge det er såpass hardt at hun kan sette fast i halsen.

Skrevet

Poden her er 9 mnd, og har to tenner nde bare. Han får skive med leverpostei eller smøreost (forsøkte makrell en dag, IKKE happy gutt :P). Jeg skjærer skivene i staver, med skorpe og alt, og gir ham en og en "stav".

Skrevet

Jeg har jo gitt småbiter hele tiden og det har gått bra til slutt.. men i dag prøvde jeg skorpe og da kastet han i grunn opp alt han hadde fått i seg først.. så skorpe her var ikke tingen, ikke enda iallefall..

Skrevet

Vi har gitt brødskiver til mini i litt over to måneder nå. Han er 8 måneder gammel, og begynte med å få skorper. Etter hvert fikk han bittesmå biter med brød putta inn i munnen, men størrelsen på bitene økte fort. Rundt 6,5 mnd klarte han selv å plukke opp bitene og putte de i munnen selv. Nå skjærer jeg brødskiva i terninger på ca. 1x1cm som han selv spiser. Han styrer om de blir for store ved å bite av en bit først hvis det trengs. Vi har alltid gitt skorper, og det takler han helt greit. Av og til er han litt ivrig og setter i halsen, men det kommer opp igjen uten problemer :)

Her går det i leverpostei, kaviar og tubeoster til pålegg.

Skrevet

Småtten er ganske nøyaktig ni mnd gammel.

Jeg har pålegg på brødet, og så skjærer jeg skiva i terninger. Jeg legger en og en terning foran småtten på bordet (fat er totalt overflødig...), og så spiser han dem selv. Gjør det samme med skorpen. Før har mye av brødet på mystisk vis funnet veien til gulvet under stolen, men de siste dagene har de aller fleste bitene havnet i småttens mage. Småtten er veldig fornøyd med å få lov til å spise selv, og kan sitte lenge ved bordet og kose seg. :)

Jeg har prøvd å gi ham ei kvart skive om gangen, men jeg synes det løsner så store biter om gangen, og har litt angst for dette etter en episode der storebroren som stor baby fikk et helt vaffelhjerte i halsen.

Pålegg: Leverpostei, prim, makrell i tomat, smør og hvitost.

Brød: Grovbrød. Han får av de samme brødene vi bruker. Vi kjøper ulike typer grovbrød, prøver å velge de med tre eller fire kakestykker farget. Han sluker alle typer, også grovt polarbrød, og det han har fått smake av rundstykker, bolle (en gang) og laupe (fått smake et par ganger på kafé). Matglad tass dette, visst.

Tenner: Småtten har sju tenner, men disse brukes jo uansett ikke til tygging av brød, det gjør han med tunge/gummer. Fortennene kan jo brukes til å bite av biter fra brødskive, men jeg gir ham som sagt biter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...