Gå til innhold

Amming og betulac (laktulose)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt helt ekstremt hard mage etter fødsel, og har ikke klart å gjøre noe med dette bare gjennom kostholdet. Etter ni uker med mye vondt måtte jeg bite i det sure eplet og kjøpe avføringsmiddel. På apotek og hos lege ble jeg anbefaltbetulac / laktulose, det skulle ikke være noe problem for ammende, man gir det til spedbarn med hard mage også. Og har ikke intrykk av at gutten min har fått vondt i magen av det. Men han har hatt ekstremt med bæsjebleier etter at jeg begynte med det. Legen mener dette er tilfeldigheter. Jeg er ikke helt sikker på det. Flere med erfaringer på området?

Skrevet

Har brukt laktulose siden jeg fødte for 4 måneder siden og babyen har ikke løs mage. Kun 1 bæsjebleie på han daglig (som ikke er løs).

Men nå får han altså 50% mm og 50% mme. Fikk kun mm til 2,5 mnd ca, men hadde ikke noe løsere mage for det.

Du kan jo prøve å ta en pause med laktulosen og se om barnets mage endrer opførsel, så kan du begynne på an igjen og se om babyens løse mage kommer tilbake for fullt.

Jeg har imidlertid flere ganger på apoteket fått beskjed om at laktulose kun virker lokalt i tarmen og ikke går over i melka.

Skrevet

Det var det de sa til meg og, men ble litt usikker når bæsjebleiene strømmet påigjen. han hadde akkurat begynt å bli stabil på en om dagen. Men fikk også beskjed av legen om å ikke kutte ut laktulose før magen funker igjen, og det er langt dit ennå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...