Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Føler det bare går i salt & pepper nesten her...
Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Dette er lista mi over ting jeg "må" ha: salt, spisskumin, koriander, kanel, kardemommefrø, pepper, cayenne, paprika, ingefær og oregano.
Himmel og hav Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Hvis jeg bare kan velge ett, så er det pepper, men hvis jeg kan ramse opp: Estragon - til kylling, pasta, ovnsstekte poteter Basilikum - til pasta og ostesmørbrød Oregano - til pasta, pizza og gryter Garam masala - til indiskinspirerte smaker einebær - et must til vilt chili - til mye tørket hvitløk - til de gangene den ferske har spiret i kjøleskapet eller jeg ikke gidder å hakke :-)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 HVITLØK og finhakket chilli. Pluss basilikum.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Salt og pepper selvfølgelig, men det jeg bruker ganske mye i tillegg er: Provence-krydder til ovnstekte poteter (kjempegodt på båtpoteter). Pizza-krydder fra Black Boy, bruker det når vi har spagetti og kjøttdeig. Toscana krydder med soltørkede tomater, bruker det på pizza. Bruker også tørket persille og gressløk på diverse mat. I tillegg er både jeg og ungene glad i grillkrydderet til Black Boy.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 Salt og pepper Gastromat Oregano Rosmarin Karri kanel provence mexikansk chilikrydder santa maria allround aromat (til hvitløksdressing) gurkemeie
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #9 Skrevet 13. oktober 2009 Pepper (vanlig sort peper og sitronpepper), karri, chili, basilikum og rosemarin
stjertløvetann Skrevet 13. oktober 2009 #11 Skrevet 13. oktober 2009 Vi har: havsalt maldonsalt pepper hvit pepper cayennepepper paprika chili koriander oregano basilikum spisskummin timian muskat karri provancekrydder gurkemeie kardemomme lauvbærblad Pluss til enhver tid har vi 2-3 friske krydderplanter i vinduskarmen. Må legge til at det mannen i huset som står for matlaginga, og som finner disse krydderne nødvendige, jeg bare eter jeg
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 Oregano, basilikum, timian, rosemarin, ulike pepper, salt, ulike chillier, ulike karrier, spisskummin, ulike paprikakrydder, ulike salt, kanel mm.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Muskatnøtt må jeg ha, viktig i hjemmelagde karbonader! Og passer godt f.eks i en del fiskemat. Pizzakrydder/oregano er også greit å ha, passer ikke bare på pizza, men i gryteretter m.m.
Lemonia Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg elsker å lage mat og lager nesten alt fra bunnen av, så listen av nødvendige krydder blir naturlig nok ganske lang: Salt (bl.a. maldonsalt, grovt og fint havsalt), pepper (sort, hvit, rosé), hel muskat, laurbærblad, oregano, timian, basilikum, rosmarin, sterk karri, garam masala, malt spisskummen, malt koriander, anisfrø, stjerneanis, løkpulver, hvitløkspulver, paprikapulver, tørket chili, cayennepepper, allehånde, kardemomme, kanel, hel nellik, malt nellik, malt ingefær, estragon, salvie, gurkemeie, fennikelfrø, brune og gule sennepsfrø, sennepspulver, einerbær, fenugreek, tørket gressløk, kinesisk femkrydder, vaniljestang og safran.
Anna Anka Skrevet 13. oktober 2009 #16 Skrevet 13. oktober 2009 Salt er ikke et krydder. Jeg bruker mye forskjellig pepper og chili. Ellers går det mye i rosmarin, koriander og basillikum, deretter kanel og karry og litt timian.
En Prins + Prinsesse Skrevet 13. oktober 2009 #17 Skrevet 13. oktober 2009 Her går det i: Pepper Salt Oregano Grillkrydder kanel pizzakrydder (bruker det aldri da) hehe sitronpepper
Tigerpote Skrevet 13. oktober 2009 #18 Skrevet 13. oktober 2009 Kanel Oregano Peppermix Salt Hvitløk (helst fersk) Chili (helst fersk) Paprika Hot Spice ..og sukker, men det er vel ikke et krydder:p
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #19 Skrevet 13. oktober 2009 Pepper Salt Oregano Grillkrydder kanel Hvitløk Nellik (har alltid litt til overs etter jul så da blir det stående i hylla.. har appelsin med nellik og rødt bånd i hvinduet i romjulen)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #20 Skrevet 13. oktober 2009 salt pepper kanel karri origano grillkrydder hvitløkspulver
respektatauten Skrevet 13. oktober 2009 #21 Skrevet 13. oktober 2009 de to viktigste her er pepper og gastromat(er avhengig, og det går på alt fra brød med fårepølse til supper og middag)! ellers hvitløkssalt, kanel og diverse urter og basis krydder
Pysa Skrevet 13. oktober 2009 #22 Skrevet 13. oktober 2009 chili, koriander, spisskummin, karve, gurkemeie, garam masala, kanel, kardemomme, nellik, fennikelfrø Ja, jeg er glad i indisk mat!
Sjefsmegga Skrevet 13. oktober 2009 #23 Skrevet 13. oktober 2009 Alt tenkelig i grunn, noe trenger man til bakverk ( feks kardemomme, vaniljestang, anis kanel, ingefær ++) mens andre trenger man til middagsretter, alt fra timian til oregano, chili, spisskum, mynte, laubærblad osv. Et tips, prøv ør litt chili i varm mørk sjokolade, himmelsk godt.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #24 Skrevet 13. oktober 2009 Hmmm Gastromat.. Hi spør om hvilket krydder og det tollker jeg som et.. ikke alle jeg foretrekker.
Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #25 Skrevet 13. oktober 2009 salt, pepper, allroundkrydder, piri-piri, estragon,chilli, hvitløk, laurbærblad, muskatnøtt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå